Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:6-9 månader som hyrbil tror jag inte alls på. Har åkt alldeles för mycket gamla hyrbilar för att köpa det. Hyr av Europcar och Hertz.

Tittar man dessutom på vilka bilar som är uppenbara hyrbilar i hallarna så är de runt 1,5-2 år gamla precis som Jensen säger. Kolla Volvo S40 1,8F exempelvis. En extremt stort andel Kineticutrustade sådana är fd hyrbilar.
De kanske har stått där ett tag, vad vet jag. Både Europcar och Hertz har tolv månader max (har just ringt och kollat).
PH
Jensen skrev:Att 6-9 månaders avtalen är dom vanligaste stämmer inte, vart har
du fått den infon ifrån, eller hittar du på nåt eget???
Dom absolut vanligaste hyrbilsavtalen löper på 18 månader, samt
ibland 12mån.

När det gäller servade hyrbilar så kan jag med
facit i hand säga att Europcar är dom absolut bästa
när det gäller service samt underhåll på sina bilar.
Att dom delar ut en trelitersdunk med olja när det är
dags för service är inte alls vanlgt, om ens troligt.
Sverige: även AVIS 12 månader. I Tyskland 6-9 månader på BMW oavsett hyrfirma (det är på BMW jag har kontakter).
Den enda jag hittat som har 18 månader är Statoil i SVerige.
perhall skrev: Både Europcar och Hertz har tolv månader max (har just ringt och kollat).
PH
Verkar lite vara si och så med den uppgiften dessvärre. Letade upp en gammal bil som exempel. Denna hyrbil från Europcar är när bilden tas 14 månader gammal. Kollade precis.

Bild
Du letade upp en gammal bil ja, närmare bestämt en 2004 Audi A6 Avant. Och det är ganska länge sedan. Alla nuvarande avtal på Europcar är tolv månader, det är ju möjligt att man drar över några veckor ibland. Men jag tycker inte det är särskilt intressant med fyra år gamla uppgifter och trodde att vi pratade om vad som gäller idag. /PH
Normalt sett brukar jag inte fota mina hyrbilar men den här råkade fastna på bild. Jag har långt senare än 2005 (när bilden är tagen) kört bilar som är betydligt äldre än dina påstådda 12 månader. Ska se om jag hittar någon bild på de också.
andreas_lofgren skrev:Normalt sett brukar jag inte fota mina hyrbilar men den här råkade fastna på bild. Jag har långt senare än 2005 (när bilden är tagen) kört bilar som är betydligt äldre än dina påstådda 12 månader. Ska se om jag hittar någon bild på de också.
Jag hyr bilar ganska frekvent i Sverige och Europa 2-3 ggr i månaden, främst av SIXT och Avis, jag har under de senaste 2-3 åren aldrig fått en bil som varit äldre än 3-4 månader oftast under 1000 mil på mätaren
Utfrån detta kan jag säga att hyrbilarna är mycket yngre nu än för 5 år sedan
Det är absolut inget ovanligt med ramavtal till hyrbilsbolag där de har avtalstider som understiger 12 månader. Bl a Ford har/har haft generösa villkor till hyrbilsbolagen med garanterade restvärden. Allt för att främja registreringarna av nya bilar naturligtvis.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]