Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zibbe_
Hur mycke gör det effekt mässigt om man planar och portar 530 respektive 531med orginal ventiler?

* Någon som har koll på Hk och vrid förändringen?

* Flöde orginal kontra max portat?

* Hur mycke går det att plana av innan man stöter på tängsel? med orginal kolvar I F, FK samt FT block.

* Lämpligaste kammen för mest/skönast effekt.

* Kompritions förhållande?

Önskar fakta om både Överladdade och sugisar.
av dalldall
jag är med intresserad av detta! skall bara jaga fatt på en 531 topp. där borde vara en del att tjäna på planing o portning o kam, tänkte bygga ett extractorrör med o ett fett avgassystem, gle motorn har ju 136 hk, så det borde man ju komma förbi lite tycker jag.
Allt beror på hur mkt effekt du är ute efter???

Jag skulle inte plana toppen alls om du tänkt hålla dig till att tanka på macken + att bränsleförbrukningen sticker iväg mer än effekten ökar. Tändningen blir problem om den spikar då styrsystemet kommer protestera, planar du mer än 2.6mm så räcker inte remmspännaren till och du behöver en rem med en kugg mindre (122kugg). Ställbart kamdrev är bra om du tänkt plana toppen då du kommer förskjuta kamaxeln mot vevaxeln. Höjd komp = Högre slitage på motor.

Kamaxlar är en smaksak och beror på ditt körsätt och hur du tänkt använda bilen jag personligen skulle satsa på A kamm i bruksbilen :wink:

Flödet beror på hur portningen är utförd, dåligt arbete kan resultera med ett flöde knappt bättre än orginal så se till att den topp du väljer portas på rätt sätt! Ex på flöde: Portad 530 flödar över 200cfm, portad 531 flödar 230cfm

Ex: Orörd 531 med VX3 kamm bör hamna på ca130hk men du kanske vill ha mer effekt??
Användarvisningsbild
av zibbe_
Faktan om rembyte var nytt för mej.

Tolkar ja dej rätt så menar du att porta och byta kam är reseptet för dej?
(eller om man vill ha en piggare bruksbil)

På vilket vis blir tändningen ett problem? hur kan spiket komma sej genom portning och planing?

Bolla gärna fram fler ideer om ni har.
av dalldall
spikningen borde väl knacksensorn ta hand om??? hur mycket hk kan man få ut med rätt kam o övrigt arbete??? vilken topp sitter på gle egentligen? trodde det va 531, men inte på min fars 86.
Allt beror på hur mycket effekt du vill ha, ska du ha en bruksbil med inte allt för hög bränsleförbrukning och bra köregenskaper så är ex: 531 och VVX3 ett alternativ :-)-)

Spikningar är lätt att få när du komphöjer motorn genom planing av toppen, oktantalet på bränslet räcker inte till och tändninger blir inte optimal. Spikningarna beror på att bränslet själavtänder av värmen. :wink:

Nja får du spikningar så protesterar knacksensorn och ställer om tändningen men den rör sig inom vissa områden sen slår systemet ifrån helt och du förlorar effekt :???:

GLE har en vanlig 530 topp och vissa kan ha 405 som motsvarar 531 :wink:
DennisCA's Volvo 850 -97

Överväg att fylla upp "rännan&[…]

Ställ bilen på en plan yta ca 20 m fr&a[…]

Det är mycket roligare att hämta musik t[…]

50 euro per bil stämde iallafall. Jag ska se […]