Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rockabilly88
Har en Volvo 850 -94 med en B5252S-motor som det är två problem med...

Problem Nr. 1
Jag har ett vinande ljud som är varvtalsberoende, bilen har gått ganska exakt 34 000 mil. Vattenpumpen och kamremen är bytt vid 31600 mil, och har alltså gått 2400 mil. Jag har provat att byta lager i generatorn, men det vinande ljuder är kvar... någon som vet vad det kan vara? Är det nån spännrulle som låter tro?

Var på stan en dag och hörde en 850 som hade samma problem, är det någon vanlig 850-sjukdom?

Problem Nr. 2
När man är ute och kör med bilen, och trycker ner kopplingen visar motorn tendenser till att "dö". Motorvarvet sänks till ca 500 varv/min och ratten skakar till, men genast hoppar den upp till ca 750 v/min och allt är som vanligt! Varför gör den detta "tvär-dyk" ner till 500 och vänder???

(I videon står jag still när jag filmar, därför gör den inte dyket ända ner till 500 v/min)

Video som visar problemen:
Senast redigerad av 1 rockabilly88, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
Fråga 1: Ett stödlager ger de ljudet! Oftast från den som sitter strax under generatorn! Ett fast lager är de! Kan va den självspännande oxå som ger ljudet! Ja pratar om rullarna som syns! Inte inne i kamremskåpan!
Användarvisningsbild
av goransson89
ta bort generatorremmen och känn på alla rullar och på spännaren, ån av dom glappar förmodligen bäldigt mycket, byt isåfall hjulen eller spännare, och byt även rem på samma gång :) fel nr 2 kan mycket väl vara tomgångsmotorn. ta isär och gör rent :)
av Järven
Enklast är väl att ta bort generatorrem och starta, ljud borta och du vet vart du ska börja leta.
Ljud kvar, vattenpump eller någon rulle till kamaxelrem troligen.
av rockabilly88
Provade att ta bort generatorremmen, och ljudet var borta! Så jag testade att sätta dit en kortare rem för att "få bort" AC:n... ljudet försvann till stor del men inte helt!

Ska köpa kortare rem, och samtidigt byta rullarna så får vi se om ljudet är kvar! Då är det ju bara styrservopumpen som är kvar *suck*
av *pettson*
Märkligt nog brukar ytterst få ha koll på hur många rullar det egentligen finns på motorn. Alla ser spännarrullen och låter nåt minsta illa så byts den.
Men.. orkar man böja sej lite lite mera nedåt och kikar snett ned mot generatorn så ser man en rulle till. Den löprullen brukar ställa till 99% av dom oljud det klagas på eftersom den aldrig byts i tid
av rockabilly88
Nu har jag bytt bägge spännrullarna och det blev tyst... det var den undre som lät men jag bytte bägge när jag ändå krånglade!

Smörjde upp tomgångsmotorn/ventilen också, så nu är varvtalet rätt!

Tack för all hjälp...
av *pettson*
Se där ja.. ännu ett fall av den mystiska undre rullen :wink: En smart ide att byta bägge. Då har man koll på hur gamla dom är.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]