Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
#29388
Det är ju precis sånt här jag är rädd för att råka ut för om jag skulle gå till "mecken på hörnet" iställelt för att lämna in bilen till en märkesverkstad. Det är den absolut största orsaken till att jag håller mig till Bilia. Men man kan tydligen inte vara så säker där heller.

Jag som knappt ser skillnad på ny och gammal olja har ingen möjlighet att kontrollera så att verkstaden gjort sitt jobb utan betalar därför lite extra för att veta att det blir bra gjort...
av zenobia
#29389
Teemu skrev:brukar ju synas ganksa bra om det är gammalt smutsigt fett eller nytt och fräscht.
Hade jag varit du hade jag nog begärt redigt reducerat pris alt. att dom fått göra om hela servicen under uppsyn.
Jag skickade ett litet mail till deras VD igår. Får se vad svaret blir på det.
Men tanken är inte dum, alternativt få dom att förlänga deras servicegaranti på känsliga punkter och därtill kommande följdfel ett bra tag utöver det år dom annars garanterar....
av boeder
#29394
Jag skickade ett litet mail till deras VD igår. Får se vad svaret blir på det.
Men tanken är inte dum, alternativt få dom att förlänga deras servicegaranti på känsliga punkter och därtill kommande följdfel ett bra tag utöver det år dom annars garanterar....[/quote]

Lycka till med Svar, jag fick inte ens återkoppling ifrån Bilia förra året då jag skickade till huvudkontoret, detta gällde Bilia Almedal Göteborg som åstakom ett par repor på bilen som de vägrade erkänna att de hade gjort. Deras kundmottagre som jag angav med namn var grymt otrevliga och de hade sett mig syna bilen innan jag jag gick in för att hämta bilen och menade på att jag sökte efter fel, så bojkotta Bilia Almedal p.g.a dreras s.k. kundmottagare som inte vet hur en Volvo ser ut, det jag tycker är märkligt är att jag kan mer om Volvo´s olika modeller etc. än de som jobbar som kundmottagare????? Snacka om en stor miss i organisationen? Men oftast sätter de arbetsskadade medarbetare som inte kan återkomma till annnat arbete genom omplacering???? Ja VOLVO ja svarar de, ööööö, Volvo ja, öööööö va det Volvo vi skall serva här öööööö. Undrar om tex. Toyota har sådana ess i kundmott. som inte lyssnar på kunden? Kunden = rätt, jag tror att Volvo´s många märkesverkstäder oftast tror att 90% av Volvobilarna är tjänstebilar därav dessa problem med "fusk/miss" etc., de bara fakturerar, mycket intäkter. Nu vet jag att många kommer försvara dessa verkstäder men detta är vad jag tycker. Så ha det gott. Så skall Volvo överleva måste verkstäderna brinna för sitt arbete samt ha intresse för bilar och inte se dem som material som någon annan betalat över 300´tusen för. Nu har BraBil öppnat i GBG och helt plötsligt sänker Bilia sina service priser med 20% mmmmmm.. Bojkotta BILIA sattsa på BraBil för alla dessa år som BILIA tjänat pengar och får bita i det sura äpplet nu.
Användarvisningsbild
av frilins
#29398
När man läser era inlägg blir jag bara mer övertygad att jag gör rätt i att serva min bil själv och strunta i den där stämpeln... :roll:

"Smörja in draget och fylla på spolarvätska", varför betalar man för sånt? :shock:
Är det jag som inte fattar?
av Teemu
#29400
och mina tankar går mer och mer mot att serva själv i fortsättningen...
av NCR
#29405
boeder skrev:
Lycka till med Svar, jag fick inte ens återkoppling ifrån Bilia förra året då jag skickade till huvudkontoret, detta gällde Bilia Almedal Göteborg som åstakom ett par repor på bilen som de vägrade erkänna att de hade gjort. Deras kundmottagre som jag angav med namn var grymt otrevliga och de hade sett mig syna bilen innan jag jag gick in för att hämta bilen och menade på att jag sökte efter fel, så bojkotta Bilia Almedal p.g.a dreras s.k. kundmottagare som inte vet hur en Volvo ser ut, det jag tycker är märkligt är att jag kan mer om Volvo´s olika modeller etc. än de som jobbar som kundmottagare????? Snacka om en stor miss i organisationen? Men oftast sätter de arbetsskadade medarbetare som inte kan återkomma till annnat arbete genom omplacering???? Ja VOLVO ja svarar de, ööööö, Volvo ja, öööööö va det Volvo vi skall serva här öööööö. Undrar om tex. Toyota har sådana ess i kundmott. som inte lyssnar på kunden? Kunden = rätt, jag tror att Volvo´s många märkesverkstäder oftast tror att 90% av Volvobilarna är tjänstebilar därav dessa problem med "fusk/miss" etc., de bara fakturerar, mycket intäkter. Nu vet jag att många kommer försvara dessa verkstäder men detta är vad jag tycker. Så ha det gott. Så skall Volvo överleva måste verkstäderna brinna för sitt arbete samt ha intresse för bilar och inte se dem som material som någon annan betalat över 300´tusen för. Nu har BraBil öppnat i GBG och helt plötsligt sänker Bilia sina service priser med 20% mmmmmm.. Bojkotta BILIA sattsa på BraBil för alla dessa år som BILIA tjänat pengar och får bita i det sura äpplet nu.
En sak att tänka på dock, väldigt många som tidigare jobbade på Bilia jobbar idag på Brabil. Dessutom plockade de över några av västsveriges suraste säljare från AutoWest (som Brabil köpte upp) och satte dem att sälja Volvo.

Jag tror att enda sättet är att vara med när det gör servicen, sen får det kosta i arbetstid osv.

Fördjävligt är det i alla fall om saker och ting inte blir gjorda på en service!
av zenobia
#29409
NCR skrev:En sak att tänka på dock, väldigt många som tidigare jobbade på Bilia jobbar idag på Brabil.
Just detta påpekade jag i mitt brev till deras VD... =)
av Sid
#29411
Sluta tänk, agera.
av BG
#29416
Skräckhistorierna dyker upp igen!

Vad beror detta på? Många skriver till cheferna och det ger tydligen inget.Prioriterar dessa verkstäder kanske företagsbilar? Detta är verkligen synd för jag är säker i min uppfattning, de auktoriserade verkstäderna gör ett bra jobb överlag. Nötter finns överallt och kan man inte gå runt dessa så är det väl bara att byta verkstad.

Det bli r jobbigt om man skulle få repor på bilen vid ett jobb, då man har att styrka detta och det är i det närmaste omöjligt. Har man då ingen bra relation med sin verkstadskille så är det kört. Varför skaffar folk sig inte en egen personlig verkstadskille?

Jag menar ändå att i slutänden blir det bäst med en volvo verkstad då de har bäst kännedom om märkets små egenheter. De som flyttat från en auktoriserad vekstad till en icke auktoriserad tappar snart fingertoppskänslan för märket. Det kommer ju nya modeller varje år och det gäler att vara uppdaterad.

Ta det här med missljud och skrammel som exempel på hur en volvomekare får ett ointagligt försprång mot en som inte är uppdaterad.

Skaffa en personlig mekaniker. Bygg en bra dialog och relation om ni tänker vara märket troget. På trådar i detta forum går vissa ordval som en röd tråd, t.ex. bråk, gnäll, tjafs osv. Har man nått dit har man nog nåtts vägs ände. Klaga, kräv kompensation och bryt era förbindelser omedelbart. Men byt till annan auktoriserad verkstad, bara så kan vi få rätsida på nötterna och komma till rätta med problemen. Gillar man Volvo så kommer vi alla att tjäna på detta!

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av greeeken
#29417
BG skrev:Skräckhistorierna dyker upp igen!

Vad beror detta på? Många skriver till cheferna och det ger tydligen inget.Prioriterar dessa verkstäder kanske företagsbilar? Detta är verkligen synd för jag är säker i min uppfattning, de auktoriserade verkstäderna gör ett bra jobb överlag. Nötter finns överallt och kan man inte gå runt dessa så är det väl bara att byta verkstad.

Det bli r jobbigt om man skulle få repor på bilen vid ett jobb, då man har att styrka detta och det är i det närmaste omöjligt. Har man då ingen bra relation med sin verkstadskille så är det kört. Varför skaffar folk sig inte en egen personlig verkstadskille?

Jag menar ändå att i slutänden blir det bäst med en volvo verkstad då de har bäst kännedom om märkets små egenheter. De som flyttat från en auktoriserad vekstad till en icke auktoriserad tappar snart fingertoppskänslan för märket. Det kommer ju nya modeller varje år och det gäler att vara uppdaterad.

Ta det här med missljud och skrammel som exempel på hur en volvomekare får ett ointagligt försprång mot en som inte är uppdaterad.

Skaffa en personlig mekaniker. Bygg en bra dialog och relation om ni tänker vara märket troget. På trådar i detta forum går vissa ordval som en röd tråd, t.ex. bråk, gnäll, tjafs osv. Har man nått dit har man nog nåtts vägs ände. Klaga, kräv kompensation och bryt era förbindelser omedelbart. Men byt till annan auktoriserad verkstad, bara så kan vi få rätsida på nötterna och komma till rätta med problemen. Gillar man Volvo så kommer vi alla att tjäna på detta!

BG/2,5T

Tror du att auktoriserad verkstäder växer på träd?
Oftast tar man den som är närmast, man ska inte höva åka runt halva sverige för att hitta nån auktoriserad verkstad
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 54

Vad blev det för kablar nu, om man får […]

Chippning av 940ltt 1996

Då har du bland de bästa chipen på[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäller […]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Bara kör, det va på 50-talet man kö[…]