Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av björnj
Hej!!
Har fått problem med kupé fläkten i 850 glt -97.
Den fungerar klockrent efter start, men när man kört en stund så vill den inte gå riktigt. Det hörs att den snurrar sakta, men när man ändrar från auto läga till max på manuellt (ecc) så vill den inte riktigt varva fullt och så hörs ett missljud, lite vinande skorrande. fläkten är bytt till en från skroten då den förra betedde sig likadant + att den lät illa direkt efter start och att smörja inte hjälpte. likadant om man ändrar till full värme så ökar den i varv och skorrar men det blåser dåligt ur lufftutsläppen. Börjar att bli jobbigt att åka runt utan vare sig värme eller kyla, det fungerar som sagt en stund men sen är det lika bra å stänga av helt.
av *pettson*
Naturligtvis har du kontrollerat så att du inte har ett kupefilter som är täppt? Är det täppt får ju inte fläkten nån luft och vingarna böjer sej av att dom försöker suga in friskluft, vilket ger mindre varvtal samt oljud.
av PDK
Men som jag, i min bil har jag ingen kupéfilter, så all skit blåser den in i bilen då?
Kan inte evopuratorn ta stryk av detta?
Finns det o inhandla hållare och filter på volvo tro?
av björnj
Vet inte riktigt om det sitter något filter i bilen, har lyft på plasten framför rutan men inget filter vad jag kunde se. Även om det är så att filtret är täppt så borde det ju inte blåsa som det ska direkt efter start, problemen kommer ju först efter en stund.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag hade liknande problem med dålig fart på fläkten men funkade ibland bra efter start. Köpte en ny hos skruvat.se och nu fungerar det klockrent :) Vågade inte chansa på en fläkt från skroten då de snurrat x antal tusen varv.
Om du har ett filter så ser du det garanterat om du lyfter plasten i motorrummet på passagerarsidan. Finns det inget och ingen behållare för filtret så finns det att köpa på volvo...tror det kostar runt en femhundring + filter.
Användarvisningsbild
av B4B
Fliterhållare = 202,13 och Pollenfilter = 345,19. Minus eventuell rabatt.
Priserna är från Volvo och från maj 2008!
Det sitter en tempsensor vid luftintaget, så man kanske måste modda fästet till denna.
av björnj
Blir till att beställa en ny fläkt, och ta vägen över volvo och köpa filter + hållare. Ska se om man kan blåsa lite i luftkanalerna och se om det är massa gammalt skräp i dem.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]