Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalvcv
Känns med andra ord som att det kan vara precis vad som helst. Inga förslag på vad man ska kolla? Lambda lampan lyser och har visar följande felkoder:
27 Lambdaaption 2 (additiv)
Vid anslaget
115 Luftmassemätare
Fel
Börvärde för luftmassan på tomgång(ca.):
10...18 kg/h Aktuellt: 4,8 kg/h
av dalvcv
dalvcv skrev:Känns med andra ord som att det kan vara precis vad som helst. Inga förslag på vad man ska kolla? Lambda lampan lyser och har visar följande felkoder:
27 Lambdaaption 2 (additiv)
Vid anslaget
115 Luftmassemätare
Fel
Börvärde för luftmassan på tomgång(ca.):
10...18 kg/h Aktuellt: 4,8 kg/h
Ingen som varit med om detta? Eller nån som vet var jag ska börja leta efter fel?
Länk till mitt problem... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=39247
av Robban_T5-R
"En annan sak som också inträffar vid starten är att det ibland ca varann gång låter som en cylinder inte tänder vid starten, typ bilen skakar till kraftigare i nån sekund, än normalt precis vid uppstarten för att sedan gå som normalt igen"

Detta problemet har försvunnit av sig själv allt eftersom det blivit varmare ute. Det hade troligtsvis någonting att göra med omgivande temperatur då?!, att det är så jävla kallt när det är vinter hehe :D
av dalvcv
*pettson* skrev:Om en spridare läcker vilket medför att den blir segstartad....varför tänder det inte på nån av de andra?
Förfarandet om en läckande spridare gäller att den startar på t.ex 4 men inte nr 5.. en läckande spridare sänker inte 4 andra cylindrar.
På min bil så var det bara EN spridare som läckte. Enligt volvo så KAN bilen bli segstartad pga insugskanaler osv..kommer inte riktigt ihåg vad han sa. Bytte spridaren och nu startar den som vanligt...
av *pettson*
Skum förklaring som jag inte köper... tyvärr. Dock bra att problemet är åtgärdat, vad det nu var mera som var orsaken. :wink:
av dalvcv
Robban_T5-R skrev:får man fråga vad det gick på i runda slängar :D
Felsökning 1100:- Innan de hittade felet kollade de bränsletryck, komp, felkoder osv. därför blev det lite mer.
Hur enkelt som helst att kolla själv...bra att vara efterklok....
Spridare på skroten 300-500:- (Gav 300 för min)
Ny på volvo 1300:-
av dalvcv
*pettson* skrev:Skum förklaring som jag inte köper... tyvärr. Dock bra att problemet är åtgärdat, vad det nu var mera som var orsaken. :wink:
Har ju inte gjort något annat än bytt spridare....så jag köper det :D
av *pettson*
Det enda som försvann för dej av resttrycket som ska finnas en viss tid, det blir ju så om trycket läcker ut via en spridare, eller via en bränsleläcka i övrigt. Men när du vrider om nyckeln så byggs det trycket upp igen direkt, skulle det inte hinna bygga av nån outgrundlig anledning så vrider man på tändningen två ggr så är det garanterat uppbyggt. Så därför förstår jag inte hur 1 spridare slår ut 5 cylindrar ifrån att kunna starta. Men men..
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]