Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det är som vanligt när man nämner att man kan ge motorn ett tillskott av vätgas,
men om ni kollar på alla siter som har namnet HHO i sig så kan ni själva bedöma om det funkar eller inte. Har kört min Mazda länge på HHO och spar därmed soppa och det
ger lite bättre vrid okså.Att okunnigheten om vätgas tillsats, så kan jag beraätta att
USA användet under kriget för att förlänga räckvidden på sina flygplan, när man hade bombat japsen var det ofta problem att nå sitt hangarfartyg. Något snille kom på den ljusa ide'n att tillsätta vätgas, hur man gjorde det vet jag inte i detalj, men antagligen med trycktuber. Vätgas är mycket explosivt och har en brännhastighet på
3.8 Mack. Det behövs bara lite av gasen för att öka motorns prestanda.
Nu är jag ganska säker på att ni kommer att garva ihjäl er, men ta först reda på hur
det funkar i realiteten.
http://www.vatgasitiden.se

Mvh
Stig
Hej igen , kanske skulle nämna att jag kör Volvo v70 -01 numera, är mycket nöjd med
den. Motorn är 2.4t med geartronic låda, en verkligt glad överraskning.
Hittade en som har 14000 mil på nacken, men funkar som ny.

Mvh
Stig
PDK skrev:Vätgas??? Hahaha... Kan inte vara sant eller?
Har han köpt ett parti vätgas? Aldrig i livet jag skulle ha det i min bil!
Jojo men det är fullt möjligt, surfa på HHO siter så kanske det klarnar lite, haha.
Jag trodde i min enfald att killer som gillar bilar föjde med sin tid.kolla watertogas.com och alla andra
som håller på med vätgas så kanske du lär dej något om ämnet.
av *pettson*
Jadu.. nej jag håller mej till bränslepillren som renoverar motorn samtidigt. *skämt åsido..*

Om man diskuterar så att om man ersätter ett bränsle med ett annat och sen påvisar en bränslebesparing på FÖRSTA bränslet som var det man ersatte med det andra. Ja då kan man redan idag köra en bensinbil på 0% bensin. För det är bara att tanka etanol.. så har man gjort en bränslebesparing med 100% på bensin.. Men är det att göra BRÄNSLEbesparing?

Exakt vad har du åstadkommit som gör att bilen är så lätt att driva att det krävs mindre energi för att framföra den med en given testcykel? Visst kan vi göra förbränningen mycket mycket bättre. Men jag är mycket mycket mera intresserad av vilket NOx värde du har på bilen än t.ex att hc minskat eller co minskat. OCH.. vad var värdena innan kat?
Ännu intressantare är hur du förvarar gasen. För att göra 4-6liter gas/min i en cell räcker inte speciellt långt.
Har nu haft bilen inne, och till middag idag så ringde dom och sa "öhh, vi kan inte fixa din bil idag för man måste riva en massa saker för att få bort kopplingen på kompressorn", varpå jag svarar att så sa dom inte när jag lämnade in bilen, "nä, men nu såg vi det så det blir dyrare, 1580 kr för schimsning inkl jobb och 1900 för tömmning, sugning och fyllning av AC". Alltså 3480 kr, dom bjöd inte på ett skit för allt strul dom åsamkat mig med klydd att komma till jobb osv. Hämtade bilen idag, och ska lämna in den på Volvo i Lund nästa vecka då dom vet exakt vilket jobb det är och tar ändå mindre. Fy f*n vad lack man blir alltså
Auto Center i Lund, men grejen med att det blir så dyrt är att dom inte själv är AC ackrediterade utan tar in en gubbe som gör detta när dom behöver och han är INTE billig. Det är surt som f*n, ville ju verkligen att bilen skulle vara fixad idag med tanke på allt klydd det ställt till, men men........... hoppas Volvo har en snabb tid bara, vill ju ha AC nu när det är varmt
av *pettson*
Nu är ju o-ringar till AC system inte gjorda av rent gummi då. Tar man gummi och E134 får man i princip snor efter ett tag då gummit löser upp sej.
Därför är det ett särskilt gummi till just AC anläggnigar med mera.
Den mängd vätgas som man till för är endast c:a 0.25 % . Beakta att vätgas är högexplosivt, det är klart att här gå in i detalj att förklara hur jag gjort är lite
väl om fattande, men i princip spjälker man vattet med katalyt som av ger vätgas,
som man sedan kopplar till motorns vacumintag på insugsrörert. Är det en Turbo så
är det turbons sugsida som gäller. Hur man förvarar gasen får ni fundera på.Jag
kan lova att när det gäller turbo så blir bilen riktigt pigg. Vanliga bensinare, om allt
stämmer kan ge 5% mer power och mera vrid på låga varv,

När jag är klar med v70 -01 2.4t skall jag redogöra resultatet,
Min Mazda drog 0.6 vid 90-100 km/h med vätgas och ökningen av förbruking vid
140-160 var aldrig över 0.92, Motron är på 2L/116 hp.'''
Den här lilla beskrivningen är lånt från komplett. Har ingen anledning att gå in på detaljer som flertalet inte förstår eller har en negativ inställning till teckninken.

Mvh
StigSäll
PS att fylla 137A i ett tätt system har jag utrustning till inköpt från USA,med gas och
påfyllar med tryckmanometer som är graderad så men får rätt ryck och mängd.
Jag kan hjälpa till om systemet ÄR TÄTT. Att by kondensor är inget hinder och det här snacket om o-ringar som skulle vara otätat, jag tror inte att det är något problem
så länge o-ringarna är inolja de av de oljan son finns i gasbehållare.
Jag böt kondensor och fyllde gas, sedan var det klart lätt som en plätt. Mazdan AC
funkar alldeles utmärkt efter 2 år.
Jag bor i Kårsta 3.5 mil norr om Stockholm. Man svänger av vid Roslagsstoppet.
Mobil 0730444134 :lol:
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?