Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hup
Ska byta belägg och en bromsslang på min V70N 2,4T -02. Enligt killen på Volvo är det valiga bromsar på den och först på T5 är det rejälare prylar. Stämmer detta?

På Biltemas sida finns det bromsslang för V70 00- för 15" respektive 16" hjul. Är det inte 16" för att inte bromsarna får plats?

Kort och gott: Vilka bromsar sitter det på en V70N 2,4T -02 och vilken bromsslang ska jag välja?

Och nej, jag betyalar inte 365 kr för 20 cm slang när "samma" finns hos biltema för 99 kr.

Däremot är jag lite mer osäker på beläggen. Ska man köpa Biletams eller Volvos? 229 kr respektive 990 kr för beläggen fram. Kan hänsa att inte Biletma är för två hjul vilket Volvos pris är.
av ejwbegysv
Jag bytte bromsok bak på våran Volvo 2,4t -01 och köpte oket för 16" från biltema...

Även belägg från biltema men de vet jag inte hur bra dom är då vi endast har kört 100mil ännu..
av finnepower
hup skrev:Kan det vara så att beläggen är samma trots att oken är olika?

Vilken bromsslang ska jag ha, för 15" eller 16" hjul?

Du ska ha för 16". Turbomotorerna har större bromsar och därför minst 16" fälgar.
av Gandalfi
Jag har både skivor och belägg från Biltema och jag kan säga att jag märker ingen som helst skillnad i bromsverkan. Har rullat 1200 mil nu och som sagt det funkar hur bra som helst. Har hört att Biltemas belägg skulle damma mer än andra, men jag vet inte om det stämmer, visst blir fälgarna skitiga. Men det blev dom med Volvos orginaldelar med....
av hup
finnepower skrev:
hup skrev:Kan det vara så att beläggen är samma trots att oken är olika?

Vilken bromsslang ska jag ha, för 15" eller 16" hjul?

Du ska ha för 16". Turbomotorerna har större bromsar och därför minst 16" fälgar.
Är lite tevksam på om jag fått rätt bromsslang på Volvo, ska ta med och jämföra den med Biltemas imorgon. För det är väl ingen som råkar sitta och trycka på ett artikelnummer för en bromsslang till ovan nämda bil? :)
Biltema har haft problem med sina klossar beläggen lossnar ifrån plattorna. Det gnisslar/tjuter och vid hårda inbromsningar avtar bromsverkan pga att det blir för varmt för beläggen. Var och en köper vad man vill men jag har köpt belägg tre gånger och alltid blivit besviken så jag avråder. Dock har jag fått tillgodokvitto två gånger varav en av gångerna lossade ett belägg vid besiktning. Inte kul :shock:
av hup
Jag blir inte klok på det här...

Volvo säjer att det är samma bromsslang för alla V70 -02, det är endast R som har annan slang. Stämmer detta? Kollar man hos Mekonomen och Biltema så har dom olika för 15" och 16".

Bilen slangen ska sitta på är en V70 2,4T -02. Någon som VET vilken slang det ska vara? :?:

Återigen, är det värt att köpa originalbelägg för 900 kr när Biltemas kostar 270 kr?

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]