Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiash
Ska fylla på
köldmedium i bilen AC:n funkar inte den bara väser, en verkstad tar 6200 kr, volvo tar 1100 kr vid felsökning ha jag fått som svar
fick tag på Grenholms Kylservice AB de var mycket billigare så nu ska man med bilen på köldmedium byte samt
byte de gör ett täthetsprov först

Ac:n bara väser då man slår igång den och ingen kyla alls kommer
Hål i kondensorn enligt grenholms kylservice
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
felsökning, kontaktar dig om det är något som måste bytas osv. Täthetsprov och påfyllning av köldmedium. Vi måste ha bilen i ca 2 timmar så vi har koll på att
det är tätt. Om felet beror på köldmediabrist är totalpriset 1680 kr inkl moms.

Om det är något annat fel kostar felsökningen 600 kr inkl moms och det ingår i de 1680 kr ovan. Vi har tider kvar i veckan om det skulle passa dig så du är välkommen åter. :-)-)
Senast redigerad av 4 mattiash, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av wissel
Varför skall du byta ?
Har du något paj eller ?
av mattiash
wissel skrev:Varför skall du byta ?
Har du något paj eller ?

får så dålig kyla i bilen så jag tror det är en läcka i systemet
Användarvisningsbild
av wissel
Hänger inte med riktigt i ditt resonemang faktiskt. För lite köldmedium kan vara 1 orsak av många faktiskt. Personligen skulle jag aldrig börja med att chansa på det ena eller andra. Sök o läs runt lite här på detta forum så kommer du att hitta mängder av tips att kolla innan 1000 lapparna börjar fara åt alla håll till ingens glädje då det kanske inte ens löser ditt problem. jag har en idé om att alltid börja med felsökning, det finns massor av forummedlemmar med BSRs felkodläsare som kan hjälpa dig med steg 1 = Avläsning. Har du ingen i din närhet så kolla på http://www.bsr.se
och kolla där på en riktig felkodsavläsare, 1400 pengar cirkus och du har den betald på 3 felkodsavläsningar om du får betala till exempel 500 pengar hos en Volvoverkstad.
Hur agerar din AC ? Slår den av o på och i vilka intervaller i så fall ? är den helt död ? osv. ge forummedlemmarna mycket mera info och du skall få se på kunskap i detta forum. jag tror faktiskt att det sällan är brist på köldmedium som orsakar AC störningar. :-)
av mattiash
dieselmagnus skrev:Du får kyla i bilen iaf?? Behöver ju inte vara köldmedlet som är slut. Får du kyla i alla fläkthål så att säga?

ja har kollat det inte en gnutta kyla kommer
av mattiash
wissel skrev:Hänger inte med riktigt i ditt resonemang faktiskt. För lite köldmedium kan vara 1 orsak av många faktiskt. Personligen skulle jag aldrig börja med att chansa på det ena eller andra. Sök o läs runt lite här på detta forum så kommer du att hitta mängder av tips att kolla innan 1000 lapparna börjar fara åt alla håll till ingens glädje då det kanske inte ens löser ditt problem. jag har en idé om att alltid börja med felsökning, det finns massor av forummedlemmar med BSRs felkodläsare som kan hjälpa dig med steg 1 = Avläsning. Har du ingen i din närhet så kolla på http://www.bsr.se
och kolla där på en riktig felkodsavläsare, 1400 pengar cirkus och du har den betald på 3 felkodsavläsningar om du får betala till exempel 500 pengar hos en Volvoverkstad.
Hur agerar din AC ? Slår den av o på och i vilka intervaller i så fall ? är den helt död ? osv. ge forummedlemmarna mycket mera info och du skall få se på kunskap i detta forum. jag tror faktiskt att det sällan är brist på köldmedium som orsakar AC störningar. :-)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AC:n bara väser händer inget mera har redan en felkodsläsare, den visar inget om man har för lite köldmedium i systemet

grannen har hafft samma problem med sin v70 var för lite köldmedium i systemet, hans AC bara väste med hände som inget mera.
Användarvisningsbild
av wissel
Okej, vore kul om du håller oss på Forumet underrättade om hur det går så vi lär oss nästa gång det händer oss själva. Lycka till o jag hoppas du får ordning på grejjerna då Wolfgang Röder har lovat kanonvarmt Juli, Augusti och september. Just nu på Gotland o hyrbil utan AC, Varmt som faaan.
:-)
av KuWa
Jag hade samma problem i min bil med AC:n att det inte kom kyla och att det väste lite i systemet. Dels förra året, och dels i år. Första gången var det kylpaketet som sitter framför den vanliga kylaren till motorn som läckte. I år var det läckage i kompressoraxeln som orsakade att köldmedlet läckte ut.. Byte av kompressor plus lite annat smått och gott.
Man skall inte behöva fylla på köldmedel på AC:n någongång.. Är det för lite köldmedel i systemet är det ett läckage någonstans enligt uppgift från den AC-firman som lagade min AC. För lite köldmedel orsakar att det väser i systemet när AC:n jobbar samt att det kommer dåligt eller inte kyla alls..
av mattiash
------------------------------------------------------------

Grenholms kylservice ska fixa läckorna de har bättre utrustning för det och är inte lika dyr som volvo sedan lämnar de garanti :D
Svårt att kolla på egenhand man ska ju ha en hel del i garaget då man bara har ett skärmtak :(
Senast redigerad av 1 mattiash, redigerad totalt 0 gånger.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]