Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gobbe
Vad skiljer en B 230FD från en B 230FB? Var och kollade på en 945 SE -93 som hade den motorn (B 230FD alltså). Har jag aldrig hört talas om innan :???:
Slö som f*n var den i alla fall.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Förgasare Diesel :lol:

Nej men det är en F med EGR och pulsair.
116 hk precis som en F. FB har 130.
av Gobbe
:lol: Förgasare diesel. Den var bra! :lol:
Jag håller på och letar efter en 945 med automat (och dragkrok), och jag är lite vankelmodig vad gäller vilken årsmodell jag ska välja...
-91 och -91 har ju B 230FB (130 kusar).
-93 och -94 har ju bara 115 kusar, så det känns ju inte så kul. Å andra sidan så får man ju en nyare bil för väldigt lite extra pengar...
-95 har väl lättrycksturbo om jag har förstått det hela rätt :oops: . Är de att lita på? Håller de i många år/mil?. "Fullturbo" vågar jag inte ens tänka på.

Problemet är att jag inte har så himla mycket pengar (25000 ungefär). Man kan ju få en långmilare av lite nyare snitt för de ungefär pengarna om man kollar på blocket.se

Alltså står väl valet mellan:
1. Äldre (ruttnare) bil med starkare motor.
2. Nyare (fräschare) bil med surare motor.
2. Ännu nyare (och fräschare) bil med LTT som kanske pajar efter ett tag :(

Jag är väl egentligen inte så himla noga när det kommer till stylingen om man säger så :D men en nyare bil borde ju ändå hålla längre...

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lättrycksturbo (B230FK) kom 95, men sitter inte i alla 95or. Det är ingen större skillnad på hållbarhet mot en "riktig" turbo. Håller fint bara man sköter oljebytena. Men en sänkt och stylad turbo utan markfrigång har antagligen gått mer på fullgas än på tomgång, om man säger så...
Ska du dra mycket släpvagn är det inte dumt alls med en LTT. Om nu turbon skulle rasa går det väl loss på några tusenlappar, men det är inte något som är så där vanligt.

Var inte rädd för långmilare! Är bilen bara välskött och servad är det lugnt, det är mycket viktigare än mätarställningen. Min 745 -88 har bara gått 39000 mil än, så jag är inte orolig! :D
av Gobbe
Så en nyare långmilare är alltså det som gäller om jag förstår dig rätt?
Jag antar att en -95 utan LTT har samma motor som en -93 eller -94?

Nu till en lite "dummare" fråga:
Eftersom jag inte vet ett skvatt om turbo:s så måste jag ändå fråga apropå det där du säger med oljan. Finns det nån mer olja man skall tänka på än motor- och automatlådeoljan när man har en turbo :oops: Jag vet, jag SKÄMS men måste ändå fråga...

Apropå oljor, är bakaxeloljan nånting man bör byta, eller är det överkurs?
Användarvisningsbild
av Sparkz
92 till 95 finns med F, FB, FD, FK, FT och några till...
Blir det en sugmotor kan du lika gärna köpa en 92 som 95, inte så mycket skillnad.

Motoroljan är det enda som har med turbon att göra.
Byte av växellåds- och bakaxelolja finns inte med i serviceprogrammet, men V-lådsoljan är väl inte fel att byta iofs, men bakaxeln går i 100 år om nu oljan inte läcker ut eller så...
av Gobbe
Kan man höra om turbo:n håller på att ge sig :oops: Ett vinande ljud eller nåt?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nja, höra något är svårt. Men om det ryker svart bakom bilen är tätningarna i turbon slut. Lyft på oljelocket, en massa svart beläggning i toppen tyder på dåligt skötta oljebyten.
av Gobbe
Det beror väl kanske på vad som pajar i turbo:n, men lägger motorn av helt om turbo:n pajar? Eller går motorn som att det inte fanns nån turbo över huvud taget, eller går den i nåt slags "nödläge"?
Detta kanske är svårt att svara på men eftersom du verkar ha koll på det mesta så kanske du kan det :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det som händer är antingen att den böjar läcka olja, då går den som vanligt men ryker svart.
Eller så skär turbon, då blir den rejält slö.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]