Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#293830
Hjelp!

Jag har tenkt at trimma min V70 D5 2005 mod manuelllåda, med PPC från BSR. Jeg har trodd at min D5 har 163 hk, men når jag loggar inn på hemmsidan til BSR og ser på steg 1 til min D5 står det ju uppgitt från BSR at de har testad D5 motoren til 177hk??!!Se link http://sv.bsr.se/products/t691/
Om min bil har flere hk en uppgitt från fabriken er ju det bara flott :-), men jag er inte intereserad at betale 8000 kronor for kun 20 hk til.. Om det stemmer at bilen har 177 hk..
Om bilen kun har de uppgitt 163 hk vurderar jag at trimma, men inte från 177 til 197.. da er effektøkningen for liten...

Er det nogon som har gjort steg 1 hos BSR med sin D5? Fornøyd? Inte fornøyd? Merkbara endringar? Problem?

Jag skulle til at bestilla i dag, men aventar tils jeg får nogon respons på denna tråden.. :-) Jag har blivit usikker..
#293844
så det vil si at man henter ut en efektøkning på 20hk-- jfr.. 177 - 197.. siden disse to er testet på samme måte.. Jeg er enig i at det sikkert er ok med 20 hk og en effektøkning over hele registeret, og også en grei økning i newtonmeter rundt 2000 omdreininger... men ikke for 8000 kroner..
Jeg vurderer derfor nå en trimbox for feriebruk fra BESTCHIP til 2500 kroner i stedet (5500 kroner spart)... de oppgir 163 - 211 hk og 340 nm - 422 nm (kan sikkert diskuteres hvor korrekt dette er). Jeg er klar over at det er en del negative sider med box.. f.es kjørecomputeren blir missvisende, innsprøytningssystemet blir "lurt", antispinn/stabilitetskontrollen vet ikke motorefekten etc.. men jeg kommer ikke til å kjøre rundt med med en slik boks i Trondheim resten av året uansett, for mye fartsdumper og 40 sone, og til vinterbruk er det uaktuelt... men til feriebruk og langkjøring tror jeg det skal være en grei ting.. Noen som har erfaring med slike dieselbokser?

_________________
#293850
Volvo har varit lite snåla med effekten på V70. Tror Teknikens värld hade bromsat D5 till 172 Hk. Du skall INTE ha någon dieselbox. De är rena skiten för din bil. Boxen optimerar enbart dieselflödet och har bara en laddtrycksspärr som enda säkerhet. Du skall ha ett riktigt program som ex BSR. Blir det fel på någon parameter så kan programmet gå in och korrigera andra parametrar som luftflöde, dieselflöde, turbotryck mm det kan inte boxen. KCR har problem med att deras boxar sotar ned motorerna pga för högt dieseltryck. Jag skulle personligen aldrig slänga i en box som förvränger signalerna till motorstyrsystemet. Du har ju SAM som också är duktiga på volvo.
#293877
JAg var inne og tittade på SAM sidan, men her måste man vel senda inn hela ECU enheten slik at bilen blir utan ECU et tag? Jag ser også at SAM har powerbox for D5... er denna lika dårlig som andra boxar? Jag ser ochså at den er dyrare en en ECU oppgradering...
Ser ut som om det nog blir PPC från BSR... sitter igjen som det enda reela alternativ tyckar jag.. eller hur?
#293879
Jag tittade på innslaget... och det er klart et från 130 hk til 220 hk som i innslaget från ekstrabladet er det nog klart värdt pengene.. men jag er mer usikker på 177 hk til 197 hk... om man märker endringarna godt nog til at man blir fornögd... jag undrar fortfarande :-)
#293891
Håller med om att BSR:s siffror är lite konstiga, de uppger att D5:an har mer vrid (Nm) orginal än många trimfirmor uppger med trim.

Har själv en KCR box som suttit i ca 7000 mil utan problem. Märker klart skillnad med och utan.
Färddatorn fungerar utmärkt även med KCR boxen, den visar inte mer fel med den än utan.

Skulle jag köpa en ny box själv idag skulle jag kanske köpa en diesltech box, någon som har erfarenhet av dessa?
Tycker dom verkar vara prisvärda och bra om man ska tro det som står på deras hemsida.
http://www.dieseltech.se/text1_11.html

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]