Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiberg
min s60 t5 drar runt 0,9 och då kör jag fullt ös och sen cruisecontroll på landsväg, kör oftast på 70 vägar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
S80 V8an jag kör har bara minskat i förbrukning. Numera är det ovanligt att ett tanksnitt är över 1,8l/mil. Brukar hålla sig runt 1,4-1,6l/mil. 99% stadskörning! Ni behöver inte vara oroliga att den ska sota igen heller :wink:
Användarvisningsbild
av kave
Det vore roligt om du villa regga din S80 på spritmonitor så får vi se vad den drar löpande.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har reggat mig där. Nu ska jag bara orka lägga över alla uppgifterna från mitt program i telefonen också :wink:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av alex79
Än så länge är jag riktigt positivt överraskad, på två tankar så ligger jag på o,59 l/mil med en snitthastighet på 71 km/h, bilen är ju en xc70 II d5, allt man hört att dom drar så himla mycket stämmer inte i mitt fall, men jag kanske kör som en kärring, det är väldigt blandad körning med hämta lämna på dagis, handla, som att åka längre sträckor på 10 mil, så jag är himla nöjd med bilen.
Användarvisningsbild
av azeton
1,2-1,7 varierar - senaste snitt 1,6 8)
av SnartXC90ægare
Nu har jag bytt in min V70 N D5 och den måste vara världens snålaste eller så är det fel på datorn. Jag har dock kontrollmätt och den skall stämma. I vissa temperaturer precis över nollan så drar den kring och under 4,0 på långköring (mitt rekord i snålköring norge -stockholm). Vanlig förbrukning 0,48. För mig är det ett mysterium. Bilarna har blivit tyngre kanske men den gamla 163 hk dieslen måste ha varit bra. Labtrixandet med utsläpp och effekter har det givit så mycket?

Nu är den historia och jag hämtar en V70 II 2,4D idag. Automat och lågprofilsdäcken gör väl att jag får vänja mig vid mer. Lånade den ett dygn före jag bestämde mig och den ligger på 0,64? Köpet gick fort men jag antar att det är samma motor som satt i min xc90 185 hk my07 fast i 163 hk utgåvan??

Min bil!
http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=27947163
Användarvisningsbild
av Variosboy
V70N har lägre luftmotstånd än V70II. Finns många här som vittnat om lägre förbrukning på V70N, och en av anledningarna lär vara just luftmotståndet.
av Desmodue
Jag körde lugnt och sansat i påskhelgen med min V70II 2.4D Automat med fyra man i bilen och normalpumpade däck.
Jag höll max 10 km/h + och det var mest motorväg och landsväg.

Förbrukningen blev vid pumpen 0,65 l/mil.

Detkänns som att när man passerar 120 km/h att den börjar sörpla lite mer.
Förra bilen, vilket var en Saab 9-5 2.3t, låg gränsen på 130 Km/h och då drack den mycket mer.

I stadstrafik trivs inte automatlådan utan då går förbrukningen upp rejält.
av perhall
Desmodue skrev:Jag körde lugnt och sansat i påskhelgen med min V70II 2.4D Automat med fyra man i bilen och normalpumpade däck.
Jag höll max 10 km/h + och det var mest motorväg och landsväg.

Förbrukningen blev vid pumpen 0,65 l/mil.

Detkänns som att när man passerar 120 km/h att den börjar sörpla lite mer.
Förra bilen, vilket var en Saab 9-5 2.3t, låg gränsen på 130 Km/h och då drack den mycket mer.

I stadstrafik trivs inte automatlådan utan då går förbrukningen upp rejält.
Låter som en hög förbrukning. Jag ligger på ung. samma med en manuell T4. Min MY08 2,5T var också törstig. Volvo har jobbat på bra sen dess...
PH
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]