Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
När jag åkte idag så nollställde jag medelhastighet till 0. Efter körde sträcka i 1 timme minst på E4 – E 18, med 110 – 120 km/tim. När jag kom fram kollade medelhastighet på färddata, gissa vad den visade, medelhastighet 56 km/t.
Så kan någon förklara för mig hur den räknar?

Volvo S 60 – 02 aut
Användarvisningsbild
av greeeken
Har nått liknande
Men det gäller medelförbrukningen.
Den kan stå på 10,4 i 30 min körning på e4 , men när jag nollställer den så hopapr den ner till 7,8 eller så
Hur komemr det sig?
Den kan ligga där i nån timme utan att gå upp mer än 8,0
av Göran E
greeeken skrev:Har nått liknande
Den kan stå på 10,4 i 30 min körning på e4 , men när jag nollställer den så hopapr den ner till 7,8 eller så
Hur komemr det sig?
Om du ex kört 40 mil med förbrukning på 11,8 eller så så tar det tid att få ner den även om du kör med en förbrukning runt 7,0 några mil. Nollar du däremot vid körning vid 7,0 kommer den ju att visa det. Det är ju just medelförbrukning sedan senaste nollningen den visar.

Om jag inte missförstod din fråga...
Användarvisningsbild
av VS60
Hur komemr det sig?
Vad det gäller medelförbrukningen så tror jag, att det beräknar värde av hela tanken när man tankar fullt tank och nollställer det. Det kan gå ner till 8 från 10.4 Men om du kör riktig långa sträckor, så den beräknar värde av fullt tank.
Det vad jag vill säga, åkte ner till Lund från Sthlm, och förstås hela biten från Järva Krog, ner till Södertälje låg i genomsnitt 30 – 45 km/t, och förstås med massa inbromsningar. Färddata visade 10,3 och den försatte visa 10,3 nästan fram till Linköping sen gick den ner till 8,3 vill påpeka att jag körde ganska laglig 110 – 115 km/t. När jag var framme så visade den 7,9. Så det måste vara beräkning av hela tanken.

Men det enda jag inte fattar hur beräknar den medelhastighet? Från vilka punkter utgår den?

Volvo S 60 – 02 aut
Användarvisningsbild
av Brainy
VS60 skrev:
Hur komemr det sig?
Vad det gäller medelförbrukningen så tror jag, att det beräknar värde av hela tanken när man tankar fullt tank och nollställer det. Det kan gå ner till 8 från 10.4 Men om du kör riktig långa sträckor, så den beräknar värde av fullt tank.
Det vad jag vill säga, åkte ner till Lund från Sthlm, och förstås hela biten från Järva Krog, ner till Södertälje låg i genomsnitt 30 – 45 km/t, och förstås med massa inbromsningar. Färddata visade 10,3 och den försatte visa 10,3 nästan fram till Linköping sen gick den ner till 8,3 vill påpeka att jag körde ganska laglig 110 – 115 km/t. När jag var framme så visade den 7,9. Så det måste vara beräkning av hela tanken.

Men det enda jag inte fattar hur beräknar den medelhastighet? Från vilka punkter utgår den?

Volvo S 60 – 02 aut
V=S/T dvs. medelhastigheten = sträckan / tiden

och så mäter den från senaste nollställning. dock så tror jag inte den räknar med tiden som man står stilla med motorn igång, t.ex. vid ett rödljus.

/Anders
av haxpet
Ganska enkelt, tror jag :???:

Men om du har en förbrukning på 10,0 l/100km i en timme och sedan har du 8,0 l/100km nästa timme så kommer färdatorn att visa ett snitt på 9,0 liter per timme.

Så all tid som man kör med hög förbrukning måste ju kompenseras med lika mycke tid låg förbrukning för att över huvudtaget få ner det. Ofta så har man en annan känsla än vad färddatorn har. Men jag tror inte att den har så mycket fel.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Måste få fråga en sak om detta ämne :) Hur f*n nollar man färddatorn? Jag har hållt in knappen o det händer f*n inget :) hehe
av Teemu
sitter en reset knapp på blinkersspaken. Inte den längst ut (read-knappen) utan den andra. Observera att momentan värdena kan du inte nolla.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Teemu skrev:Observera att momentan värdena kan du inte nolla.
Vadå så jag kan inte nolla dom på min ?
Användarvisningsbild
av Whisky
Hörrni, SKÄRPNING!

Jag är nästan frestad att rensa denna tråd lite. Det är 7 svar och alla är OT! Skapa en ny tråd för era funderingar eller respektera trådskaparens fråga först och låt den primära frågan besvaras innan ni svävar i väg på OT-vågen!

//Whisky
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]