Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Orginal hit o dit, bara massa skitsnack.

Tycker volvos "orginal" det som sitter i från fabrik är bra mkt bättre än andra bilmärken. Hade ne BMW e39 me största tereo paketet. Min nuvarande s60-01 hu603 utklassar ju det systemet med flera kilometer.
Finns ju så klart alltid bätr ehögtalare att stoppa in. Kan va en bra ide att göra om man ska behålla bilen ett tag.
Wiberg skrev:
och du hade hu-603 och inget slutsget? det är preformance. (4x25w stereo och 45w högtalare)
kan va därför det lät bättre med nya:)
men varför jag valde volvos e för att jag gillar orginal:)

hur gjorde du med kabeldragningen? lödde du fast i befintligt fäste eller?
Tror den heter hu-603 ja... har även telefon..

Ang. kablarna så trcykte jag dit kabelskor på de gamla fästena som var lödda, knäppte kort på detta men frugan tyckte inte om bilderna var nå vitkiga och raderade dom :)

Det var ok ljud i volvon orginal (förutom att det lät illa höger fram när man tex lyssnade på nyheterna) men nu är det bättre...
ejwbegysv skrev:
Wiberg skrev:
och du hade hu-603 och inget slutsget? det är preformance. (4x25w stereo och 45w högtalare)
kan va därför det lät bättre med nya:)
men varför jag valde volvos e för att jag gillar orginal:)

hur gjorde du med kabeldragningen? lödde du fast i befintligt fäste eller?
Tror den heter hu-603 ja... har även telefon..

Ang. kablarna så trcykte jag dit kabelskor på de gamla fästena som var lödda, knäppte kort på detta men frugan tyckte inte om bilderna var nå vitkiga och raderade dom :)

Det var ok ljud i volvon orginal (förutom att det lät illa höger fram när man tex lyssnade på nyheterna) men nu är det bättre...
skönt att du e nöjd:) ett tips kan ju vara att köpa ett volvo slutsteg om du vill ha mer effekt, men om det vara var en skorrande högtalare så räcker det ju att byta:)
jag bytte högtalare i helgen och blev ett jäkla lyft:)
Är det det yttregallret framför högtalaren du menar så sitter det vad jag vill minnas i dörrsidan, som i sin tur är lätt att demontera. Då kommer du rakt in på högtalaren.
Kolla länkar på sidan eller volvocars sidan. Tar bara minuter att demontera.
Lycka till :D
farbrorblå skrev:Är det det yttregallret framför högtalaren du menar så sitter det vad jag vill minnas i dörrsidan, som i sin tur är lätt att demontera. Då kommer du rakt in på högtalaren.
Kolla länkar på sidan eller volvocars sidan. Tar bara minuter att demontera.
Lycka till :D
Normalt så plockar man bort hela dörrsidan för att komma åt högtalarna...

/Thomas
man måste ta bort hela dörrsidan om man inte vill förstöra inredningen för att ta bort gallret, det är en skruv i handtaget sen typ 8 plast plugg som man petar in mitten på för att sedan dra ut hela dörrsidan. sen för att få bort högtalaren behöver man borra ritarna som högtalaren sitter fast i, om du inte ska ha kvar plastringen å byta högtalaren, då (tror jag) att man värmer upp runt konen för att sedan bända bort högtalaren. men är inte säker..
Wiberg skrev:man måste ta bort hela dörrsidan om man inte vill förstöra inredningen för att ta bort gallret, det är en skruv i handtaget sen typ 8 plast plugg som man petar in mitten på för att sedan dra ut hela dörrsidan. sen för att få bort högtalaren behöver man borra ritarna som högtalaren sitter fast i, om du inte ska ha kvar plastringen å byta högtalaren, då (tror jag) att man värmer upp runt konen för att sedan bända bort högtalaren. men är inte säker..
Ja, man får värma eller bruka våld för att separera själva högtalaren från fästet. Det finns adaptrar att köpa. men skall man inte ha de gamla så...

/Thomas
på min 01:a så gör man så här med framdörrarna..

Ta fram en kall öl, och drick upp ungefär 50%
Ryck täckplasten för infästningen till backspegeln rakt ut..
Separera dörrhandtaget på insidan med lämpligt verktyg som ej gör märken i plasten
Pilla bort alla plast"pluppar runt om dörren.
Skruva lös de 2 Torx skruvarna i dörrhandtaget och lyft dörren uppåt så den lossnar.
Demontera alla kontakter och vajern till dörröppnaren.

Demontera högtalaren med det våldet du behöver, det går att behålla orginal plasthållare om du ska montera 6,5 tum (iaf i min bil).

Drick upp resten av ölen och montera tillbaka allt.
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?

Returfjädern i dörrlåset har g&ari[…]