- tis 02 jun 2009, 14:41
Har en 745 SE -92 som går bra. Igår tänkte jag dock serva den lite eftersom det gått mer en ett år sen senaste oljebytet osv. Jag bytte olja, oljefilter samt fördelarlock. Alla byten jick problemfritt. Problemen började när jag skulle starta bilen igen. För det första så var tomgången plötsligt obefintlig, den var om möjligt lite ostabil innan men nu hade jag ingen alls. Jag höjde tomgången en smula och allt verkade frid och fröjd igen. Jag tog sen en runda och märkte direkt att både 2an och 3ans växel tog betydligt sämre än vanligt, liksom ovanligt starttröga, samt me ett å annat hack. När vi åter öppnade huven var tändkablar och motorn över lag väldigt varm, dock inga indikationer över 90grader från panelen. Tännkablarna var extremt varma varav en visade sig hade nästan gått av. Jag misstänkte då att den var orsaken till den dåliga gången men den förklarade inte värmen. Jag bytte tändkabeln men problemen kvarstog: Ovanligt trög gång på framför allt 2an, ojämn tomgång vid start samt att den tenderar att bli betydligt varmare än vanligt, speciellt kring tändstift och själva motorn. Jag har inte ändrat någonting förutom bytt olja, Fördelarlock oljefilter samt den tändkabeln som hade brustit. Hjälp.
- By ljushuvud