Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vovlo_Henrik
Njae brukar gå att lossa medbringaren och pilla ut den och i med en ny packbox :wink: Men jobbet ska ju utföras så då ska bilen vara prutbar :-)-)
av ninesixtee
Trådlyft...jaha det blev en 960 iaf: 2,5l man, 96, 24000 mil, fullservad, 2 ägare, inte en rostfläck. Köpte den av ett dödsbo för 15k, känns som ett helt ok pris :D

Och nej, den läcker inte en droppe olja :wink:
av ninesixtee
eccy243 skrev:Hmm... Jag betalade 14k för min -92a som hade gått drygt 30k. Och den var risigare än fan själv.

Gratulerar till ett bra köp! :-)-)
Tackar :mrgreen: Ja de brukar ju ligga högre. Den här var misstänkt fräsch för det priset, jag kröp och letade och klämde för att hitta fel men det var väldigt välskött. Bara drag som saknas som sagt men det går ju att fixa
av ninesixtee
Trådlyft: jo den jäveln läcker olja :-(O) :-(O)

Har knapp rullat 20 mil med nyinköpte 960n innan det börjar droppa undertill. Kamremmen byttes innan leverans och då upptäcktes att vevhusventilationen var igensatt och oljetrågspackningen inte pallat för trycket. Nu verkar det som fler packningar gått samma öde till mötes.

Har lokaliserat läckan till bakkant av motorn. Är det den gamla favoriten packbox mellan låda/motor?

Som lök på laxen upptäckte jag även dropp baktill, vid bakaxeln någonstans. Oljan var röd/grön till färgen? Bakaxel?

All input emottages tacksamt
av Vovlo_Henrik
Risken är stor att det är packboxen kring vevaxlen som rest, inte ovanligt att det händer vi tät vevhusventilation... :???:

Oljan kring bakaxeln som du sett kan mkt väl vara bakaxeln men kolla så det inte är läckage på växellådan som letat sig till bakaxel :-)-)
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]