Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Tack för att det finns någon som är förstående. Innan man åker in i området sitter det en orange skylt med svart text där det står, parkering är endast tillåten där P- skylt är uppsatt eller något sådant.
Jag ska försöka få tag på de som är ansvariga för skyltningen och höra vad dom har att säga.
Hoppas på det bästa!

/goldie04
Hur gör Ni nu i dagsläget när många bilar "Ser" likadana ut man kan ju tex byta emblem på en C1 till Peugeot 107 Ni skriver att det är en Peugeot men enl Bilregistret så e d en Cittra Eller Renault Kangoo och Nissan kubistar

Hur funkar detta hur gör ni :?:

/Goose
gooose skrev:Hur gör Ni nu i dagsläget när många bilar "Ser" likadana ut man kan ju tex byta emblem på en C1 till Peugeot 107 Ni skriver att det är en Peugeot men enl Bilregistret så e d en Cittra Eller Renault Kangoo och Nissan kubistar

Hur funkar detta hur gör ni :?:

/Goose
Jag personligen är mycket intresserad av bilar och vill påstå att jag inte bara kan fabrikat utan tom modell av de flesta bilar. tyvärr är inte alla utrustade med detta bilsinne och är betydligt osäkrare.
Är man osäker kan man skicka ett sms om fordonsupplysning till vägverket/transportstyrelsen. Det kan vem som helst göra, man skriver regnummret utan mellanslag till nr 71456. det kostar som ett vanligt sms. Då får man Registreringsstatus, fabrikat, modell, ägarnamn, ägarort, fordonsklassregistrering samt om det finns en efterlysning på bilen mm.

Om du är ute efter att slippa p-böter är detta ett hett tips. Finns dom som är totalt inkompetenta på fabrikatsfronten och lappar fel. stämmer inte fabrikatet makuleras lappen direkt.

som du sa finns det modeller som peugeot 107,toyota aygo och citroen C1 som är i princip samma bil. även fiat scudo och renault kangoo är lika så det är inte allt för ovanligt. kangoo och vito mfl mfl.

Ett säkert kort för oss p-vakter är att glo på emblemet på ratten, ganska jobbigt att byta ;)

har även sett skodor som satt på BMW emblem..

Det är absolut inget förbjudet med detta så jag ser inga nackdelar
Hej!
Jag önskar att jag inte skulle behöva skriva här men:
Idag (lördag), 8:40 flyttade jag min bil från en parkering som var 8-18 vardagar å helger gratis,
Till en 2 timmar alla dagar parkering, för att jag skulle hämta grejer från bilen och sedan åka iväg och 2timmars är närmare huset.
När jag har gått upp å tagit en kaffe sitter jag på balkongen i solen och ser en Q-Park kille. det jag också ser är att han går mot min bil och fotar den och sedan sätter en p-böter, kl är 09:12, altså ca 30minuter. Jag ropar från balkongen att jag ställt bilden där precis men han åker iväg.
Jag springer ut, och läser boten: parkering utöver betald/tillåten tid. vk 090530 kl 07.02
"starttid 09-05-30 09:06 sluttid 09-05-30 09:12.

Det betyder att han har hittat på en tid (07.02) och att det då gått 2 timmar ganska exakt när han kom.

Han fotade bilen, men bara kl 09:06, han kan omöjligt bevisa att jag stod där från 07.02 eftersom att bilen inte var i närheten då äns!

Vad ska jag göra? överklaga har jag gjort men det är helg, har 8 dagar på mig att betala, idioterna har bara telefontid vardagar.
Det kommer ju bli ord mot ord! vad ska jag göra? jag har min sambo som vittne. han har ju ljugit! varför göra man så om man inte får någon som helst provision????
Wiberg skrev:Hej!
Jag önskar att jag inte skulle behöva skriva här men:
Idag (lördag), 8:40 flyttade jag min bil från en parkering som var 8-18 vardagar å helger gratis,
Till en 2 timmar alla dagar parkering, för att jag skulle hämta grejer från bilen och sedan åka iväg och 2timmars är närmare huset.
När jag har gått upp å tagit en kaffe sitter jag på balkongen i solen och ser en Q-Park kille. det jag också ser är att han går mot min bil och fotar den och sedan sätter en p-böter, kl är 09:12, altså ca 30minuter. Jag ropar från balkongen att jag ställt bilden där precis men han åker iväg.
Jag springer ut, och läser boten: parkering utöver betald/tillåten tid. vk 090530 kl 07.02
"starttid 09-05-30 09:06 sluttid 09-05-30 09:12.

Det betyder att han har hittat på en tid (07.02) och att det då gått 2 timmar ganska exakt när han kom.

Han fotade bilen, men bara kl 09:06, han kan omöjligt bevisa att jag stod där från 07.02 eftersom att bilen inte var i närheten då äns!

Vad ska jag göra? överklaga har jag gjort men det är helg, har 8 dagar på mig att betala, idioterna har bara telefontid vardagar.
Det kommer ju bli ord mot ord! vad ska jag göra? jag har min sambo som vittne. han har ju ljugit! varför göra man så om man inte får någon som helst provision????
När det är en tidsbestämd parkering utan p-skivas eller någon annan tidsangivare måste vi tillämpa ventlikontroller. Det går ut på att vi antecknar hur bilen alla fyra däckventiler står vid parkeringstillfället. man kommer tillbaka efter ex. 2 timmar igen. och kollar om bilen står kvar. står bilen på samma ställe så måste man kontrollera att ventilerna/hjulen inte ändrat på sig.
Han har angivit vk 090530 kl 07.02. Det betgyder alltås att 090530 kl 07:02 skulle han iaktagit din bil och antecknat ventilerna. Finns det "vk" angivna påp din kontrollavgift?
Jag vet att numera fotar q-parks lisor alla hjulen vid båda kontrollerna. Begär foton på det, finns inte det, begär anteckningslappen där han angivit dina ventligen och tidpunkt på. alla bilar som stod parkerade där ska stå med på den lappen.
Vart i Sverige är detta? Det var en väldigt lustig tid att jobba på. Han har arbetat sen senast kl 06. gjorde han det?
Är kontrollavgiften skriven för hand eller är det en sån där ful liten gul remsa? Är den skriven på terminal / handdator så är avgiften inte korrekt utfärdad.

Kom ihåg att du INTE måste betala avgiften inom 8 dagar som det står. Efter 8-12 dagar skickas det ut en påminnelse, helt utan extra avgifter. Det är ett brev från handels- och juristinkasso, verkar läskigt men är bara samma faktura med nytt sista betalningsdatum på.
Dessutom måste du inte betala den så länge det är en "tvist". Skickar du in en överklagan så ska du inte krävas på pengar för ens ärendet är besvarat.

Det är som du säger. Det kommer bli ord mot ord. Vittnen hjälper sällan, speciellt inte sambo m ö familj.
Den enda rimliga förklaringen jag kan se är att lisan varit där 7.02, kommit tillbaka 2 timmar senare och sett din bil i tro om att det var en annan. Slarvig och lat orkar han inte kontrollera ventilerna.
Detta förekommer tyvärr, dock mycket sällan..
Mycket intressant det du skriver Wiberg, skriv väldigt gärna hur det går i fortsättningen. Måste väl vara så som absolutjoxs skriver, att det stått en likadan/liknande bil där före din.. antecknades reg-numret på "första" bilen? Hur skiljer man annars på två (t.ex) svarta S60?
absolutjoxs skrev: När det är en tidsbestämd parkering utan p-skivas eller någon annan tidsangivare måste vi tillämpa ventlikontroller. Det går ut på att vi antecknar hur bilen alla fyra däckventiler står vid parkeringstillfället. man kommer tillbaka efter ex. 2 timmar igen. och kollar om bilen står kvar. står bilen på samma ställe så måste man kontrollera att ventilerna/hjulen inte ändrat på sig.
Han har angivit vk 090530 kl 07.02. Det betgyder alltås att 090530 kl 07:02 skulle han iaktagit din bil och antecknat ventilerna. Finns det "vk" angivna påp din kontrollavgift?
Jag vet att numera fotar q-parks lisor alla hjulen vid båda kontrollerna. Begär foton på det, finns inte det, begär anteckningslappen där han angivit dina ventligen och tidpunkt på. alla bilar som stod parkerade där ska stå med på den lappen.
Vart i Sverige är detta? Det var en väldigt lustig tid att jobba på. Han har arbetat sen senast kl 06. gjorde han det?
Är kontrollavgiften skriven för hand eller är det en sån där ful liten gul remsa? Är den skriven på terminal / handdator så är avgiften inte korrekt utfärdad.

Kom ihåg att du INTE måste betala avgiften inom 8 dagar som det står. Efter 8-12 dagar skickas det ut en påminnelse, helt utan extra avgifter. Det är ett brev från handels- och juristinkasso, verkar läskigt men är bara samma faktura med nytt sista betalningsdatum på.
Dessutom måste du inte betala den så länge det är en "tvist". Skickar du in en överklagan så ska du inte krävas på pengar för ens ärendet är besvarat.

Det är som du säger. Det kommer bli ord mot ord. Vittnen hjälper sällan, speciellt inte sambo m ö familj.
Den enda rimliga förklaringen jag kan se är att lisan varit där 7.02, kommit tillbaka 2 timmar senare och sett din bil i tro om att det var en annan. Slarvig och lat orkar han inte kontrollera ventilerna.
Detta förekommer tyvärr, dock mycket sällan..
Hej igen.
Tänkte svara så gott det går.
1, ventilkontroll är inskriven (men det måste han ha gjort vid 9 tiden eftersom att jag inte befann mig där innan)
2, Solna, Sthlm
3, En ful gul remsa som en handdator har skrivit ut.
4, Har en svart s60, har inte sätt någon annan där jag bor och jag går förbi 2 timmars parkeringen dagligen.
brukar stå en svart s40 (nya modellen) men det kan ju inte vara så likt.
5, Jag har en sk hyrd parkering som börjar gälla frånochmed imorgon, jag stod där för en vecka sedan och fick 500kr böter för att den var outhyrd kl 08.00(irriterande men rätt)
Jag tänker skriva en stor lapp att det är våran parkering så han inte börfäller mig igen så slarvig som han verkar vara....

Min kära sambo ska ringa imorgon och dels be om foton på ventil och även påpeka överklagelsen jag skrev i lördags.

Edit: sambon ringde, de säger att det är omöjligt att fejka en tid eftersom att ventilkollen är gjord. vi kommer förlora överklagan enligt telefonisten som var väldigt otrevlig. De fotar aldrig FÖRE, utan det är vad ventilkollen är noterad på, som han kan skriva närsomhelst som gäller!
Några tips på vad man kan göra?
Nog måste han väl antecknat registeringsnumret kl 07.02?? Visst, han kan ha fyllt i det kl 9.12, men då är det någon som vill dig illa verkar det som :roll: :evil: (S) :-(O) :-(O)
Fastnade på ett citat av vår käre lisa här:
absolutjoxs skrev:Är den skriven på terminal / handdator så är avgiften inte korrekt utfärdad.
Så var ju fallet här, inte sant?
Hur kan det vara omöjligt att fejka en tid?? Finns inte foton från 07.02 alltså? Finns foton, kan man se när bilden är tagen i EXIF (förutsatt att kameran är inställd på rätt tid).

Jag tror förstås på allt du skriver, och med det som stöd kan man lätt säga att p-lisorna förtjänar sitt dåliga rykte, rent generellt alltså. Sedan har vi förstås sådana som absolutjoxs, all heder åt dig! Tack!
Hej igen,
såg faktigst idag en svart s60 ståendes på 2 timmars parkeringen:( tänk om det är så illa att den stod på samma plats jag ställde mig (även fast det var 8 andra lediga platser och klockan var 8:40 på en Lördag) och att parkeringssnubben (som jag blir arg på så fort jag tänker på honom) av misstag antog att det var samma bil? Men den bilen har inte likadana fälgar och ljus inredning och en 2,4t motor(står bak).

Den var skriven på en handdator, vad är det som gör att inte avgiften är korrekt utfärdad?

tydligen tar de inte bilder före och efter, utan bara efter. Och det säger ju inte så mycket, visst bilen stod där när bötern sattes dit, men inte innan, och det finns inget som kan bevisa det?

Är det inte så att man skriver in ventilerna före och tiden går i automatiskt, och sen skriver man in ventilerna efter och får en match och då får man böter?
Om det var så så skulle jag aldrig fått någon böter!
det är 300, men det är 300 kronor för mycket och jag ska fakturera nedlagd tid för detta! (om det går utan företag?)
Wiberg skrev: det är 300, men det är 300 kronor för mycket och jag ska fakturera nedlagd tid för detta! (om det går utan företag?)
Du kan aldrig fakturera din egen privata tid. Däremot kan du få ersättning för utlägg som du haft i samband med ärendet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 85

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]