Wiberg skrev:Hej!
Jag önskar att jag inte skulle behöva skriva här men:
Idag (lördag), 8:40 flyttade jag min bil från en parkering som var 8-18 vardagar å helger gratis,
Till en 2 timmar alla dagar parkering, för att jag skulle hämta grejer från bilen och sedan åka iväg och 2timmars är närmare huset.
När jag har gått upp å tagit en kaffe sitter jag på balkongen i solen och ser en Q-Park kille. det jag också ser är att han går mot min bil och fotar den och sedan sätter en p-böter, kl är 09:12, altså ca 30minuter. Jag ropar från balkongen att jag ställt bilden där precis men han åker iväg.
Jag springer ut, och läser boten: parkering utöver betald/tillåten tid. vk 090530 kl 07.02
"starttid 09-05-30 09:06 sluttid 09-05-30 09:12.
Det betyder att han har hittat på en tid (07.02) och att det då gått 2 timmar ganska exakt när han kom.
Han fotade bilen, men bara kl 09:06, han kan omöjligt bevisa att jag stod där från 07.02 eftersom att bilen inte var i närheten då äns!
Vad ska jag göra? överklaga har jag gjort men det är helg, har 8 dagar på mig att betala, idioterna har bara telefontid vardagar.
Det kommer ju bli ord mot ord! vad ska jag göra? jag har min sambo som vittne. han har ju ljugit! varför göra man så om man inte får någon som helst provision????
När det är en tidsbestämd parkering utan p-skivas eller någon annan tidsangivare måste vi tillämpa ventlikontroller. Det går ut på att vi antecknar hur bilen alla fyra däckventiler står vid parkeringstillfället. man kommer tillbaka efter ex. 2 timmar igen. och kollar om bilen står kvar. står bilen på samma ställe så måste man kontrollera att ventilerna/hjulen inte ändrat på sig.
Han har angivit vk 090530 kl 07.02. Det betgyder alltås att 090530 kl 07:02 skulle han iaktagit din bil och antecknat ventilerna. Finns det "vk" angivna påp din kontrollavgift?
Jag vet att numera fotar q-parks lisor alla hjulen vid båda kontrollerna. Begär foton på det, finns inte det, begär anteckningslappen där han angivit dina ventligen och tidpunkt på. alla bilar som stod parkerade där ska stå med på den lappen.
Vart i Sverige är detta? Det var en väldigt lustig tid att jobba på. Han har arbetat sen senast kl 06. gjorde han det?
Är kontrollavgiften skriven för hand eller är det en sån där ful liten gul remsa? Är den skriven på terminal / handdator så är avgiften inte korrekt utfärdad.
Kom ihåg att du
INTE måste betala avgiften inom 8 dagar som det står. Efter 8-12 dagar skickas det ut en påminnelse, helt utan extra avgifter. Det är ett brev från handels- och juristinkasso, verkar läskigt men är bara samma faktura med nytt sista betalningsdatum på.
Dessutom måste du inte betala den så länge det är en "tvist". Skickar du in en överklagan så ska du inte krävas på pengar för ens ärendet är besvarat.
Det är som du säger. Det kommer bli ord mot ord. Vittnen hjälper sällan, speciellt inte sambo m ö familj.
Den enda rimliga förklaringen jag kan se är att lisan varit där 7.02, kommit tillbaka 2 timmar senare och sett din bil i tro om att det var en annan. Slarvig och lat orkar han inte kontrollera ventilerna.
Detta förekommer tyvärr, dock mycket sällan..
Alla som inte delar mina åsikter skall genomgå rättspsykiatrisk undersökning.
Detta till grund för lag (2006:41) Lagen om uppenbar idioti.