Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
riha skrev:
perhall skrev:Det är troligen inte konstigare än att (förutom att det som så ofta är fel info på hemsidan):
inte finns nya 175 hk 2,4 D framtagen med automat än, därför får den som vill ha automat till 2,4 nöja sig med gamla motorn.
Men om du tror det är gamla motorn, då har de väsat den, för "gamla" 2.4D 164 Hästars hade INTE 420 Nm. Det är ju mer än vad min befintliga -09 XC70 D5 har (400Nm).
Jag tror att det är fel på infon på nåt sätt. Något är fel. Det låter ju också otroligt att 175 hk motorn skulle ge just 163 hk med 4WD. Aldrig tidigare har Volvo avgett färre hk med AWD:
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
riha skrev:
perhall skrev:Det är troligen inte konstigare än att (förutom att det som så ofta är fel info på hemsidan):
inte finns nya 175 hk 2,4 D framtagen med automat än, därför får den som vill ha automat till 2,4 nöja sig med gamla motorn.
Men om du tror det är gamla motorn, då har de väsat den, för "gamla" 2.4D 164 Hästars hade INTE 420 Nm. Det är ju mer än vad min befintliga -09 XC70 D5 har (400Nm).
Jag tror att det är fel på infon på nåt sätt. Något är fel. Det låter ju också otroligt att 175 hk motorn skulle ge just 163 hk med 4WD. Aldrig tidigare har Volvo avgett färre hk med AWD:
PH
Ja ett hopp från 340Nm till 420Nm för den gamla motorn är ju inte dåligt, underlig att man ändå lyckas hålla kvar den på exakt 163 hk som innan.

Nä, volvo skulle behöva någon som kan skapa en hemsida utan 796 fel.......
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Guligan skrev:Noterade en blå färg som jag inte sett tidigare. Caspian blå metallic 498. Ny för MY10??
Jag tycker det ser ut att vara samma färg som Ocean Race ??:-/ Eler är den kanske lite ljusare
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
riha skrev:Ser också att man kan endast få 2.4D 175Hk med framhjulsdrift på XC70. Skall man ha 2.4D med AWD så får man så snaällt välja 163 Hästars annars blir det D5.
Fjantigt.

DOCK, intressant att ALLA tre alternativen har 420Nm.

Vad jag vet så har 2,4D AWD 163/420 även dubbelturbo.....
I de datablad jag hittat för -MY10 är 2.4D 163 hk fortfarande 340 Nm och det gamla dieselmotorn som får hänga med ett tag till och den har bara en turbo. MMen det kan ju så klart vara ett feltryck där med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok så den kommer inte innan november då alltså enligt tråden, då var det den förra modellen jag såg data på för MY10, är det den som säljs fram till november med enkelsnurra och med dubbelsnurra efter november alltså? eller ligger Norge 7 månader efter Sverige???

Dette er en helt ny motor som er en nedtunet D5 205 hk. Det er da en Bi-turbo med doble potter som D5.
Mao et scoop for det norske markedet... 2010 XC70 2.4D AWD (163 HK/420 NM) kan levers fra forhandler i slutten av november (Norge).

Det 163 hk = 120 kW är väl gränsen för att en tjänstebil ska åka på dyr lyxskatt i tyskland vilket gör att man läggre sig under den gränsen antar jag.

Det är väl därför 420 Nm är tillgängliga upp til 2730 rpm för det är lika med 163/420 vid 2730 rpm, vid högre varv måste man strypa vridet om effekten ska ligga under 163 hk.

Denna bil borde ju bli en bästsäljare med Polestar uppgradering från volvo, mycket billigare än att köpa D5.
Användarvisningsbild
av kave
Såg en XC60 2010 taxi i stn idag, ser ju ut som en "ny" bil med de små förändringarna. Numera riktigt snygg.

Man förstår att det inte blev bra när man faceliftade en ett år gammal modell.
Användarvisningsbild
av Appel
kave skrev:Såg en XC60 2010 taxi i stn idag, ser ju ut som en "ny" bil med de små förändringarna. Numera riktigt snygg.

Det är väl bara ratten som är utbytt? Har man köpt diesel så kan man numera få dubbla pipor, men det har jag på min -09 (T6), samt att navigatorn är uppdaterad. Så mycket snyggare kan den inte ha blivit av dom förändringarna :D
Användarvisningsbild
av kave
Appel skrev:
kave skrev:Såg en XC60 2010 taxi i stn idag, ser ju ut som en "ny" bil med de små förändringarna. Numera riktigt snygg.

Det är väl bara ratten som är utbytt? Har man köpt diesel så kan man numera få dubbla pipor, men det har jag på min -09 (T6), samt att navigatorn är uppdaterad. Så mycket snyggare kan den inte ha blivit av dom förändringarna :D
Grillen är ny i fronten :) Gör mer än vad man kan tro.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]