Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Om det kan vara till nån tröst så tanka jag åckså fult en gång i veckan när jag åkte höjd Blazer K5 med 5,7 liters V8:a
jag kom 35-37 mil ungefär.....

Tanken rymer 120 liter !
Användarvisningsbild
av henka35
En på jobbet får sin XC90 2.5T aut -05:a att gå under 1 liter/mil på landsväg. Men han kör inte snabbare än 90 km/h.

/Henrik
av para
Hade en XC90 2,5T -2003 automat (dec2002 till sept 2004). Den drog oftast 1,2 l/mil blandat. Under långfärd då man höll sig under 100km/h kunde den nästan krypa ner till 1,0
Stadstrafik under vintern låg den på 1,6 l/mil.

Min nuvarande XC90 D5 (185hk) -2006 med automat drar blandat 0,95 nu på vintern och ca 0,82l/mil lugn landsväg, dock är den knappt inkörd ännu.
av Ronin
WillyW skrev: Snitt just nu 1,61 l /mil
Snitt hastighet 59 km/h
Men detta är väl inte landsvägskörning? Snitthastighet 59 km/h låter mer som "blandad körning". Vad får du för förbrukning om du nollar snittförbrukning och hastighet i färddator när du kör 90 km/h på landsväg?

Färddatorn i min gamla S60 visar ca 0,76 l/mil vid medelhastighet 88 km/h men uppåt 0,9 l/mil vid medelhastigheter runt 55-60 km/h.
av WillyW
Ronin skrev:
WillyW skrev: Snitt just nu 1,61 l /mil
Snitt hastighet 59 km/h
Men detta är väl inte landsvägskörning? Snitthastighet 59 km/h låter mer som "blandad körning". Vad får du för förbrukning om du nollar snittförbrukning och hastighet i färddator när du kör 90 km/h på landsväg?

Färddatorn i min gamla S60 visar ca 0,76 l/mil vid medelhastighet 88 km/h men uppåt 0,9 l/mil vid medelhastigheter runt 55-60 km/h.
Jo detta är faktiskt minst 95% landsväg, 70 och 90 sträckor är det jag kör. Som sagt jag kör som en långtradare för att spara bränsle, accelererar långsamt och släpper gasen tidigt. Då hamnar snitthastigheten här. Om jag nollar färdatorn vid 90 km/h och kör 2 mil i jämn hastighet hade det stått 90 km/h som snitt, men det kan knappast vara representativt för landsvägskörning.

Om ovanstående exempel är vad som kallas landsvägskörning så får vi väl kalla min blandad eftersom det faktiskt finns korsningar och svängar på en normal landsväg och man bör inte ta alla dessa i 90 km/h (åtminstone inte med en XC90 ;) )
Användarvisningsbild
av CarMan
59 kM/h låter som relativt mycke lansväg, men inte 100%
blandad körning brukar ligga på 40 km/h
av WillyW
Får säga jag är lite upprörd på min lokala Volvo handlare/verkstad.

De tog min bil och körde 2 mil norrut och tillbaks på en 90 väg. De har ca. 50 meter 50 sträcka innan de kommer ut på 90 vägen. Väl tillbaks sa de att "det är inget fel på den här bilen, den drar bara 1,21/l mil". Vägen de körde har inte ens några kurvor!

Svagt agerat för det kallar jag inte att verkligen kontrollera bensinförbukningen, men jag kommer inte att nöja mig med detta.

När jag hämtade bilen och kört mina 10 km hem stod redan genomsnittsförbrukningen på 1,48/l mil. Kan låta som jag körde "rally" hem men det gick lugnt och fint som vanligt. Rullande med 90 km/h på en landsväg kan jag också hålla förbrukningen på 1,2/l mil. Men med 2 stop och en väjningsplikt hamnar förbrukningen på 1.6/l mil, så enkelt är det.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag har en XC90 T6 -03. Den ligger på 1,5-1,6 blandad körning (dvs 7km till och 7km från jobbet varje dag, ca 50% motorväg). Ren landsväg, alltså sådan som man kan mäta när man kör långt så drar den ca 1 l/mil i ca 90km/h och 1,1-1,2 vid ca 120km/h. Stadskörning har jag aldrig kört tillräckligt mycket på samma tank för att mäta, men en rimlig uppfattning är nog åtminståne 2 l/mil.

Det du ska tänka på är att den drar mer när den är kall. Det bästa du kan göra för att testa den faktiska förbrukningen är att testa när du kör långt och motorn är varm. Stanna och tanka fullt i närheten av motorvägen mät sedan. Tänk också på att det kommer skilja rätt bra om du ligger i 90km/h eller 140km/h.

Oavsett vilket så är det en grym bil vi har :wink:
av WillyW
Håller med, det är en grym bil vi har! :)

Men i vilket fall låter 1,2 /lmil mycket i jämn fart 90 km/h och 1,6 l/mil vid (ok vi kallar min 100% landsvägskörning blandad eftersom jag har 2 stopp) som för mycket.
av Frigge
WillyW skrev:Håller med, det är en grym bil vi har! :)

Men i vilket fall låter 1,2 /lmil mycket i jämn fart 90 km/h och 1,6 l/mil vid (ok vi kallar min 100% landsvägskörning blandad eftersom jag har 2 stopp) som för mycket.
Tyvärr är det nog bara aceptera läget. Det är inget fel på din bil, det är inte heller en lätt 4-hjulsdriven bil du har :wink: . Dom drar en hel del bensin men du åker ju fint som tusan :lol:

/Fredrik
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]