Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar hur ni med lösa GPS:er har gjort för att få till lite snyggare installationer i era V70II (eller liknande modeller)?
Jag har en Navigon 7210 med sedvanlig sugpropp och 12V ciggkabel men jag tycker att det är väldigt bökigt och opraktiskt att fippla med att sätta fast den och dra fram kabeln varje gång man ska använda GPSn. Skulle vilja ha någon variant så att jag kan plocka fram GPS:en och snabbt klicka fast den och köra. Jag skulle kunna tänka mig att ha någon slags hållare/docka som är fastmonterad alternativt snabbt hakar i instrumentbrädan. Strömkabeln får gärna vara framdragen från panelen så att jag inte behöver använda cigguttaget.
Jag kan tom tänka mig en installation som dämpar radion vid röstangivelser.

Förslag?

//D
jag skulle rekommendera http://www.brodit.se/ . Jag har precis monterat min Nokia 6120 Classic och Tomtom 930T. Valde de varianter som monteras lite mer permanent. Tog i och i och för sig hjälp av proffs för att slippa sladdar in i cigguttag.
Rekommenderar också Brodits pryar. Kan köpas hos de flesta volvohandlare också. Iaf gjorde jag det i Helsingborg.
Permanent hållare men sen har jag dragit en 1-till-3 adapter för 12 volts uttaget som sitter vid baksätet och placerat den med dubbelhäftande tejp på baksidan av mittkonsolen fram.
Tack för alla tipsen!
Har kollat lite på Brodits prylar men reflekterar över att deras dockor avsedda för min GPS är ganska stora och fula och då jag använder GPSen max 2 ggr i veckan vill jag slippa ha en tom docka fast installerad på instrumentpanelen.

Finns det möjligtvis en lösning där man kan ha en mobilmagnet (http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... obilmagnet) så att jag slipper dockan? På det sättet skulle jag kunna dra fram GPSn snabbt då jag behöver den och "magneta" fast den på instrumentbrädan vid fläktarna, kanske genom att ha en stark magnet monterad på baksidan av aluminiumlisten (har Summum). Sladden skulle jag kunna bygga in i panelen och leda bakom den så att jag kan rota fram den då jag behöver GPSn. Då skulle jag ha en lösning som inte krävde docka och som var osynlig då jag inte använde GPSn.

Någon som provat något liknande eller tänkt i dessa banor?

/D
Såhär gjorde jag med min S60 och Garmin GPS.

Bild

Började med att stänga av krockkudden på passagerarsidan. Kanske man skulle gjort allt strömlöst men det fick vara.

Bild

Sedan ar det bara att demontera hanskfacket. En T25 mejsel behövs till det.

Bild

Sedan ur med högtalaren.

Bild

För att inte behöva kapa av sladden om jag nu vill demontera allt igen så har jag köpt en cigg förlängningskabel på Mekonomen som jag kopplar in mellan Cigg kontakten på GPS sladden och det ställe jag tar ström från.

Bild

Tänkte mig att det var lika bra att ta strömmen från 12v uttaget för det vet jag att det funkar. . Av med damasken, undan med skyddet under och lossar två skruvar under radioenheten.

Bild

Sedan var det bara att ansluta på sladden bakom uttaget.

Bild

Och så här blev det när allt var klart och på plats igen. Tyvärr ser man till vänster på gallret att jag inte fick av det på rätt sätt. Men det får läggas i banken för erfarenheter.

Näste steg är att skaffa ett fäste från Garmin så att den kan stå upp istället för att sitta som en sugpropp i rutan.

Trådantennen som tar emot trafikinfo har jag lite diskret placerat i skarven mellan rutan och i-brädan.

Bild

Har läst att det skulle vara någon specialvariant på Garmin Nuvi som Volvo har som är mer exakt än den vanliga men när man kolla så är noggrannheten 4-5 meter Vilket den brukar vara i andra bilar också. Jag lär klara mig med det tror jag.

Thomas
thomasa skrev:Såhär gjorde jag med min S60 och Garmin GPS.

Har läst att det skulle vara någon specialvariant på Garmin Nuvi som Volvo har som är mer exakt än den vanliga men när man kolla så är noggrannheten 4-5 meter Vilket den brukar vara i andra bilar också. Jag lär klara mig med det tror jag.

Thomas
Japp, Garmins egna 760 fungerar inte i V50 av senare modeller och Renault eftersom de har något slags film i vindrutan. Det blir alltså ingen mottagning alls i princip.
Volvos version av 760 ska klara detta bättre.
Renault mfl kan ha en sköld (blylegering) i rutan , den är till för att hindra solstrålning i bilen och göra den så satans varm inuti!.
Om du har denna ruta ser du lätt utifrån, från sidan sas , rutan ser lite lila/blå ut när men ser den från sidan.

Att nav inte funkar så bra i nya S40/V50 beror på våldsamma störningar från bilens elektronik(brädan rakt ovanför radion) !, i dessa bilar kan du ha nav:et monterat på vänster sida om ratten så funkar det bra!!.

"kave" , snygg bildserie!!, själv brukar jag på din bilmodell ta ur radion (sitter bara med 2 skruv så slipper man klabbandet med handskfacket).

Fick du inte med en rund blank, ´självhäftande platta med din nuvi??, borde legat i lådan!!.
Den kan du iaf "klibba" fast på gallret så har du den ståendes.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]