Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Bilkylarservice i Malmö vacumsög min ac och vägde mängden. Kompletterade med 300g gas. Allt för 700.- med kvitto.
av PDK
kan säga att den hjälp jag fick idag från "Xlarge", stort tack!
Vilken kyla! Nu är den som ny, körde hem med frostpiggar på ögonbryna nästan... :lol:

Dom fem sista kilometrarna hem körde jag med max kyla i bilen, tror F*N att jag har ont i halsen imorgon! ?:-/
av xlarge
Andy1983 skrev:Ok, nu till nästa fråga. Måste man vacumsuga eller? Gör dom alltid det vid påfyllning? Varför gör man det?
Vacuumsugning måste man göra när ett större läckage uppstått med följande reparation/utbyte delar!
Vid normalt läckage under en längre tid, säg 10år, och det finns gas kvar i systemet, räcker det att fylla på gas i erforderlig mängd!
AC system i bilar läcker alltid pga av konstruktionen med skarvar mellan rör/slangar, tätningar hos kompressor (som har en tendens att torka under vinterhalv året då den ej används pga vårat klimat)
Jämför gärna med trycklufts anläggningar... Är det någon som har luft kvar i sin kompressor/slangar mm efter några dagar, när den varit avstängd?

Vacuumsugning gör man för att evakuera ev fukt som kommit in i systemet efter en reparation!

/xlarge
Hej, hade samma problem när jag ägde en Mazda 626.AC funkade inte, nytt torkfilter a' 3000 kr, nästa
besök hos skojarna som lagar ac skulle det kosta 6000 kr till, då var det kondensorn som läckte, arbetskostnad
3000 kr, för att det var så komplicerat att byta denna. Det tog mej en timme, hittade en kondensor på blocket.
Beställde sedan gas och munstycke för att fylla själv, kostade ca 1800 KR med 12 st gasbehållare, tänkte att det kunde vara bra att ha på lager. Att fylla är den enklaste saken, håll varvet på 1500 rpm och fylla på med 45 psi,
en kamrat sköter gasen och känner när kylan kommer, den funkar ännu efter 2 år.
Köpte en Volvo v70 -01 fullmatad med all lull som man kan få. Skall nu ge den lite vätgastillskott och se hur mycket
det gör på bränsleförbrukningen. Har fixat det på Mazdan som drog 0.7. 2 liters motor 116 hp.
Så visst går det att fixa själv. :P
xlarge skrev:
Andy1983 skrev:Ok, nu till nästa fråga. Måste man vacumsuga eller? Gör dom alltid det vid påfyllning? Varför gör man det?
Vacuumsugning måste man göra när ett större läckage uppstått med följande reparation/utbyte delar!
Vid normalt läckage under en längre tid, säg 10år, och det finns gas kvar i systemet, räcker det att fylla på gas i erforderlig mängd!
AC system i bilar läcker alltid pga av konstruktionen med skarvar mellan rör/slangar, tätningar hos kompressor (som har en tendens att torka under vinterhalv året då den ej används pga vårat klimat)
Jämför gärna med trycklufts anläggningar... Är det någon som har luft kvar i sin kompressor/slangar mm efter några dagar, när den varit avstängd?

Vacuumsugning gör man för att evakuera ev fukt som kommit in i systemet efter en reparation!

/xlarge
fast det där är ju en myt.
ac systmets o-ringar trokar inte
ac systemet andvänds nästan hela tiden (vi har inte specielt kallt i sverige)
fast det där är ju en myt.
ac systmets o-ringar trokar inte
ac systemet andvänds nästan hela tiden (vi har inte specielt kallt i sverige)[/quote]
Ehh? Nog torkar väl gummi oavsett om acsystemet används eller inte? Gummi är ju ett naturmaterial. Hur menar du?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]