Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silver08
#293354
Hej!
Det är så att min 850 drar ca 1 liter på 2-300 mil något som jag tycker
är alldeles för mycket med tanke på att motorn är totalrenoverad i vintras.

Ventilsäten, ventiler och ventiltätningar. Ja allting är utfört av en yrkesman
när det gäller toppen. Borde vara tipptopp. Samtliga ventiltryckare är nya.

Loppen är honade och ringarna är bytta, allihopa. Bilen har rullat runt 1000
mil sen renoveringen.

Tillbaks till oljeproblemet, efter ett par hundra mil så kan jag se en oljedimma
på "toppen" runt oljelocket. Packningen är inte trasig men inte heller ny.

Drar jag ur stickan så kommer det "rök" härifrån. Kan även lukta lite olja runt
motorn, även om jag motortvättat den.

Oljefällan är bytt, ny alltså. Slangarna är rengjorda, inte nya. Kollat dessa två
gånger nu.

*Pettson - tack för tipset, kunde inte känna att det blåste ifrån slangen till insuget.
Vet inte om jag har för dålig känsel eller hur pass mycket det ska kännas.

Kanalerna i blocket är rengjorda, har haft isär hela blocket och spolat med högtryck
och avfettat hundra gånger. Men nu är jag osäker, kan det vara blockerad i någon
kanal i alla fall?

Kännt med handen precis under anslutningen till "insugsflexröret", det svarta.
Här är det en vridanslutning med o-ring (som är ny). Här blir det kladdigt, inte
supermycket olja men väldigt kännbart kladdigt.

Besiktigade bilan idag och här är avgasvärdena. (x) = gränsvärden.
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 003 (100) <----FRÅGA, borde det inte synas här om jag har olja i förbränningen?
Lambda 1,01 (0,96-1,04)

Oljan jag kör på är biltemas 5w-40 helsyntet. Ibland har jag hällt i statoils helsyntet.

Alla tips jag kan få är tacksamma!
av greenbay
#293372
Motorbromsar du mycket? Motorbromsning gör att trycket i insuget blir lågt, ca -75 kPa, detta orsakar att olja kan dra upp förbi kolvringarna, eller in genom ventilstyrningar och ventiltätningar.
Men jag tycker egentligen inte att 1 liter på 300 mil låter oroväckande.
Om du kollar trycket i vevhuset under belastning, vad har du för tryck där då?
Du kan kanske modda ett påfyllningslock och koppla en skaplig tryckgivare dit, du bör då ha kanske 5, max 10 kPa tryck där, annars är det något som är fel.
/greenbay
av silver08
#293378
Säg 1 liter på 200 mil, jag tycker inte heller det är oroande.
Tycker bara att nu när motorn borde ba tipptopp så vill jag köra
500 mil innan jag behöver fylla 1 liter olja i alla fall.

Det enda ja inte gjort är att borra / byta kolvar.

Motorbromsar endel men inte överdrivet, min körstil är kanske
lite mer aggresiv än medel? :S Men absolut inga tokvarvningar
eller motorbroms på 1an ner för himmalaya.

Har inga instrument för att kolla tryck, och vet inte vart / hur
det ska utföras.

Har iofs VADIS på datorn antar att det står där.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]