Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PhotoJoe
flyvert skrev:Vad säger BSR?

Kan det tänkas ha samröre med problemet med din relativt nya bil och BSRs behov att uppgradera sin PPC fil?
Mycket kan gå snett med "dataapparata" i bilen :roll:

/f
De säger att de aldrig varit med om något liknande och att de ska kontrollera med en motsvarade modell.
PPC-filen de skapade är helt ny och skapad efter den programvara från Volvo som jag har i min bil.
De har trippelkollat PPC-filen de skickat till mig och säger att de låga registren ej ska påverkas av trimningen, precis som jag skrivit tidigare i denna tråd.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det jag menar att segdra är att man inte på högsta växeln stampar plattan i mattan och drar iväg för du har en låda som INTE håller för det vridet. Om man sedan ligger på konstant hastighet så segdrar man inte eftersom hastigheten är konstant. Right att de inte optimerar på de låga varaven är ju rent skitsnack. De kanske momentbegränsar ettan och tvåan men sedan är det fullt vrid som gäller. Om programmet optimeras för högre varv så borde du väl då köra på högre varv??

Att sedan höjd effekt med 25% och minskad förbrukning tycker jag man ska ta med en nypa salt. Om du ska ner i förbrukning måste du köra väldigt snällt för så fort du använder gasen så sörplar det ur tanken. 10 mil är för kort intervall kör ett par tankar innan. Jag antar att du adapterar bilen efter prog-byte. Har du en lite längre backe så i med trean fullt ös och i med fyran fullt ös detta måste ske i minst 5 sek för att ladd och annat ska anpassa sig.

Detta är goda råd sedan får du naturligtvis göra som du vill. Lycka till!
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
dieselmagnus skrev:Det jag menar att segdra är att man inte på högsta växeln stampar plattan i mattan och drar iväg för du har en låda som INTE håller för det vridet. Om man sedan ligger på konstant hastighet så segdrar man inte eftersom hastigheten är konstant. Right att de inte optimerar på de låga varaven är ju rent skitsnack. De kanske momentbegränsar ettan och tvåan men sedan är det fullt vrid som gäller. Om programmet optimeras för högre varv så borde du väl då köra på högre varv??

Att sedan höjd effekt med 25% och minskad förbrukning tycker jag man ska ta med en nypa salt. Om du ska ner i förbrukning måste du köra väldigt snällt för så fort du använder gasen så sörplar det ur tanken. 10 mil är för kort intervall kör ett par tankar innan. Jag antar att du adapterar bilen efter prog-byte. Har du en lite längre backe så i med trean fullt ös och i med fyran fullt ös detta måste ske i minst 5 sek för att ladd och annat ska anpassa sig.

Detta är goda råd sedan får du naturligtvis göra som du vill. Lycka till!
Menar du på fullt allvar att M66-lådan inte håller för 445Nm? Det är bara 60Nm mer än original.
BSR har momentbegränsning på ettan och tvåan, man behöver inte adaptera för att kontrollera förbrukningen vid konstantfart.
Nu handlar inte detta om plattan i mattan på högsta växeln utan om att cruisa på 2000 RPM på högsta växeln och se vad bilen drar.
Jag känner mig som en repig gammal skiva när jag hela tiden ska få upprepa mig. Antingen förstår man det jag skrivit och förklarat eller så kan man låta bli att svara. Jag frågade om det fanns någon här med likadan T5:a och med Steg 1 från BSR.
Jag fråga inte om gissningar om ditten och datten om vad det kan vara för fel på bilen, för det är inget fel på bilen, det är programvaran som det är fel på, det har vi redan konstaterat, men vi vet inte VAD som är fel och det håller BSR på att kolla upp.

För sista gången:
Jag gasar upp så att jag ligger på 2000 RPM på högsta växeln (sexan), trycker in farthållaren på en rak och jämn väg. Nollställer färddatorn. Då visar den 7,5l/100km i NUVARANDE FÖRBRUKNING med original och 9,5l/100km med trim.
Jag har sedan kört tre intervaller à 100km med original och tre intervaller med trim, för att kontrollera färddatorns noggrannhet. Då visar den exakt med original och något mindre med trim, jämfört med tankning. Och JA, jag tankar på samma mack och vid samma pump. Då har färddatorns "MEDELFÖRBRUKNING" visat 8,5l/100km med original och 9,9l/100km med trim. Helt vardaglig körning till och från jobbet (90% landsväg och 10% stadskörning).
Utöver detta har jag sen även kört fyra långkörningar à 30 mil vardera, två av dem med original och två av dem med trim. Jag har kört helt normalt, varken snålt eller "plattan i mattan". Jag har familj och då kan man inte gasa järnet med barn i bilen.

Jag skaffade PPC endast för den så kallade "omkörningsfaktorn", inte för att köra stålle på fredags- och lördagskvällar nere på byn, samt för att få en lägre förbrukning i och med att man fininställer insprutningen. Jag har tidigare haft en S60 T5 (MY02) med Steg 1 från BSR och då sjönk min förbrukning vid normalkörning med runt 10-15%.

Jag kan inte vara tydligare än så här, inkluderat det jag tidigare skrivit i tråden. Läs ALLT innan ni besvarar, tack! Så jag slipper få samma frågor gång på gång och allehanda gissningar. Jag vill bara veta om det finns någon här som har en V70N T5 MY07 med steg 1 från BSR som upplever samma symtom med original kontra trim.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
I längden kan låda gå sönder Ja annar skulle ju volvo tagit ur mer effekt. Man vill ha lite marginaler. Byt olja i lådan vartannat år så kommer du ha en låda som håller. För att full optimering av ditt prog så att det ska funka så bra som möjligt så ska bilen adapteras. Jag har själv haft en T5 med samma problem som du dock en annan årsmodell. Hade exakt liknande problem och det blev mycket bättre efter adaptionen. Visst boxen adapterar sig efter hand som du kör men det kan ta mellan 30-60 mil beroende på körsätt. Tro mig jag vet av egen erfarenhet. Om det är fel på programmet skulle jag inte använda det.

Hoppas att det löser sig. Du kan väl skriva FIXAT i trådrubriken när det löst sig.
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Fortfarande är det ingen som frågat om lådan!
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
dieselmagnus skrev:I längden kan låda gå sönder Ja annar skulle ju volvo tagit ur mer effekt. Man vill ha lite marginaler. Byt olja i lådan vartannat år så kommer du ha en låda som håller. För att full optimering av ditt prog så att det ska funka så bra som möjligt så ska bilen adapteras. Jag har själv haft en T5 med samma problem som du dock en annan årsmodell. Hade exakt liknande problem och det blev mycket bättre efter adaptionen. Visst boxen adapterar sig efter hand som du kör men det kan ta mellan 30-560 mil beroende på körsätt. Tro mig jag vet av egen erfarenhet. Om det är fel på programmet skulle jag inte använda det.

Hoppas att det löser sig. Du kan väl skriva FIXAT i trådrubriken när det löst sig.
Är det inte samma M66-låda i R:en? Klart Volvos låda klarar mer än 445Nm.
Motorn klarar över 400hk och lådan ska klara en bit över 500Nm. De har väldigt goda marginaler Volvo.

Absolut, jag kommer att återkomma och berätta om hur allt löste sig, om det nu gör det, vi får se.
Senast redigerad av 1 PhotoJoe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
andreas_lofgren skrev:Fortfarande är det ingen som frågat om lådan!
Hur tänkte du då? Att utväxlingen skulle ändras pga av mjukvara?
Den är manuell, så hur skulle lådan påverkas av trim?
av Lövet
Tvärtom. Jag blir störd av att det tjatas om lådan ovanför. Växellådan har inget att göra med förbrukningsskillnaden alls men det verkar inte mr diesel här ovan förstå.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag vet att utväxlingen inte ändras med trim . Jag är inte dum i huvudet. Du har stödhylsor, drev och diff som tar styrk med högt vrid på låga varv. Ville bara ge ett råd så att sakerna håller längre men det ska jag sluta med.
av finnepower
andreas_lofgren skrev:Fortfarande är det ingen som frågat om lådan!

PhotoJoe skrev följande om du kollar 7 inlägg upp: Menar du på fullt allvar att M66-lådan inte håller för 445Nm?

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]