Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Är det nån här som har en V70N T5, modellår 2007 och som har BSR PPC Steg 1?
Jag har Steg 1 i min och den drar i snitt 9,5l/100km då, med original ligger den på 7,5l/100km.
Jag har diskuterat fram och tillbaka med BSR om detta och de vet inte vad som är galet, så de ska ta in en likadan T5:a och testa själva.

Hur har jag då gått tillväga för att testa? Jo, jag gasar upp till 2000rpm på sjätte växeln på en rak och jämn väg, trycker in farthållaren, nollställer färddatorn och kollar vad den visar. Resultatet blir 7,5l/100km med original och 9,5l/100km med PPC.

Har även kört intervall om 100km och kontrollerat färddatorn mot den faktiska förbrukningen med tankning och färddatorn stämmer exakt vid båda fallen, alltså med original mot trim. Med trim visade faktiskt färddatorn något mindre dessutom, ca 2-5%.

Nu vill jag kolla om det är nån mer än jag som upplever samma problem, för jag måste gå till botten med detta.
Man skaffar inte en pryl för 8000kr och sen får en ökning av förbrukningen med 20-25%. Jag skaffade detta för att få bättre omkörningsfaktor och i viss mån en sänkning av förbrukningen. Det fick jag nämligen på mina gamla S60 T5 (MY02).
Jag kör inte "stålle" med plattan i mattan, då jag har familj, för då är det självklart att förbrukningen sticker iväg med 318hk och 445Nm. Detta är testat med färddatorn vid 2000rpm på sjätte växeln, inte mer avancerat än så.

Tacksam för alla hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ett tips. Ligg inte och segdra på låga varv, då kommer din låda att ge upp men det vet du kanske redan. Har du fått ett annat program inproggat i PPC:n? Ibland kan det faktiskt bli galet.
Ett intevall på 100 km låter lite tycker jag. Kör 70 mil på liknande sätt och mät.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Bilen är helt original för övrigt. Den har rullat 2500 mil och är nyservad.
Grejen är den att programmerar jag om den till trim så får jag den högre förbrukningen, går jag tillbaka till original så får jag den lägre (originalförbrukningen). Detta är inte kärnfysik!
Jag är nyfiken på om det finns nån annan här med likadan bil som jag har OCH som har BSR Steg 1 som upplever samma symtom som jag.

Jag har gått fram och tillbaka ett par gånger så jag VET att det har med programvaran att göra eftersom förändringen på förbrukningen syns DIREKT.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
dieselmagnus skrev:Ett tips. Ligg inte och segdra på låga varv, då kommer din låda att ge upp men det vet du kanske redan. Har du fått ett annat program inproggat i PPC:n? Ibland kan det faktiskt bli galet.
Ett intevall på 100 km låter lite tycker jag. Kör 70 mil på liknande sätt och mät.
BSR påstår att deras Steg 1 inte påverkar det låga registret.
Att ligga på högsta växeln (sjätte) och 2000 RPM som motsvarar ca 95km/h är inget som är skadligt. Jag menar hur tänkte du nu?
Ska jag ligga på femman och hamna på 2500 RPM, på vilket sätt skulle det göra saken bättre??? Då får jag definitivt en högre förbrukning. Jag tror heller inte BSR skulle vara så korkade att de ger mig ett annat program än det som är anvisat just min modell.
Kan ju dock tillägga att samma dag som jag fick PPC:n så var jag till Volvo och gjorde en heluppgradering av Volvos programvara, så BSR fick göra en helt ny PPC-fil åt mig, då jag är den ende i landet med den programvaruversionen i min V70 T5.

Jag kan köra en kilometer med trim, programmera om till original och köra en kilometer och direkt se skillnaden på färddatorns "NUVARANDE FÖRBRUKNING". Jag körde intervallen för att kontrollera om färddatorn visade fel bara, men den visar exakt när jag har originalprogram i och visar något mindre när jag har Steg 1 i. Men medelförbrukningen är fortfarande 7,5l/100km med original och 9,5l/100km med Steg 1. Den drar alltså 25% mer med BSR Steg 1. Kan jag vara tydligare än så här?
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
flyvert skrev:Vad kör du på för oktantal?
98 enligt rekommendation? :?:
Japp, självklart och det har jag kört med även innan jag skaffade PPC:n.

Sen precis som BSR själva skriver: "Generellt ger en uppgradering något mindre förbrukning så länge turbotrycket ligger under maximalt originaltryck d.v.s när "mereffekten" i motorn genom trimning ej utnyttjas."

Mereffekten utnyttjas INTE när man ligger och cruisar på 2000 RPM på högsta växeln. Ändå ger Steg 1 mig en ökning av 25%!

Är det nåt som är galet eller är det nåt som är galet?
Användarvisningsbild
av flyvert
Vad säger BSR?

Kan det tänkas ha samröre med problemet med din relativt sett nya bil och BSRs behov att generera en ny PPC fil till just din bil?
Mycket kan gå snett med "dataapparata" i bilen :roll:

/f

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]