Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chanti
Hur kan jag veta att kamrem är byt ?
Bilen i fråga är en S80 1999 och 18000 mil. Har tagit bort kapa från kamremen men enda som kan jag se på remen är några siffror och texten: made in u.k.
I service boken står att kamrem var byt vid 159595 km. men det är inte märkesverkstad.....
Ska jag byta eller lita på boken ???
Användarvisningsbild
av wissel
Är det en liiiten firma ?
Något större firma, så kan du nog lita på dom. har du möjlighet att kolla lite på verkstaden, eller varför inte ringa dom.
Hur ser servicefakturan ut ?
Svartjobb ?
Förre ägaren Skötsam eller nonchig ?
Skötsel av bilen för övrigt, var den ren o snygg, inga bucklor hit o dit o trasiga detaljer typ elhissar osv ?
Finns det oklarheter i något av ovanstående = Byt Remmen. :-)-)
Användarvisningsbild
av greeeken
Förstår inte poängen med svartjobbet som du skrev.
Kan ju fortfarande vara en seriös firma där mecken stannat kvar efter jobbet o gjort det.
Men är du osäker byt remmen.
Bra mkt billigare än om den går av.
Användarvisningsbild
av wissel
:-)-)
greeeken skrev:Förstår inte poängen med svartjobbet som du skrev.
Kan ju fortfarande vara en seriös firma där mecken stannat kvar efter jobbet o gjort det.
Men är du osäker byt remmen.
Bra mkt billigare än om den går av.
"seriös firma", dom gör inga Svartjobb, men det är den perfekta miljön att precis skita i allt som är "jobbigt" då det inte händer någonting om remmen går av på hemvägen, bara för den "seiösa meken" att säga "det sa du inget om att jag skulle byta".
Jag håller med om att en kompis kan göra jobbet på firman o fritiden men hur kommer då stämpeln in i bilden ?
Svår frågor greeeken.
av chanti
Grejen är att jag köpte bilen från bilhandlare och fick bara service boken och sista besiktningsprotokollet.
Telia var den första ägaren till bilen som jag vet.
av -94 9000 2,3T cse
Det är ju skitsvårt att veta. Även om du kan se vilken verkstad som gjort det, lär dom ju inte säga att dom sket i att byta men skrev det i boken... Byt om du känner dig osäker. Det verkar inte vara så fasligt svårt att göra själv, "bara" besvärligt.

Mvh
Användarvisningsbild
av B4B
Är man seriös när man byter remmen så brukar det följa med en klisteretikett där man skriver in vilket datum bytet gjordes och även mätarställning. Så titta efter en sådan i närheten av kamremskåpan. Hittar du ingen så byt!

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]