Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av funkypirate
Hej

Ska montera en dragkrok nästa helg men fick ett ont öga av en polare som påstod att det inte var så enkelt som
det ser ut.

PÅ Volvo bilar av modell äldre finns risken att de bultar som håller kofångaren går av, och det är sen helt
kört att fästa den igen. Får du först bort de två bultarna som håller kofångaren, finns det ytterliggare två bultar som tydligen sitter som om de vore svetsade. Spricker de så kan man glömma att få dit dragkroken.

Någon som vet/har hört något om detta? Eller oroar jag mig i onödan? ?:-/
av *pettson*
Alla bilar som har äldre bult håller gärna kvar i dom, att dom går av händer. Men sant är väl att går bultar av så är det ett helvete att lossa resten. Men han har fel i att det är kört. Man får bara ha mera fantasi då för att lossa resten. Man kan även få köpa nya plåtar som håller kofångaren på grund av skicket på dom gamla.
Är man inte beredd att få trixa lite så är man inte rätt person att göra ett sånt här jobb tyvärr.
av funkypirate
Jag är beredd att trixa en hel del, har precis köpt en husvagn så att inte få fast kroken finns inte.

Har du några tips på hur man låter fantasin flöda om nu bultarna gått av.
De två som sitter vid kofångaren har jag känt på, de kommer inte bli några problem
Senast redigerad av 1 funkypirate, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Jag monterade drag på min V70 -98 i fjol sommar.
Hade inga problem med det förutom att jag fick en måndags exemplar av monteringssatsen, 2st u-profiler saknades.
Men allt löste sig jättebra, tillslut :wink:
Användarvisningsbild
av goransson89
ett tipps om du har tillgång till indutionsvärmare eller gas, så värm bulten som f*n innan du försöker dra loss dom, kommer loss hur fint som hellst :)
Användarvisningsbild
av Phantom
När jag monterade min krok så behövde kofångaren inte demonteras, utan det är beroende på vilken tillverkare på kroken du har. Volvos krok är sådan att du ska demontera kofångaren har jag hört.
Annars ska det inte vara några bekymmer att få dit den och lycka till :)
Användarvisningsbild
av Nexus
mina bultar lossa utan problem,går det kärvt så lossa lite sen på med rostlösare och dra åt igen , håll på så ett tag så brukar det ge med sig.Får du loss stötfångaren och dess bärjärn så är det simpelt montera kroken.Satte en monoflex på min V70.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Jag monterade en krok från biltema på min v70 -98. Stötfångaren tas bort vid montering. Bra passform på grejerna och man behöver inte göra hål i plasten. Tyvärr blev kroken överjävligt rostig på väldigt kort tid(jag pratar veckor). Ser inte alls speciellt snyggt ut nu...
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?