Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErniE
#293114
Hej!
Jag är ny här och tänkte att jag kanske kunde få hjälp med mitt problem här xD

Jag har nyligen fyllt på min AC i bilen, och den fungerar bra när jag kör runt i stan
(bilen är då ganska så kall) men när jag väl kommer ut på motorvägen och bilen
kommer upp i arbetstemperatur (3-5 min ute på motorvägen) så slutar den helt plötsligt
kyla, min far som jobbar på verkstad tror att det kan vara temp-givaren under spoilern, men den visar
rätt temp i kupén så jag tror inte att det är den, och den fungerar ju bra annars, men det är riktigt
irriterande nu när det börjar bli ganska varmt ute.
Bilen är en Volvo 850-SE -96 2.5L 10v

Tack på förhand!! ^^
av ErniE
#293116
Japp, glömde att skriva till detta, ja den slår till och från när jag slår till och av AC knappen, och om jag drar ur kontakten på AC-röret och sätter i den igen, den kontakten precis innan det går in i kupén.
av ErniE
#293120
goransson89 skrev:jag tycker det låter som att din magnetkoppling är slut :)
Men det skumma är ju att den funkar fint när bilen står still och kör i stan bara :S
så fort jag kör ut på vägen och bilen blir varm så slutar den kyla, det kan inte vara nån givare eller nått relä
som krånglar :S ??
av snurresnigel
#293287
Låter som mitt problem , men de är nog bara av tillfällighet att den slår av när du kommer ut på motorvägen, för min magnetkoppling är slut, och efter ett tag när den arbetat upp maxtrycket så orkar inte kopplingen mer och så släpper den... speciellt nu när de är så varnmt ute... :/
Användarvisningsbild
av emwtur
#293294
snurresnigel skrev:Låter som mitt problem , men de är nog bara av tillfällighet att den slår av när du kommer ut på motorvägen, för min magnetkoppling är slut, och efter ett tag när den arbetat upp maxtrycket så orkar inte kopplingen mer och så släpper den... speciellt nu när de är så varnmt ute... :/
magnetkopplingen slut, eller behöver shimsas in ?

Har du (ni) kollat spelet på magnetkopplingen med ett bladmått ?
det tar 2 min att kolla OM man behöver shimsa - sen kan det ta ett par timmar att shimsa den ....

/emwtur
Användarvisningsbild
av js1
#293301
Vad ska spelet vara?
Användarvisningsbild
av Severin
#293304
0.3-0.6mm
Min hade ett spel på 0.95mm och strulade som fan men nu har jag ett spel på 0.4mm och den funkar prima
av ErniE
#293321
emwtur skrev:
snurresnigel skrev:Låter som mitt problem , men de är nog bara av tillfällighet att den slår av när du kommer ut på motorvägen, för min magnetkoppling är slut, och efter ett tag när den arbetat upp maxtrycket så orkar inte kopplingen mer och så släpper den... speciellt nu när de är så varnmt ute... :/
magnetkopplingen slut, eller behöver shimsas in ?

Har du (ni) kollat spelet på magnetkopplingen med ett bladmått ?
det tar 2 min att kolla OM man behöver shimsa - sen kan det ta ett par timmar att shimsa den ....

/emwtur
Hmm okej, men hur gör man när man "shimsar" om den?

Idag testade jag att sitta i bilen i ungefär 10min med max kyla och luftflöde, kylde jättebra
inga problem, körde ifrån jobbet ut på motorvägen efter 2-3min så slutade den kyla, finns det något överhettningsskydd på kompressorn?? eller någon annanstans som strular kanske??
Eller något relä ellergivare som knasar.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]