Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
När det gäller tändkablar så är det inte som med rotor och fördelarlock där biltemas och originaldelen är tillverkad i precis samma material, kanske t.o.m. samma tillverkare.

Prova att kapa en originalkabel och jämför den med biltemas kabel så kommer du att se skillnaden, det är helt olika material och då menar jag alltså själva kabelstammen, inte ytterhöljet.

Nu har jag naturligtvis inte gjort någon vetenskaplig undersökning på att originalkablarna skulle vara bättre men jag skulle utan att tveka punga ut med de extra hundralapparna en originalkabelsats kostar för att ligga på den säkra sidan.
Många år sedan jag köpte tändkablar på Biltema men vid den tiden var kablarna så dåliga så det knappt gick att få ström igenom dom.Saab bytte vid denna tidpunkt i samband med service ut två av dessa nya kablar direkt och undrade var i hela friden jag lyckats få tag i sådan skit.Blev aldrig fler kablar via Biltema men mycket möjligt att de förändrats de senaste åren.
av *pettson*
Visst föreligger en stor skillnad mellan kablage med kolpulverkärna och kablage med fibertråd till exempel, normalt har det ingen praktisk betydelse förutom böjligheten, men visst dom är inte lika konstruerade. Men ska vi hårddra det hela så är både orginal och biltema och det mesta vi kan inhandla skräp i kabelväg, om vi nu söker att få ut det bästa ur motorn alltså? Ingen har väl såna fina saker som pojkarna med riktiga strömmar i tändsystemet? Men jag är relativt säker på att ingen är intresserad av att börja på 8000spänn för att få sina tändkablar handgjorda för maximum performance? Till dess att man är intresserad av det gigantiska steget mellan serieproducerat och nåt som är exakt avstämt är jag väldigt säker på att biltemas kablar fungerar alldeles utmärkt.
av PDK
Blev en sats från Biltema idag, dom svarta kablarna. Inga problem med o få på dessa!!!
Kan rekommendera dessa till folk! Där fick man med kabeln från tändspole till fördelare också!

Känns som bilen blev piggare??? Kan det vara möjligt?
av PDK
Känns väl investerade pengar!

Trodde inte att det skulle bli en sådan skillnad faktiskt, men ack så fel jag hade!
Några kusar extra under huven finns det nu iaf...

O nu blev det övre motorfästet nästa projekt...
av timebandit
Finns det enklare saker man kan göra för att se om man behöver byta tändkablarna?
Sedan jag köpte bilen har den rullat nästan 7000mil och jag har aldrig ens kollat fördelarlocket, rotorn eller tändkablarna. Vet inte hur den förra ägaren har gjort och hur han brydde sig om sin bil då... Bilen går bra men är slö tycker jag. Har aldrig några problem och verkar inte ha det heller.
Man byter ju helst inte delar bara för att byta om det inte behövs. Men hur "felsöker" man tändkablar egentligen?
av PDK
Jag försökte mäta upp mina kablar men det var inte 100%:igt.

Finns ju alltid metoden med blomsprutan?

Hur gamla är kablarna? Inget datum på dom? Mina stod det år 95 och vecka 28!!! 14år gamla kablar...
av killerwale
mina gav olika ohmvärden suttit på bilen i 16 år dvs aldrig bytta allt från 2.3 kohm till 8 kohm
prata med två iofs inte bilelektriker som tyckte det var konstigt men som samtidigt sa att allt med el är ett rent H_LV_T_
dvs allt kan hände tror oxå lock och rotor var orginal nu löste det ju inte mina problem att byta men det lär nog kännas på bilen när jag börjar köra speciellt då det inte kan varit hälsosamt för systemet att försöka kompensera för alla variablar i motstånd mm om det nu gör det
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]