Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe
Hej,

Jag köpte nylingen en Volvo 855 2,5 SE -95 där det var installerat ett Volvo guard II larm. Jag fick med mig 2 st fjärrkontroller. Han jag köpte den av sa att det inte har fungerat under hans tid som ägare och nämnde något om att när han köpte den sa de att det var bortkopplat men han var inte säker.

Jag har testat med nya byta batterier i båda fjärr-dosorna utan resultat.

Om det är bortkopplat var är det troligtvis gjort i så fall och hur ser man det? Om det är sönder var ska jag felsöka då som är mest troligt att det det kan vara fel? Kan det vara så att båda dosorna är sönder hur kan man kontrollera det, kan man aktivera larmet på något annat sätt för att se om själva larmet är OK och i så fall köpa ny dosa?

Tacksam för alla svar
Mvh
Ubbe
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Jag misstänker att fjärrkontrollerna inte fungerar alls, ens för c-låset?

En kontroll hos Volvo-åf borde väl kunna få reda på om bilen "anser" att det finns några aktiverade fjärrkontroller. Det de kan göra är att gå in i databoxen och kolla hur inställningarna ser ut. Kolla hos olika handlare vad de vill ha betalt för detta. Det kan variera från nästan gratis till runt 1000 kr.

När jag importerade min V70 förra våren skulle jag ha intyg för immobilisern (att jag hade alla nycklar osv, krav från försäkringsbolaget). På Bilia i Lund ville de ha drygt 800 kr för kontroll och intyg, Bildeve i Landskrona tog c:a 200 kr. Skulle jag inte haft intyget hade det blivit ännu billigare. Det hela gick på två minuter.

Om en sådan kontroll för dig skulle säga "2 nycklar - ingen fjärrkontroll" så har du förmodligen problemet där. Att koda på en fjärrkontroll kostar dock en del pengar...
av Taxen
Du kan själv prova med att programmera fjärrkontrollerna.Stäng alla dörrar,huv och baklucka.Slå av och på tändningen 5 ggr inom 10 sek.och lämna tändningen på den 5:e gången.Tryck på fjärren inom 15 sek.Tag sen den andra inom 10 sek.När larmet har accepterat koden för varje dosa så lyser dioden med ett fast sken en kort stund.Vrid av nyckeln och testa om de funkar :wink:
av Daniel Hansson
blinkar nånsin dioden i framrutan?
Om nu larmet avaktiverats genom att ställas i serviceläge så ska dioden indikera detta genom att blinka var tredje sekund när tändningen är på.
I detta fall så aktiveras det genom att larma på och av med fjärrkontrollen igen (I serviceläge kan inga nya fjärrkontroller kodas in genom dem fem tillslagen på tändningen)

Om nu dioden är helt släckt jämnt så skulle jag skruvat av kåpan ovanför pedalerna och tittat så att larmrelät sitter kvar.

Relät är rektangulärt (ca 30X65mm) med märkningen 210C 211F i ovankant.

Obs sitter där bara en brun relädosa med platsbeteckning 210C som är fyrkantig (ca 30X30mm) så är det bara en startspärrsbrygga och larmrelät är då borttaget..
I detta fallet så kan du iaf hoppas att det ligger bland ev reservdelar som du fick med bilen.
av Ubbe
Hej,
För att svara på några frågor:

Fjärren fungerar inte alls (låser ej C-låset heller)

dioden lyser eller blinkar inte heller, nångång

Tack för alla svar, ska kolla om reläerna sitter där ikväll.

Ubbe
av olson
Att koda på en fjärrkontroll kostar dock en del pengar...[/quote]

????
Det gör man ju själv, står hur man gör i instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Är det olika för fjärrkontroller på V70 och 850 kanske? Jag har inte hittat nåt i min instruktionsbok om att man kan göra det själv, och på Volvo ville de ha många pengar för det.

Nu var det bara batteriet som var slut, så jag slapp punga ut med en massa pengar för det.
av Daniel Hansson
Taxidrulle skrev:Är det olika för fjärrkontroller på V70 och 850 kanske? Jag har inte hittat nåt i min instruktionsbok om att man kan göra det själv, och på Volvo ville de ha många pengar för det.

Nu var det bara batteriet som var slut, så jag slapp punga ut med en massa pengar för det.
Ja
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]