Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suzzie
Hej, jag har en volvo 850 -95 som är lite krånglig. Ibland vid varmt väder ute så kan den lägga av vid körning, lr om man kört många korta svängar. Så hände det igår då jag körde , jag körde flera korta svängar och bilen blev varm, sen la den bara av vid en körning. Den ville absolut inte starta på hela kvällen, men i morse startade den. Vet någon vad det kan vara för fel?? Tack
av *pettson*
Har du lyssnat om bränslepumpen fungerade? Precis när du slår på nyckeln så surrar de ju till. Det är så att det är väldigt vanligt med sprucket bränslerelä (spruckna lödningar).
Det är också vanligt med samma lödfel i systemreläet som sitter ovanför kylaren. Det reläet sköter spridare och massmätare osv.
av suzzie
Hej tack för svaret. Jag har kollat bränslepumpen, och den surrar. Har fått höra att det kan vara kamaxelgivaren, men ska den då starta ibland för att senare lägga av?
av *pettson*
allt kan väl hända om det är tal om t.ex ett kabelbrott som vidgas vid värme?
Vevaxelgivaren är den som är vanligast att lägga av vid värme. Men visst kan kamaxelgivaren ge upp.
Men du kollar enkelt om det är kamaxelgivaren. Den sitter ju med två skruvar bara så när den stannat (se till att du är hemma) slit bort givaren. lägg den i en balja kallvatten. Blås av vattnet när den kallnat och montera fort. Startar den? Om den gör det så kollar du återigen om problemet uppstår varm. Gör om proceduren med nedkylningen. Fungerar det nu så är det ju den givaren.

Tyvärr har du ju inte angett om du har en 10 eller 20v maskin..
av suzzie
Det är en 10v maskin. Har kollat igenom det mesta på bilen, och även kört en sväng. Men sen gick den inte å starta, så jag knacka på kamaxelgivaren å då starta den? :shock: . Har en undran som du skriver att lägga den i en balja med kallvatten? det är väl inte bra att blöta ner eldelar? tänkte om man inte kan lägga den i en påse å stoppa in i frysen (om det nu är kylan man vill kolla). Förstå mig rätt, är ju inte så haj på det här! :???:
av *pettson*
Faktum är att rent vatten skadar inte enheten. Vattnet kyler den dessutom fortare. Men vill du kan du väl naturligtvis lägga den i en påse och sen lägga den i vatten då.
Användarvisningsbild
av emwtur
eller spraya med kylspray ( vet inte om man kommer åt bra)
men då kanske man inte ens behöver demontera givaren !

/emwtur
av suzzie
Ja det kanske man skulle prova....

Ville bara påpeka -att tur är väll att jag är vettig och gjort felsökning utan nått resultat, för jag skiter då inte utan att dra ner byxorna! :-O)
av *pettson*
problemet med kylspray är att det är en ganska stor bit att kyla ned. OCH den går inte att kyla ned på plats då motorn värmer den hela tiden.
Sen besitter väl inte alla en flaska sådant antar jag?. Inte är dom gratis heller. Att jag föreslog vatten är att även om vattnet är låt säga 15 grader varmt så är det iallafall betydligt kallare än dom ca 70 grader som givaren har på sin plats efter ett tag. :wink:

Det är som när folk tinar upp mat..
En del föreskriver att göra det i varmvatten. Andra gör det i kallvatten.
Kallvatten är iallfall massor med grader varmare än just 18 minusgrader och därmed tinar det upp i stort sett lika fort, för det som händer i varmvattnet är ju att det kallnar väldigt fort och sen är processen exakt lika långsam/snabb som att ha utfört det hela i kallvatten från början..
av suzzie
Tusen tack för alla råd & tips. Lovar att höra av mig så fort jag vet mera./ Suzzie
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]