Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Saker blir farliga när dem flyger! - det är det ända budskap man vill säga med detta.
En 9mm kula väger knappt 8gram, men flyger det i 360 meter/sekund så ”kan det bli farligt”.
Användarvisningsbild
av len
conZair skrev:len, bara av ren nyfikenhet med tanke på att du skriver att alla bara är proffsgooglare och har ingen koll på vad de skriver om så undrar jag vad du har för bakgrund och erfarenhet av kollisioner, krocktester osv?
Jag har inte skrivit att alla är proffsgooglare, men många är det ( vilket inläggen visar). Du kan fråga vilken läkare eller försäkringsbolag om du överlever 100 G. Omöjligt. Och vikten (massan) ändras inte i en kollision, men g-kraften är en acceleration. Är tekniker och studerat mycket hållfasthetslära.
Bilarna byggs idag för att dämpa smällen. Deformationszonerna i bilarna ligger det mycket arbete bakom. Kollar du med Folksam, är lösa föremål i bilen inte en vanlig (svår) skadeorsak. :mrgreen:

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]