Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av caddy
har letat efter en ny bakaxel och hittade en 1031 utan diffbroms, men den ger ett knackande ljud ifrån sig när hjulen snurrar åt olika håll, låter typ som ett gammalt tåg. Kan detta vara normalt, eller är det något som är fel i axeln ?

Jag tog bort kåpan och det är inget som är trasigt inuti, inga metallspån eller så. Det låter heller ingenting när man snurrar på den ingående axeln och hjulen snurrar åt samma håll.

Vet inte ifall ljudet är tillräckligt högt för att det skall höras när man kör, har bara provat att snurra på grejerna för hand, har inte monterat axeln ännu.

På den gamla bakaxlen (trasig) som var en 1041 slungdiff, så lätt det inget när hjulen snurra åt olika håll.
av Vovlo_Henrik
Svårt att säga när man inte ser delarna själv men jag tror det är okej i ditt fall, du ska ha ett kuggflanksspel kring 0.15mm + - 0.05mm, undersök om du kan se någon förslitning på differentialhjulen :wink:
av caddy
ok tack för svaret. Kuggflanksspel vet jag inte vad det är och någon förslitning kan jag inte se med blotta ögat så jag chansar nog och sätter dit den "nya" axeln så jag kommer nån vart.

På tal om kuggflankspel, det verkar åtminstone inte vara speciellt mycket glapp just vid dom små kugghjulen inne i diffen om det är detta som menas med kuggflankspel, tycker nästan dom verkar sitta lite (för?) tight mot varandra. Man kan känna (små vibrationer) på utsidan av axeln hur varje kugge "går i" när man snurrar hjulen åt olika håll snabbt.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]