Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
maf skrev:Tack för alla svar. Det är alltså backspeglarna som gör detta.
frilins skrev:Blev förvånad att läsa ditt inlägg, har faktiskt inga alls problem med detta. :shock:
Har samma bil som du.

Kanske fler upplever det som ett problem...
Skall bli intressant att se!
Frilins, mycket märkligt att inte du har problemet. Brukar du vaxa rutorna? Har du kört Ditec eller MrCap? Jag har märkt att om man sätter på sånt där vattenavvisande jox på rutorna så klarar dom sig mycket bättre. Använder du sånt?
Jag tvättar alltid i automattvätthall med vax, om det har betydelse vet jag inte...
Men det kanske det har.
Användarvisningsbild
av Mats
Ett tips är att lägga på ett tunt lager Sonax Hårdvax på alla rutor. Skiten bara far av :)
av maf
frilins skrev:Jag tvättar alltid i automattvätthall med vax, om det har betydelse vet jag inte...
Men det kanske det har.
Jag skulle gissa på att detta är skillnaden mellan de som har problemet och de som inte har det... Själv brukar jag alltid köra billigaste automattvätten utan vax, eller handtvätt. Sedan vaxar jag bilen för hand en gång om året, dock ej rutorna.

Har precis kört automattvätt med vax. Får se hur det går när det blir lite varmare och slaskigare i eftermiddag då..
Användarvisningsbild
av Loner
maf skrev: Jag skulle gissa på att detta är skillnaden mellan de som har problemet och de som inte har det... Själv brukar jag alltid köra billigaste automattvätten utan vax, eller handtvätt. Sedan vaxar jag bilen för hand en gång om året, dock ej rutorna.

Som sagtm jag upplevde inte detta problem med gamla speglarn, och aldrig i livet att min bil kommer ens nära en automattvätt.. Men jag tvättar och vaxar den regelbundet. Men aldrig vaxat rutorn.

/L
av Teemu
aldrig vaxat sidorutorna, men framrutan kan jag bara rekommendera. Sparar rätt mycket på torkarna också då vattnet åker av ändå.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag brukar använda lahegas Brightguard (37a+b) på mina rutor i samband med att jag lackförseglar övriga bilen. I farter över 50 behöver man inte använda torkare alls i princip. Brukar bättra på skyddet några gånger om året så den håller sig hal och fin. De är i princip samma funktion som RainX och andra rutbehandlings medel jag provat.
Användarvisningsbild
av greeeken
maf skrev:
frilins skrev:Jag tvättar alltid i automattvätthall med vax, om det har betydelse vet jag inte...
Men det kanske det har.
Jag skulle gissa på att detta är skillnaden mellan de som har problemet och de som inte har det... Själv brukar jag alltid köra billigaste automattvätten utan vax, eller handtvätt. Sedan vaxar jag bilen för hand en gång om året, dock ej rutorna.

Har precis kört automattvätt med vax. Får se hur det går när det blir lite varmare och slaskigare i eftermiddag då..
Tvättar alltid bilen för hand , min polare tvättar automattvätt o båda har samma "problem"
av anderc
Jag har noterat att när jag använder spolarna mkt så stänker det liksom över och skitar ner sidobackspeglarna. Skall det vara så verkligen... Det är precis som om vinddraget drar ut spolarvätska till backspeglarna. Jag har en -06

/Andreas

För övrigt endasta handtvätt.
av nevyn
anderc skrev:Jag har noterat att när jag använder spolarna mkt så stänker det liksom över och skitar ner sidobackspeglarna. Skall det vara så verkligen... Det är precis som om vinddraget drar ut spolarvätska till backspeglarna. Jag har en -06
Så har det varit på alla mina bilar.
av markus.olsson
Det var ett tag sedan denna tråd var aktiv... men jag har ett problem relaterat till just vaxning av rutorna. Sist jag vaxade bilen valde jag att vaxa framrutan.... troligen hade jag glömmt att torka av den så att "tokfläckar" uppstått. Dom försvinner inte när jag använder torkarbladen....

Gör om, gör rätt?????

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]