Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Tjena

Idag på vägen hem från Göteborg får en Volvo av gammal modell som kör om mig punktering ~50-100 meter framför mig på R40 vid Boråstorpet och kör av vägen.. denna bils däckrester börjar studsa runt på vägen och SJÄLVKLART hamnar rätt på min motorhuv och gör tre stycken någorlunda långa repor samt väl kännbara med nageln.
Om det blivit några mer repor på tak o.s.v vet jag inte då jag var så pass irreterad för detta när jag skulle köra in i garaget efter att jag hade upptäckt dom.. men men.

Märkte inte detta förren jag kom hem då jag inte kunde stanna på motorvägen p.g.a mycket folk bakom och framför samt att det började spöregna precis som hade dolt sikten för andra förare.. hade iallafall ringt 112 som skickade dit folk.

Har efter mycket om och men pratat med befälet i Borås som hade ringt runt till räddningstjänst, kollegor o.s.v men ingen har tagit registreringsnumret på bilen som fick punktering. Eftersom det inte var någon trafikolycka utan bara punktering fanns de inget måste att ta regnumret..

Men nu till saken.. orsakar detta några problem för mig då man under morgondagen får kontakta försäkringsbolaget och göra en skadeanmälan när man inte har något registreringsnummer ?

Enligt befälet hos polisen har försäkringsbolagen någon fond som förhoppningsvis kan ta självrisken.. för jag har då ingen större lust att stå för självrisken för skadorna..
Hej

Det finns inget hinder för dig att göra en skadeanmälan bara för att du inte har motpartens registreringsnummer.
Ditt försäkringsbolag bör hjälpa dig med att kontakta Trafikförsäkringsföreningen (troligen det som du kallar fond), som har hand om ärende med okända och oförsäkrade fordon.
För att du ska kunna få ersättning för del av din självrisk krävs det att du kan stryka att det är ett annat trafikförsäkringspliktigt som orsakat skadan på din bil. Då kan det vara bra om du kan skickar in eventuell vittnesredogörelse och polisanmälan tillsammans med din skadeanmälan. Om ditt försäkringsbolag får ett godkännande från Trafikförsäkringsföreningen, dvs att alla kriterier uppfylls, enligt Trafikförsäkringsföreningens direktiv, för ersättning för del av självrisken, kan ditt försäkringsbolag ersätta skadan på ditt fordon med avdrag för en reducerad självrisk som är 5% av ett prisbasbelopp (2140 kr år 2009). Den självrisken är lagstadgad och den måste du iså fall betala. Du kan alltså, i detta fallet, inte få ersättning för hela självrisken eftersom motpartens fordon är okänt.

Tips: Ring till bärgningskårerna, t.ex Assistancekåren eller Falk istället. De kanske har uppgifter om bilen.

MVH
Tack för svaret, DDD !

Eftersom våran kontaktman på försäkringsbolaget inte var där i fredags ska vi höra av oss om detta på måndag.
Undrar om inte Borås tidning hade bilder från den olyckan i tidningen?
/greenbay
greenbay skrev:Undrar om inte Borås tidning hade bilder från den olyckan i tidningen?
/greenbay
Jag har tittat på BT.se men inte hittat något om detta... är du säker på detta eller kan du möjligtvis hjälpa mig att hitta den på hemsidan ?

Har även tagit kontakt med nyhetschefen om detta och se om han kan hjälpa mig..
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]