Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:det är viserligen halgivare på denna bil, men ävan dom finkar med is på.

Ser ut som vanliga ABS-givare i Vadis....
Ja, du ser ju bara en slad & en klump, reservdelskattalogen innehåller inte igenomskärningar av produkterna, men tillhörande matrial förklaringer :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
Teemu skrev:Kunden betalar ju trots allt för att det skall vara en kompetent mekaniker som tittar på felet - inte en som kanske inte jobbar med normalt.
Kunde inte sagt det bättre själv... Att alla dessa verstäder inte förstår att vill ha någon som kan kundens bil innan och utan. Chansa kan jag göra själv utan att betala någon dyr timpeng. Man åker till en märkesverkstad just för att få experter.

Tror inte att du är så intresserad av en "öron/näsa/hals"-doktor när du skall byta ut din trasiga njure. Det spelar ingen roll om han är världens bästa ÖNH-doktor när du ligger på operationsbordet.

:D
Ja vist är det skit när något inte blir rätt.
men nu är det så att det inom alla yrken är mäniskor som jobbar. maskiner kan programeras för att göra exakt samma sak, men meniskor är anorlunda. alla kan inte allting.
det är inte enkelt att laga / felsöka på bilar, det är bland det mest komlpserade yrken du kan ha !

hur är det med er andra, kan alla på erat jopp presis allting om lating? eller kan det vara så att en kund får nått bätre utfört av en person jämfört med en annan?

här på forumet så får man alla fel att låta som det vore rena barnleken att hitta felena, så är det ju inte !

Vi är några här på forumet som ofta löser/gissar rätt på er andras problem. deta beror inte på att alla far är enkla & förekommer på alla bilar, utan för attt vi sitter med mycket hög komptens inom områder ! & vi har i många fall själva råkat urt för felena & kanske ängnat 10-20 timmars felsökning på det.

Jag börjag bli så trött på deta tjafs i alla tråder så jag föreslår att ni hädan efter lämnar in bilen på den verksta ni har förtroende för & om ni tycker det är för dyrt så låterni bli, allternativt gör allt själva.

jag tycker det kan vara kul att hjälpa till med fel ibland på dea forum, men att ständigt behöva förklara o försvara varför visa saker är som dom är är inge så roligt.

(vi siter ju här o gissar på att bilen har felkoder o att mekanikern misat ett fel som vi hittat. det kanske är tvärtom, bilen har ett annat fel än det vi far efter o det finns inga felkoder)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
I detta fallet håller jag fullständigt med CarMan! Alla kan inte allt...inte ens den bästa :roll: kan allt om allt! Inte ens på mitt jobb kan alla allt...utom jag som är en idéal-människa vol:-) Skämt åsido...så förstår jag folks tankkesätt. Många av oss tror oss veta att alla nyare bilar har ett avancerat felkodsystem som när verkstaden pluggar in sin dator i systemet så får dom via monitorn reda på allt som hänt bilen sedan förra besöket.

Detta är nog i stort en vision i våra drömmar...vågar inte gissa vad en V70 skulle kosta med ett så avancerat system.

Nu vet jag inte vilka eller hur många fel som systemet kan logga, men när min bil börjar krångla så lämnar jag med varm hand över den till en auktoriserad verkstad. Detta åtminståne så länge bilen besitter någon som helst garanti. Därefter får man överväga kavlité VS. kostnad.
av zenobia
Håller med om att dessa forum är superbra på de flesta sätt. Utan hjältar som CarMan skulle dom vara ganska tomma och helt ointressanta att besöka.

Dock tycker jag att vissa göra ett väldigt stort jobb med att alltid och i alla lägen försöka framställa märkesverkstäderna som gudar på våra fordon. Det visar sig dock gång på gång att folk är missnöjda efter ett besök på märkesverkstaden. Visst de allra flesta är säkert jättenöjda allt som oftast. Men det finns även de fall där gudarna misslyckas...

Om anledningen till detta är att vara bilmekniker på Volvos bilar är bland det mest komplicerade yrke som finns låter jag vara osagt. Känns lite som att Volvo CC med alla sina tentakler ute i världen borde ha tillgång till en ENORM kunskapsdatabank i alla de tekniker som dagligen servar bilarna.

Om det sedan är Volvo som inte har vett nog att fånga upp denna kompetens eller om det är en brist hos den enskilde teknikern som av olika anledningar inte orkar göra sitt yttersta och leta i befintiga kunskapsdatabanker vet jag inte heller. Men klart är att de flesta felen som vi kan råka ut för har säkerligen många andra innan oss redan råkat ut för. Så det borde inte vara så svårt att ha koll på läget när det gäller en bil som rullat några år på gatan. Speciellt inte i P2x bilarna som i mångt och mycket är likadana.
av zenobia
CarMan skrev:hur är det med er andra, kan alla på erat jopp presis allting om lating?
På mitt jobb roddar jag 15st Windows-servrar, Ciscoutrustning (LAN/WAN) på 10 orter, brandvägg samt en Cisco CCM (IP-telefoni).

Hos oss är det klart uttalat att det endast är jag som pillar i denna utrustning. Det är helt uteslutet att folk som inte vet vad dom pysslar med gör något i denna utrustning. I driftsmiljön pillar inte ens jag på något under arbetstid utan detta arbete utförs på kvällstid eller helger.

Men visst skiter det sig ibland även hos oss, men så långt det är möjligt har vi uteslutit "shit happens".... men ISLAM har en bra hantering av dessa tillfällen.. :shock:

Islam: If shit happens, it is the will of Allah.
Islam #2: If shit happens, kill the person responsible.
Islam #3: If shit happens, blame Israel.
av CurrentHill
Imorse fick jag tillfälle att lämna ifrån mig bilen en stund. Så jag ringde min Volvo(märkes)verkstad och blev hänvisad till en så kallad serviceakut. Jag åkte dit och ställde mig i kö (med motorn igång för att inte tappa felkoden). Trekvart senare fick jag hjälp. De körde in bilen och lät motorn gå, därefter kopplade de in "laptopen". På skärmen dyker tre röda rutor upp. Dock tittade jag lite på distans så jag är inte helt säker på två av dem. Men huvudproblemet var enligt mekanikern "rattvinkelgivaren" i någon SAS-modul (vill minnas att duktiga personer på detta forum ställde just samma diagnos!). Även några tillhörande system hade problem, CCM eller ECM kan modulen ha hetat. Det stod något om problem med kommunikationen.

Hur som helst, det viktiga är att jag nu har felet dokumenterat och inte behöver invänta "perfekta förhållanden" innan jag lämnar den på reparation. Så jag bokade en tid i slutet av denna vecka då de skall fixa problemet (dvs byta ut delarna). :D

Vill passa på att tacka de som tagit sig tid att läsa och besvara mina frågor, speciellt de som hållit sig till trådens ursprungliga syfte.

Med vänlig hälsning

CH
av 2,4T
Intressant.
Jag har haft samma problem, DSTC lampan tänds och så släcks den efter omstart. Detta har hänt en handfull gånger under de senaste 6månaderna och då efter att bilen tvättats.
Hade bilen inne hos volvo verkstad och fick samma svar som du, det finns ingen felkod loggad.

Det är märkligt att de (volvo) inte känner till detta fel som inte verkar vara helt ovanligt.

Som jag förstod det så får du din bil lagad på garanti men har du hört vad det skulle kosta att fixa till felet?
av CurrentHill
2,4T skrev:Intressant.
Jag har haft samma problem, DSTC lampan tänds och så släcks den efter omstart. Detta har hänt en handfull gånger under de senaste 6månaderna och då efter att bilen tvättats.
Hade bilen inne hos volvo verkstad och fick samma svar som du, det finns ingen felkod loggad.

Det är märkligt att de (volvo) inte känner till detta fel som inte verkar vara helt ovanligt.

Som jag förstod det så får du din bil lagad på garanti men har du hört vad det skulle kosta att fixa till felet?
Jag fick ett "kvitto" med mig som jag dock lämnade tillbaka när jag hämtade bilen. På det stod en summa, vill minnas att det var 3000 kr för arbetet. Kan dock minnas fel.

Självklart behövde jag inte betala något då det var ett garantijobb.

Mvh/CH
Användarvisningsbild
av CarMan
2,4T skrev:Intressant.

Volvo käner till felet, frågan är om din verksta känner till felet.
vad har du för årsmodell? detta gäller bara dom senare årsmodellerna!
Användarvisningsbild
av CarMan
[quote="2,4T"]

[quote]

Detta är bara ett bevis på hur svårt det kan vara att hitta vissa fel, bara för att jag o andra lätt avslöjar ett fel här på forumet så betyder det inte att det är enkelt att laga bilar!
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]