Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
Nu händer det som jag fasat för, min AC klyddade ju tidigare med att reläet blev för varmt så jag bytte detta men problemet kom tillbaka. Idag var första dagen med 25 grader här och då stannade AC:n så fort jag inte kör och startar inte igen fråns jag sätter fläkten på 0 läget och väntar typ 10 min sen funkar den men stannar igen efter en stund. In på Volvo och kollade, måste schimsas. Volvo skulle ha 3000, för mycket för en schimsning då en helt ny koppling med magnet kostar 1494:- på Avantia. Vad har Ni gett för schimsning? Orkar inte göra det själv då det uppenbarligen är mycket jobb för mig (Volvo räknar dock 1-2 tim så 3000 är rätt saftigt). En fråga till, hur länge ska en kompressor gå? Med vredet på blått (ECC) går min 8 sek, stannar 6 och går 8 igen. Är detta normalt? Gas finns, kollat idag igen så jag antar att detta är normalt eller har detta också med schimsning att göra? Svara snabbt, ska ringa imorgon och boka tid men vill ha prisbild först

Tack
Användarvisningsbild
av ketto
Ja gav 300 kr för schimsning av kompressorn, men nu finns inte den firman kvar! :(
Och min kompressor klickar med 30-40 sek mellanrum! Har inte tagit tid, men lång tid iaf är de! Så nåt knas är de me din iaf!
Användarvisningsbild
av Nexus
jag gav 2745 på avantica för test + schimsa och då ingår 1 års garanti.
men min går inte ens 8 secunder innna den står av/på så den är inte helt frisk trotts schimning :(
ketto skrev:Ja gav 300 kr för schimsning av kompressorn, men nu finns inte den firman kvar! :(
Och min kompressor klickar med 30-40 sek mellanrum! Har inte tagit tid, men lång tid iaf är de! Så nåt knas är de me din iaf!
Det är ungefär som min grävmaskin så då får man ju utgå ifrån att det är normalt. Frågan är då om schimsning hjälper eller om man ska byta kompressor? Blir i...t på detta alltså. Men föresten, på tomgång går min också typ 40 sek, jag mätte när jag körde i 90 km/h och då pumpas ju gasen runt snabbare helt logiskt. Hur för Er?
Läste nu från våra kamrater på BMW:s forum (bifogar länk nedan) att för lite gas brukar vara anledning till att AC:n jobbar ofta och korta stunder. Detta resulterar i att kopplingen blir varm och AC:n stannar. Läs själv, imorgon ska iaf jag försöka bringa lite klarhet i mitt fall, återkommer

Sov gott

http://www.autopower.se/galleri/frilans ... efault.asp
Jag betalade drygt en tusenlapp när Volvo shimsade min kompressorkoppling.

Kompressorkörning i korta knyckar brukar mycket riktigt betyda att det finns gas (annars går den inte alls) men det finns för lite. Då sjunker trycket för snabbt efter strypningen, och så stannar kompressorn. Kyler gör den ändå, men inte som den ska.
Såja, schimsning sker på Ons 3/6 i Lund, schimsning och påfyllning (lite låg nivå men ingen läcka, normalt läckage på ca 2-5% per år på alla bilar enligt tekniker). Allt går på 1500 kr, helt ok tycker jag. Nu är jag lugn igen

:D

Tack för hjälp, återkommer igen
Användarvisningsbild
av ketto
Andy1983 skrev:Såja, schimsning sker på Ons 3/6 i Lund, schimsning och påfyllning (lite låg nivå men ingen läcka, normalt läckage på ca 2-5% per år på alla bilar enligt tekniker). Allt går på 1500 kr, helt ok tycker jag. Nu är jag lugn igen

:D

Tack för hjälp, återkommer igen
De va bra pris! Jag gav för 2-3 år sen 1300 kr för felsökning, spårmedel, påfyllning och schimsning!
av JockeGbg
Kanske en dum fråga men hur vet man om kopplingen behöver schimsas eller om det bara är för lite gas? Finns det nåt enkelt sätt att utesluta det ena eller det andra?

Märkte idag när det var väldigt varmt ute att min ac bara ville kyla 5-10 minuter sen la den av. Om jag väntade en stund och satte på den igen så kylde den ytterligare 5-10 min. Den har funkat klockrent tidigare och när den väl kyler nu så kyler den bra. Bara för lite gas kanske???

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]