NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Problemet löst!
Efter mkt bytande av delar hit o dit så visade det sig bero på spridarna...
Efter byte går bilen klockrent, även förbrukningen visar mkt mer korrekta värden. Var lite väl mkt glädjemätare tidigare!
av finnepower
whoppi skrev:Problemet löst!
Efter mkt bytande av delar hit o dit så visade det sig bero på spridarna...
Efter byte går bilen klockrent, även förbrukningen visar mkt mer korrekta värden. Var lite väl mkt glädjemätare tidigare!
Byttes samtliga spridare? Vad kostade kalaset?
av jensam
Jag är tyvärr ganska övertygad om att regenereringen av partikelfiltret inte är problemet i mitt fall eftersom motorn håller på på det här sättet varje dag och nästan hela tiden. Dessutom vill jag fråga er; är det någon annan som också upptäckt att bilen blir väldigt svag, MEN bara ibland? Jag kör ganska mycket och ser mig själv som en relativt van bilförare som normalt inte har några problem med start i backe, men med min Volvo som jag ägt i 3 år har jag fortfarande problem med detta eftersom bilen ibland blir hur svag som helst och helt enkelt tvärdör så fort jag rör kopplingen! Oftast behöver det inte ens vara start i backe, det räcker med start i en plan korsning. Till vardags kör jag andra bilar helt utan problem, jag tänker då inte ens på start-i-backe-problemet, men som sagt med Volvon gör jag det hela tiden. Kan detta ha någonting med motorns ryckiga gång att göra?
av jensam
I mitt fall var det iaf inte partikelreningen som var boven i dramat. Efter byte av luftmassemätare löste sig alla problem jag hade (iaf de som var relaterade till motorn);

1. Bränsleförbrukningen sjönk med i snitt 1,5 - 2 dl/mil,

2. Bilen slutade gå ryckigt i lägre hastigheter (vid konstant fart),

3. Motorn är inte längre så svag kring dragläget som den var tidigare, vilket då resulterade i ett antal oväntade "käringstopp" i plana korsningar och t.o.m. i nedförsbackar :oops:

Varför luftmassemätaren gick sönder över huvud taget eller varför det fanns olja i den är emellertid fortfarande två obesvarade frågor...
av aka06iah
jensam...

Vet du hur man kan kolla om det har kommit in olja i luftmassemätaren?
av jensam
Det var verkstaden (inte märkesverkstaden) som gjorde själva bytet eftersom de tyckte att symptomen påminde om trasig luftmassemätare. Meken sa att det nog är den del som oftast spökar i dieselmotorer om man har något bränslerelaterat problem (som detta verkade vara med tanke på ryckningarna, osv.). Därför vet jag tyvärr inte exakt var den sitter, men jag vet att den sitter någonstans på motorns "tilluftsledning" för dens uppgift är ju bl.a. att mäta temperaturen på luften som går in i motorn. Själva bytet krävde endast en skruvmejsel och tog c:a 10 minuter för meken (jag tittade inte på medan han gjorde det, men jag väntade så länge). Han visade den gamla för mig och den var helt full med en oljehinna. Det var mycket olja i den.

Olja är tydligen rena döden för luftmassemätaren. Hans teori var att ursprungsfelet var att luftmassemätaren gick sönder vilket i sin tur, i samband med ryckning osv. under gång, gjorde att motorn vid något eller flera tillfällen "hostade" ut motorolja bakvägen och ut till luftmassemätaren. Alltså skulle luftmassemätaren ha varit boven i dramat redan från början. En ny luftmassemätare från Volvo kostar c:a 1500 kr.

Hoppas detta hjälper dig något!
av jensam
Jag kan också på samma gång kommentera det som sagts angående spridarbyte. Efter att ha läst i denna tråd om samma symptom på fel som jag hade föreslog jag till meken om byte av spridare. Svaret jag fick var att det var osannolikt att det var de som var problemet, eller så hoppades han bara på det för min skull - för de kostar tydligen i runda slängar 8000 kr/st :-O)
Har oxå dessa problem med min V50 2,0D-06a
även varit inne på verkstad för detta irriterande problem men dom saäger sig inte känna till detta problem.
men dom har rengjort, uppgraderat, och allt möjligt men ej fått bukt på problemet.

men märker det oftast när man kommer till uppförsbackar och nerförsbackar i samband med att man kör med farthållaren. Har även upplevt problemet utan.

Och ni pratar om hög bränsle förbrukning, landsvägskörning kör ca 5 mil till jobb, ibland ligger förbrukningen lågt men nu sista tiden har den gått upp till ca 0,85/100 och det är lite väl mycket. Volvo säger att man inte hittar nått problem och öven insppump fått uppgradering.

Nu när man läser detta som alla andra skrivigt så tycker jag det är konstigt att volvo säger sig att inte veta om problemet. Är det ett sätt för dom att mörklägga ett problem tills dom själva vet nått ?

Tycker att köper man en bil för så pass mycket pengar så vill man ändå ha nån typ av kvalitet! kanske bara jag som är ute efter det ?
av petere42
Hej
Har nu fått mina spridare utbytt på min D2-2011. Den rycker inte längre.
Kan däremot få tvekningar ibland bla. när jag kör med farthållaren i jämn hastighet.

Mvh Peter E
av olaham
Hejsan

Jag kan nu ansluta mig till ovanstående skara med V50/S40 och en 1,6l dieselsnurra som rycker eller "suckar in" något vid exakt 1400 rpm och mycket låg belastning. Kan tilläggas att jag upplevde detta tidigare före förra servicen som var 6000 milaservice. Jag pratade med Volvoverkstaden om detta men dom kände inte igen problemet, dom trodde att det kunde vara regenerering av filtret eller "AC-rycket". Vid 6000 milaservicen så byttes bränslefiltret som för övrigt skulle ha varit bytt vid 5000 mil men dom hade fel filter hemma då så dom sa att jag kan köra till nästa service. Nåväl efter bränslefilterbytet så försvann ryckningarna, tills nu då, 1300 mil senare.

Helt klart är ju att det är ett bränslerelaterat fel, men så mycket smuts kan ju inte fastna i bränslefiltret efter några tusen mil tycket man. Vi har väl en rätt dålig dieselkvalitet här i Sverige vad man hör, kan det vara så att det blir vatten i filtret?
Är det någon som har nån ny idè om vad det kan vara som orsakar dom här problemen.

Hälsn. Ola

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]