NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#292763
Använd en identisk motor som den som sitter i din bil.
Art nr står på kamremskåpan, använd det för att söka efter en motor
på tex http://www.laga.se

Motorerna i S40 och V50 är kompaktare och är inte samma som
i någon annan bil, mig veteligen allafall.

För att undvika problem är mitt tips att använda en identisk motor med den som sitter i nu.
#292767
Nej. Rent fysiskt är den T5a som sitter i S40/V50 mindre för att få plats.
#292820
C30/S40N/V50 passar

Vad har du råkat ut för?
#292825
vad är en komplett motor i dina ögon?
jag har ingen aning om vad som exakt är ändrat, men det är en 2,4T som är T5 i dom där.
sen så är allt anorlunda på hjälpagrigat sidan & insug & avgas, men det är möjligt att blocket o innehåll är samma, o har du tur även topp, med innehåll ???

man absolut inte rakt av o absolut inte T5
#292964
Avgas och grenrör är två saker som skiljer. Ska forska lite mer. Återkommer

edit: "annan turbo, som integrerats med grenröret samt ett kompaktare insugsrör. Samtidigt har Volvo en ny leverantör av turboaggregatet och motorstyrningen,"

Taget från AMS 061102

edit2: För att få plats med den femcylindriga motorn har Volvo trixat med bland annat avgasrör, grenrör, insugsrör och hjälpaggregat och krympt maskinen 200 mm på bredden och 25 mm på längden.

AMS nr 23 2003
#293962
Hej!

Tack för alla svar och tips, ni verkar vara mycket hjälpsamma på detta forum :-)-)

Nu har jag, troligtvis, sådan tur att jag inte behöver byta motor. Knackar ganska illa, typ gammal sur Merca-dieselmotor :-O) och det är garanterat en eller flera ventiler som inte mår bra... Komp-prov taget och det visar för lågt värde på en cylinder, i övrigt ok. Kanske ventillyftarna.
Står hos en expert på Volvomotorer nu, de ska riva den i morgon så får vi se. Återkommer med en rapport!

Mvh Tom
#295508
Hej igen,

Kort uppdatering:
Det var dessvärre så illa att det blir motorbyte... den var helt slut i ett vevlager (eller om det var ramlager?). Detta f.d. lager hade smulats sönder till och spritt sig runt i motorn, det var fullt av metallspån ända uppe vid kamaxeln! :shock:

Hittade dock en ny "spis" till klart rimliga pengar. Hade suttit i en S40N T5 -04 och bara gått ca 6000 mil!
Återkommer igen med en uppdatering när den rullar igen. Om någon är intresserad förstås?

Ett tips:
Om det är någon mer som råkar ut för ett motorras på en "nyare" Volvo, eller om ni ska byta ut någon elektronik på egen hand, så kan jag rekommendera att behålla alla befintliga kontakter, kabelmattor etc.
Fick nämligen höra att annars så kommer den inte starta utan att Volvo har tankat i ny programvara i bilen, den känner nämligen av att allt inte är konfigurerat som det var original... Kanske kan vara dyrt att få ny mjukvara?
Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]