Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Glenn
Hej jag har lite problem med växellådan. Bilen är en V70 D5 -07. Jag tycker att automaten växlar hårt vid kickdown från 6an-4an och slirar till när han lägger i 6an men bara i automatläge inte i tronic läget bilen har gått 14000 mil.
Något förslag på vad felet är. Det tråkiga är att jag märkte felet någon dag efter jag köpt bilen av en firma som är helt dumma i skallen. Dom säger att det inte är någon garanti kan det stämma ? Hjälp mig hjärna
av vedhall
Hej.
Enligt konsument lagen är det lag på garanti från återförsäljaren.
Jag tror dock bara att det är 1 månad, men sa du till innan den månaden är det från den tiden du starta ärendet som gäller.
Garanti borde gälla.
Ingen motor / drivline garanti från Volvo gäller efter så många mil dock.

Har själv köpt en V70n D5 -07:a som jag klagade på växellådan. Den gör ett ryuck vid start från stillastående.
Först trodde verkstaden att det var motorfästen så dom bytte dom. Problem kvarstod. Sedan kom dom fram till att det e nog växellådan, så dom bytte till en ny. bilen har gått 12000 mil
Allt på garanti eftersom jag sa till innan garantin gick ut på 1 månad.

//
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Att det kan rycka vid kick-down är normalt men inte hur mycket som helst. Enligt konsumentköplagen har du sex månaders rätt att häva köpet om fel på bil uppstår. Felet anses nämligen inom dessa sex månader är ursprungliga och fanns där när köpet genomfördes. Du har ingen bevisbörda utan den ligger på försäljaren. Tag kontakt med din konsumentvägledare. Se till att all kontakt med bilfirman sker skriftligen är lite lättare att bevisa saker om de finns på papper. Hota med ARN.
Du måste dock vända dig till säljaren med dina krav för denne måste få chansen att åtgärda problemet. Gör absolut inget åt felet förrän ni är överens skriftligt.
Lycka till

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]