Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske var så att etanolen är det överlägset miljövänligaste alternativet du kan tanka på en normal svensk bensinstation i dag trots allt (det går inte att tanka biogas på en normal svensk bensinstation)....att bensinen/dieseln inte tappas färdig direkt från jordens innandöme till bensinpumparna finns det folk som verkar förtränga.
8)

Jag undrade om någon ville berätta vad deras bilar drar med 2,5FT motorn! Ingen som nappar?
Amli skrev:Hur kom vi in på denna miljö predikan från de som har etanol bilar? Herregud, är det någon av er som ens tankar era bilar med etanol?
Nej, det gör jag inte...men jag är så trött på alla som hävdar att etanol är det sämsta man kan hälla i en bil rent miljömässigt, att bensin och diesel är överlägset etanol på alla punkter och att världen inte behöver några biobränslen...

Sen köpte jag inte en etanolbil för att köra på etanol, utan för att ha en bil med två möjligheter beroende på hur bränslepriserna förändras med åren. Jag hade tänkt ha min bil ganska många år framöver och gillar inte tanken på att t.ex. köpa en diesel och sen kommer MP in i riksdagen och vips kostar bensin och diesel 25kr litern och etanolen 15:-

Bensinförbrukning, 0,95 80% av tiden körs bilen i småstad.
Etanolförbrukning, inte den blekaste.
Amli skrev:Hur kom vi in på denna miljö predikan från de som har etanol bilar? Herregud, är det någon av er som ens tankar era bilar med etanol?
Det var någon etanolhatare som drog igång den. Ovanligt....

Förstår inte att man kan framhärda i att bensin och diesel är mer miljövänliga drivmedel än etanol. Att nämnda drivmedel har olika sociala och ekonomiska effekter vid produktionen och politiken kring detta är ju svårt att värdera. Är alla krig över olja värre än regnskogsskövling osv ? !

Korrekt producerad etanol leder till betydande utsläppsreduktioner i förhållande till bensin och diesel. Så är det!

Sen förstår jag inte riktigt varför man inte skulle tanka etanol i en etanolbil men det är en annan fråga.

Mvh
Arese
js1 skrev:8)

Jag undrade om någon ville berätta vad deras bilar drar med 2,5FT motorn! Ingen som nappar?
Min FT Aut har gått 5300 mil. Lägsta förbrukning 1,07 l/mil och högsta 1,35 l/mil. Mätt mellan tankningar. Nu står färddatorn på 12,1 och där ligger nog snittet. Jag kör mycket landsväg i momsat tempo ca 110 km/h med mycket omkörningar. I stadskörning är den dock törstig.

Mvh
Arese
Arese skrev:

Min FT Aut har gått 5300 mil. Lägsta förbrukning 1,07 l/mil och högsta 1,35 l/mil. Mätt mellan tankningar. Nu står färddatorn på 12,1 och där ligger nog snittet. Jag kör mycket landsväg i momsat tempo ca 110 km/h med mycket omkörningar. I stadskörning är den dock törstig.

Mvh
Arese
E85 eller bensin? Om E85 låter det ju vettigt annars katastrof.
js1 skrev:
Arese skrev:

Mvh
Arese
E85 eller bensin? Om E85 låter det ju vettigt annars katastrof.
Ja självklart E85. I vintras testade jag några tankar med bensin, lägsta 0,82 och högsta 1,03. Snitt ca 0,9.

Mvh
Arese
Det låter ju ok. Jag tyckte den verkade törstig när jag provkörde men det är klart, man svålade ju på lite mycket kanske. Kul med friska turbohästar när man är van vid 144 gamla trötta ardennrar under huven :D

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]