Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Tänkte bara höra efter hur den hydrauliska remspännaren fungerar. MÅSTE man ha specialverktyget, remmspänningsmätaren, eller går det att komma runt på nåt sätt?

Jag har bytt många kamremmar, men aldrig nån med hydraulisk spännare.
av Vovlo_Henrik
Den hydrauliska remspännaren ska spänna remmen själv, kontroll och efterjustering utgår MEN den kan bli sliten med tiden så jag skulle i alla fall kontrollera med remmspänningsmätaren, finns inte denna mätare på Biltema?? Kontrollera spännaren så den inte har synliga läckage eller dåligt motstånd :-)-)
av matand12
Du kan trycka ihop spännaren med en vanlig tving eller skruvstäd. Det finns ett hål i spännpinnen som du kan fästa tillfälligt i ett hål i remspännarens gods när du monterar tillbaka den, när remmen är påmonterad drar du bara ur det tillfälliga smala verktyget som du använt för att hålla inne pinnen. Jag bytte själv remmen på min 92:a på detta sättet förra helgen utan problem...
Glöm ej att byta spännhjulet samtidigt - kolla även ev glapp i pumpen.
av harman
när du trycker ihop spännaren i tex ett skruvstäd så ta det sakta,dra åt lite och vänta och dra åt lite till tills den är ihoptryckt....
av metalHJ
Inga problem med kamremsbyte på 960 :wink:

Vill du göra det enklare för dig, plockar du bort fläkt och för lite överkurs även kylare för att ha gått om utrymme om du känner dig osäker på jobbet. Spännaren ska som sagts innan, pressas ihop sakta men säkert. Hela längden på hydraulkolven tills den är i botten, bör ta några minuter. Så du inte riskerar att trycka sönder något :)

Lycka till!

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]