Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Metalcore
fick ett tipps från en kille..

att vevhusventilationen är täppt... orsakar oljan överallt..
skall göra rent och kontollera den...
återkommer om problemet blir löst!

hare!
av Metalcore
ehm...
vevhusventilationen är en del av flamfällan eller oljefällan.. vevhusventilationen sitter precis ovanför flamfällan.. en 3 slangskoppling där en gå ner till flamfällan, en går till insprutet och en går till luft slangen in till insprutet.

det visade sig att "vevhusventilationen" va "oljereturen" jag nämde tidigare...och att jag redan gjort rent den...

satt och funderade på ifall nån ventil e paj eller ventilpackning... men rent teoretiskt känns det som att oljan inte kan rinna bakåt in i insprutet...förutom om en ventil är krökt och ventilpackningen gått så oljan rinner ner samtidigt....då kompressionen uppåt trycker ut olja fel håll in i insprutet.. hmmm är detta troligt?

eller kan felet va nere i flamfällan? hm

moste få tag på en kompritions testare och kolla alla cylindar!
nån som har en? :D

/Marcus
av wexe
har igår sätt att det är olja i min Oljfälla som ligger där i trots att motorn är avstänged ska det vara så ?? jag har idag rengjort flamfälla slangar insugrör inte alls mycket olja men undrar nu om den kommer fortsätta att läcka olja där ?
av Metalcore
då jag kontrollerat ärendet lite nogrannare med tipps och dyligt så har jag kommit fram till 95% att det måste vara kolvringarna eller något liknande som resulterar i den höga oljeförbränningen i motorn... det som jag fortarande är lite fundersam över är.. oljan som ligger kvar i insprutet kan vara den oljan som förbränns... men eftersom motorn måste bli varm innan oljan förbränns så känns det som kolvringarna... jag drog igång motorn och skruvade av oljepåfyllningslocket...det puffade relativt mkt där = att kompritionen från kolven läcker förbi ringarna ner i oljetråget..och skapar ett övertryck i oljetråget..
vevhusventilationen verkar det inte vara nått fel på då jag gjort rent flamfällan och slangarna från den..och efter ett par starter av bilen och motor prover så har det inte läckt upp någon ny olja där...

men som sagt.. lutar nog åt att det är kolvringarna.... men jag ska göra rent insprutet ordentligt..så man är säker på att det inte är den överfödiga oljan där inne som förbränns..

återkommer.
av Metalcore
tja

skruvade bort och rengjorde insprutet. va inte så värst mkt olja där.. och ventilerna såg bra ut.
skruvade tillbax insuget och startade.. efter at motorn blivit varm började den förbränna olja igen...
får kännslan av att det är kan vara kolvringarna...

så nästa steg är att byta motorolja till en fin lättflytande olja så den sköljer rent kolvringar m.m.. ifall de fastnat i kolven eller dyligt..
samt byta filter.

funkar inte det så vet jag fan inte vad det kan vara för fel..sånnafall nått mer ingående som toppackning...

undrar ifalldet sitter ventiler till avgasutblåset oxå... ifall det kan rinna ner olja den vägen?

mvh
Marcus
av Metalcore
tja

körde ett olje byte + filter idag... o gick till grannen för o låna 1" nyckel..visade sig att han hade en komp testare..
provade alla cylindrar och dom låg mellan 160 - 180 PSI"PCI" alla 4. så det e juh ganska bra..
efter oljebytet o komptestet så är det ingen förändring i oljeförbrukningen...

så min sista utväg är att skruva bort hela vevhusventilationen o spola rent... ska passa mig så inte slangen ner i tråget följer med..

återkommer

PAJ
Användarvisningsbild
av emwtur
Din granne hade en kompmätare,
testa kompen ,
skvätt ner lite olja i varje cylinder , och testa kompen igen !
OM du har dåliga kolvringar så kommer oljan att täta och du kommer att få bättre komp med olja i cylindrarna.

en annan "intern" källa till oljeförbrukning är att det kan rinna ner olja efter ventilskaften - då brukar man framför allt märka det genom att den ryker blått vid kallstart ( oljan rinner ner när motorn står )
/emwtur
av Metalcore
det problem jag har nu är att det börjar ryka blårök då motorn blivit varm..
och juh varmare den blir desto mer rök kommer.

vid kallstart ryker det ingenting.
Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]