Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schröder
Hej!
Såg i ett inlägg att volvo hade kommit fram med en rep sats i metall till trasiga länkage mellan virvelspjäll och el motor, stämmer det? Vad inkluderar satsen? Har själv en Volvo V70 2,4D /06 som kulan på plast staget har pajat på... :cry: Tänkte kräva att märkes verkstaden monterar detta på min bil på begangnad bils garanti som jag fick med när jag köpte den.

Problemet!
Lämnade in bilen på märkesverkstad "garanti" för dom skulle laga det "bilen går ruskigt dåligt"
döm av min förvåning när jag hade kört ca 3km började bilen trilskas igen :cry: Tog då resolut och tittade på staget, blev rent ut sagt förbannad när jag såg deras lagning, de hade borrat hål i staget och satt dit en popnit som låsning emot spjällets fästpunkt :evil: Staget glappar en aning i popniten och därav fel igen troligen.

Gjorde dom så bara för att det blev för dyrt för dom annars eller, ja man kan ju bara spekulera :roll:

Imorn då blir det att åka till verkstaden och dunka släggan i bordet, aningen förbannad, upprörd och ilsken just nu!
Sådär gör man kanske på en oseriös verkstad men inte på en med volvo loggan utanför på väggen! :-(O)

Jobbar förövrigt åt samma firma i Hälsingland men med volvo lastbilar, skulle vi göra såna lagningar på tunga sidan skulle våra kunder hemsöka oss...

Schröder
av Roknäs
Hej. Jag har en precis likadan bil och hade bilen inne för garantirep (hade kört 300 mil för långt) och dom lagade det med en nit. Det höll 2 dar tills jag skulle visa en kompis och då var det trasigt igen. Det är fästet på bilen som hade gått sönder. Volvo sa att dom kunde dela kostnaden på en borttagning av ventilkåpa och byta själva spjället. Men det skulle kosta 3000 för mig ändå:(
Jag satt dit en m3 bult och det har funkat än så länge. Hoppas dom tar fram mer hållbara reservdelar för man vill ju inte kosta på ett byta och få plastdelar igen... Blir roligt och se hur det går för dig/Håkan
Användarvisningsbild
av CarMan
repsatsen innehåller en nit med 2 lås brickor.
man borrar mycket riktigt hål & monterar.

om det glappar lite så gör det inget, det stör inte funktionen!
av Roknäs
CarMan skrev:repsatsen innehåller en nit med 2 lås brickor.

Kanske inte den bästa repsatsen om en lekman gör det bättre själv??
av conZair
Kan meddela att jag har bytt hela spjället på min, och konstruktionen ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare!
Det är fortfarande plastlänkar, men konstruktionen är inte likadan. har fungerat bra för mig ett bra tag nu.
Användarvisningsbild
av CarMan
conZair skrev:Kan meddela att jag har bytt hela spjället på min, och konstruktionen ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare!
Det är fortfarande plastlänkar, men konstruktionen är inte likadan. har fungerat bra för mig ett bra tag nu.

ja man har ändrat så kulan är i andra änden (det är enda skillnaden)
Användarvisningsbild
av CarMan
Roknäs skrev:
CarMan skrev:repsatsen innehåller en nit med 2 lås brickor.

Kanske inte den bästa repsatsen om en lekman gör det bättre själv??

det hela är en kostnadsfråga.
att laga med repsatsen kostar ca: 3-400:-
att byta hala spjälet kostar ca: 6-7000:-
Användarvisningsbild
av CarMan
conZair skrev:Måste ju finnas någon anledning till att de har flyttat på kulan, kanske påverkas den lite annorlunda, inte lika stor hävstångsverkan eller dylikt?
ja både kula & låsning för kulan är anorlunda, så vist är det en anledning till at den är flytad. (man ska motverka att den går sönder)

jag har sett att några här skriver att även nya lagningen med "sprinten" pajar, men jag har inte heft en enda som återkomit med nått trasigt på de jag bytt !
går det att göra fel?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]