Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jadu skifta mot en begagnagnad kan man väl göra=? alltså ifrån en bil som går, i felsöknings syfte naturligtvis. Det går från vilken 850 som helst.
Sen är det en ny som gäller. Den betingar runt 500kr..
Det här med felkoder ja..
Det är ju såhär att jag hade en 850GLT 92 som det här felet sporadiskt kom på. Varje gång bilen var varm gick den inte att starta och den kunde stanna när den var varm. Nån felkod genererades aldrig.
MEN.. när jag kopplade in en volvo systemtester på mitt jobb visade den direkt att vevaxelgivaren var problemet.
Detta till trots att det alltså inte fanns nån kod att läsa ur enligt diagnosuttaget.
På senare tid har jag råkat på det fenomenet igen att ingen synlig felkod genererats men att felkod satts som kunde läsas ur med volvo systemtester.
av killerwale
har kollar lite på det idag mellan skurarna
tog loss vevaxelgivaren
koppla på ohmmätaren den visade ganska exact 300 ohm
viftade lite med en mejsel under givaren den fladdrade då mellan 280-340 ohm
iofs kanske iget relevant eller ?
är trasigt i allafall?
undrar då jag får beställa delen och det tar 3 dagar ?
av *pettson*
ohmtalet verkar korrekt.. så vänta med den.
Men om vi hårddrar ditt system som då är FENIX..Då du säger att du har en motor som heter B5252s

Vad krävs för att det ska starta alls..?
Förutom kompression så krävs gnista och bränsle/luft.
Du har konstaterat att det finns bränsle men det startar inte.
Så då är det kvar att vi KAN sakna kompression?.. Kompression verkar finnas.
MEN du har funnit vid felsökning att gnista saknas.

Så jag skriver här ett inlägg ur felsökningshandboken till ditt system. Det är är dom i stort sett enda options du har till problemet.

1: Defekt bränslepump eller felaktigt tryck.
2: Impulsgivaren (alltså svänghjulsgivaren) gör inte sitt jobb av nån anledning.
3: Tändsystemet har dött av nån anledning, antingen på lågspännings sidan (tändslutsteg osv) eller på högspännings sidan med defekt spole eller nåt i tändvägen som är defekt.( rotor, lock , kablar).

Mera har inte ditt system att ge..

OM du inte har en B5254s....Eller en B5234/54T
För då krävs kamaxelgivaren för att kunna starta bilen..
av killerwale
1: hörs klart att pumpen surrar när man vrider nyckel samt att bilen surar ner sig vid startförsök kan inte kolla trycket (kanske ska köpa såna saker grunnat på det men nu har man en anledning att skaffa de oxå)

2:impulsgivaren verkade ju okej

3:har ohmmätt den höga delan av tändspolen (kan man mäta den låga på nått sätt) samt att tändspolen har ström
4: mät upp kabeln från fördelaren till tändspolen till 2,3 Kohm inte kollat dom andra fem
5 glömde be polaren köpa lock och rotor idag f_n oxå han jagade runt i stan efter en vevaxelgivare kanske tur att han inte hittade en då

men då vet jag vilka delar jag ska beta av

har oxå försökt med startgas ifall bilen skulle surat ner sig borde starta isåfall
av Redlös
Hej! En liten hjälp kanske: Tändkablarna ska ha en resistans på ungefär 5 kohm. Då du inte har mer än 2,3 i den som går till spolen, så kan ju nya tändkablar vara på sin plats. Den låga resistansen i kabeln i kombination med dåligt lock och rotor kan vara tillräckligt för att gnistan ska försvinna. Ett väl underhållet tändsystem är a och o för en fullgod motorfunktion.
Lycka till!
av Redlös
Skulle tro att det står något på dom om dom är originaldelar. Stod år/månad på dom på min V70, 11 år och 31000 mil, blev som ny när jag bytte.
av killerwale
jahapp då har man bytt rotor fördelarlock samt alla tändkablar inte hjälpte det fortfarande ingen gnista går det på något sätt att mäta upp tändspolens båda delar?
iofs kan jag lova at alla tänddelarna verkligen behövdes bytas
av killerwale
snabb fråga då jag jagar lite delar kamaxelgivare vevaxelgivare tändspole databox(om det är samma system) mm är det samma i 92 år modell som i min dvs 93års

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]