Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ekp99noh
Hej igen,

Kul att vissa av er är säkra i era val, men jag ber er kort motivera VARFÖR. Att bara skriva att "jag skulle ta bil X direkt" är inte mycket till hjälp, tyvärr.

Förresten, är det någon som haft möjlighet att prova den nya 2.4:an (läs har bekanta, Volvo-anställda eller dyl som haft förtur till demobilarna)?

/ N
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ekp99noh skrev:Hur tänker du då, XC90_Executive?

R-design är väl mest design, eller tänker du på att chassit är uppstyvat?

Jag tänker ändå välja det aktiva chassit till min bil, för Volvo-bilar brukar ha rätt mjuk chassisättning.
Chassi, styrning, stolar och andra detaljer är sportigare!

Ett annat alternativ är att välja till Four-C och dynamic-stolarna. Jag har Four-C på S80in (V8) och det är ett GRYMT system! :-)-)
av Arese
Hej

Vill du ha en kvick bil är det jättelätt - välj 2,5FT. För maximala prestanda är det alltid hk som räknas. Särskilt i höga farter.

En V70 kan aldrig bli sportig hur du än gör - för att bli det är bl a styrningen för okänslig (inte långsam), motorerna för lågvarviga, balansen för understyrd och ovilligt till snabba kursförändringar. Dessutom känns bilen TUNG (med stora bokstäver).

Även om bilen är så tungt optimerad mot komfort tycker jag absolut att man ska välja 17" 225 däck då dessa greppar mycket bättre än de smala 16" energi-däcken som bara glider vid snabba rattrörelser. Komfortmässigt skulle jag också förorda FT pga mindre vibrationer och oljud från motorn (med reservation för att jag ej kört nya dieseln).

Ekonomisk är det nog väldigt små skillnader vid korta körsträckor och fördel dieseln vid långa sträckor.

Mvh
Arese
av Lövet
XC90_Executive skrev:
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mot exempelvis en BMW 5-serie Touring är stor.
Lika stor som priset? :wink:

Vill man ha roligare bil att köra kan man välja till R-design.
Visst är den dyrare. Men att köpa en V70 och tro att den är rolig att köra är ännu dyrare. Man kommer nämligen vilja sälja den direkt. (R)
av Arese
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev:
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mot exempelvis en BMW 5-serie Touring är stor.
Lika stor som priset? :wink:

Vill man ha roligare bil att köra kan man välja till R-design.
Visst är den dyrare. Men att köpa en V70 och tro att den är rolig att köra är ännu dyrare. Man kommer nämligen vilja sälja den direkt. (R)
Jotack, jag vet. Jag stod ut i 7 månader innan jag beställde en 335it. En månads väntan kvar...

Mvh
Arese
av ekp99noh
Hej igen,

Tillbaks till verkligheten, mina herrar:-) Jag kunde ju INTE välja dieseln från Bayern, utan kan "bara" välja A6 2.0 TFSi, Passat eller Volvo, och då ser jag Volvon som den bästa kompromissen, rätt eller fel....

/ N
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ekp99noh skrev:Hej igen,

Tillbaks till verkligheten, mina herrar:-) Jag kunde ju INTE välja dieseln från Bayern, utan kan "bara" välja A6 2.0 TFSi, Passat eller Volvo, och då ser jag Volvon som den bästa kompromissen, rätt eller fel....

/ N

Volvon var rätt för mig för Audin verkade kosta lika mycket vid första påseendet, men när jag stoppat i de tillval jag ville ha i båda bilarna så seglade Audin iväg 100.000 dyrare än volvon.
av Xotica
andreas_lofgren skrev: Visst är den dyrare. Men att köpa en V70 och tro att den är rolig att köra är ännu dyrare. Man kommer nämligen vilja sälja den direkt. (R)
Nu tror jag definitivt att smaken är som baken förvisso, men måste ändå fråga varför du inte tycker att v70 är rolig att köra ?
Har själv en V70 som både var rolig att köra utan BSR men nu efter BSR är den ännu roligare att köra omkring med. Tex landsvägskörnimng är den en GUD på 4 hjul, I stan är den fortfarande lätt att åka omkring med och personligen tycker jag att det inte finns begränsningar vars den skulle vara tråkig att köra.

Men förklara dej gärna vad du menar då du skriver sådär.

Mvh//Xo
av Lövet
För att den är framtung, har avdomnad styrning och är seg i reaktionerna. Mest därför. Körglädje är inte acceleration rakt fram.

V70 är en avspänd familjefraktare som passar bäst i D5 utförande med automatlåda, 3 ungar i baksätet och hela bagageutrymmet fyllt med "åka till fjällen" prylar. Till detta är den närmast oslagbar.
av AndS
Jag har den gamla 2,4D i V70II och är min första diesel efter mera än 25år med olika bensinturbo och är helnöjd, lugnt fint och kraft så det räcker. Man köper inte en V70II för sportighet, oberoende om det finns T6 eller R-design.
Vill jag ha det sportigt så åker Yamahacykeln fram och då bleknar de flesta bilar när det gäller sportighet, men även det behovet börjar avta. Men det förutsätter att man har en motorcykel.
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]