Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HGT
Tjena boys and girls!
Min motorelektronik lampa lyser har läst av felkoden och det är för högt laddtryck, förra ägaren har bytt turbo till en orginal, kan jag på något sätt sänka laddtrycket själv? Eller är det ny programvara som gäller?

Bilen är helt orginal!

Mvh
av *pettson*
Egentligen finns inga genvägar trots att många rekommenderar ditt och datt.
Det krävs egentligen att du trycksätter turbons wg ventil med ett bestämt tryck efter att ha hakat av stången. När du gjort det så skruvar du på stången tills den går på tappen igen som tänkt. Stången blir nämligen antingen för lång eller för kort beroende på hur det står innan. Efter den justeringen så är allt korrekt igen och systemet slutar klaga.

Av nån anledning så väljer ändå fruktansvärt många att skruva på stången istället för att köpa ett chip som utför effekthöjningen korrekt med korrigerad tändkurva, bränslemapp och så vidare.. Vore man intresserad när man byter turbon så justerar man naturligtvis innan man ens monterar turbon. Det är ju enklare på bänken.
Med dagens priser på chip så är väl frågan VARFÖR man väljer alternativet att sabba styrsystemet mot att köpa en ändring till det? Obs det är inga klagomål på dej utan en allmän frågeställning jag har..
av HGT
Tack Pettson:) jag har faktiskt själv funderat på det, hur kan man byta turbo utan att justera laddet? otroligt korkat! Det kommer bli en effektökning när plånboken tillåter, däremot skulle jag vilja ha runt 300hk dock vet jag inte hur jag skall gå tillväga än.
Pettson du som är kunnig, hur mkt pallar en automatlåda på en v70?
Mvh
av *pettson*
Ingen aning om hur mycket den pallar. Det lär mest bero på hur väl man oljekyler och hur hårt man kör den. Visst har den säkert en definitiv mekanisk övre gräns men jag vet inte hur hög den är.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]