NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smicker
Hej,
När jag skulle byta däck fram på min V50 så märkte jag att en hjulbult var påskruvad snett på pinnbulten. När jag skulle skruva av den så gick hela pinnbulten av på mitten. En liten del av pinnbulten sticker fortfarande ut från navet men inte tillräckligt mycket för att jag ska kunna skruva på en ny hjulbult på den. Alltså kör jag nu bara med 4 hjulbultar istället för alla 5. Vad jag har hört så ska man bara kunna ta av navet och banka ut pinnbulten och sätta dit en ny men jag var precis inne på volvo och skulle köpa en ny pinnbult och då sa dom att det inte gick att byta på V50. Dom menar att jag måste köpa ett helt nytt nav. Stämmer verkligen detta? Går det verkligen inte att banka ut pinnbulten och sätta dit en ny på V50? Finns det i så fall något annat alternativ, typ att köpa en generell bult med samma gängstorlek och svetsa dit den ovanpå den lilla snutten som finns kvar?
mvh
//Micke
Användarvisningsbild
av poseidon
Det stämmer att man inte kan köpa bultarna löst. Samma sak hände däcksfirman som bytte mina däck förra året. Har för mig att Volvo tog detta som goodwill eftersom kontruktionen är för klen. Tycker du skall gå på Volvo så de får fixa detta. Man skall inte med handkraft/fällkors kunna dra av en bult!
Iaf inte på en så viktig del som hjulbultarna.
Användarvisningsbild
av V50åkare
Har för mig att jag läst på detta forum att du kan köpa en nästan lika pinnbult hos en fordhandlare.
Den kommer vara ytterst lite kortare men det fungerar säkert.
Så sätt dig i bilen och åk till ford.
Du vet väl att Ford äger Volvo än så länge så mycket samma komponenter.

Lycka till.
av smicker
Tack för svaren....måste berätta hur det gick...
Pratade först med Volvo och försökte få dem att betala pga för klen konstruktion. Detta vägrade dom pga av att bilen var äldre än 3 år och garantin således hade gått ut :-(. Fick sedan en pinnbult av en kompis som hade varit på en toyota. Denna var för tjock så den fick jag lämna tillbaka. Jag testade sedan det andra tipset och åkte till Ford och köpte en pinnbult av dem. Denna hade rätt tjocklek men var tyvärr för kort. Dom hade ingen längre med samma tjocklek. Jag slipade då av kanterna på huvudet på Fords pinnbult och svetsade fast en mutter utanpå detta som ett nytt huvud. Då blev ju bulten några millimeter längre och då var längden ok. Denna tryckte jag in i navet och allt såg bra ut. Men när jag hade monterat däcket och drog åt hjul-muttern med momentnyckel så släppte svetsen från mitt nya mutterhuvud och fords pinnbult kom ut :-(. Jag tog då bort allt igen och denna gång så svetsade jag fast fords pinnbult direkt i navet (på baksidan). Jag testade direkt att dra med momentnyckeln (innan jag satte på däcket) och då höll det. Men när jag väl hade satt på däcket igen och skulle dra så gick även denna svets sönder och pinnbulten kom ut :-(....bah...lite uppgiven nu....är det verkligen sånna krafter när man spänner åt hjulmuttern.
OK, jag måste alltså ha en pinnpult med eget huvud av rätt längd och rätt tjocklek. En polare hade några pinnbultar från en V70 som jag testade. Dessa hade rätt längd men var tyvärr för tjocka (samma som toyotas).
Jaja, jag gav inte upp utan gjorde det jag verkligen borde ha gjort från början. Jag åkte till skroten och hämtade pinnbultar från en skrotad V50. Dessa funkade såklart utmärkt så nu är den jäkla pinnbulten bytt en gång för alla och den sitter perfekt. Det kostade mig bara 20:- förutom all tid jag lagt ner på misslyckade försök ;-). Det behöver ju dock inte nästa person gå genom som har läst detta inlägg. Helt sjukt faktiskt att volvo inte säljer lösa bultar utan tar 4000:- för att fixa detta lilla problem (deras enda lösning var att byta hela navet).
En liten notis till: Pinnbultarna på navet på V50 sitter inte alls speciellt hårt utan är jättelätta att banka ut med en liten hammare. Dock får man inte ut dem hela vägen då hjulupphänget är lite i vägen. Lösningen är att slipa bort lite på ena sidan på bultens huvud med en vinkelslip. Därefter glider dom förbi hjulupphänget och man kan plocka bort dem. Jag försökte först att plocka bort hela navet men det satt som faan så det är inget att rekommendera.
Allt var väldigt lätt även för en nybörjare som jag, det var faktiskt första gången som jag körde med en vinkelslip, hehe :-).
av jumu01
Det finns ju inga mekaniker av den gamla sorten nu förtiden som kunde reparera endast felet.

Dagens sk mekaniker är sådana som bara byter ut delarna som är trasiga för dom verkar totalt sakna kunskap om hur en reparation går till, mycket enklare för dem och att sedan kunden får betala ett större pris det bryr dom sig inte om!
av jompass
smicker skrev:Tack för svaren....måste berätta hur det gick...
Pratade först med Volvo och försökte få dem att betala pga för klen konstruktion. Detta vägrade dom pga av att bilen var äldre än 3 år och garantin således hade gått ut :-(. Fick sedan en pinnbult av en kompis som hade varit på en toyota. Denna var för tjock så den fick jag lämna tillbaka. Jag testade sedan det andra tipset och åkte till Ford och köpte en pinnbult av dem. Denna hade rätt tjocklek men var tyvärr för kort. Dom hade ingen längre med samma tjocklek. Jag slipade då av kanterna på huvudet på Fords pinnbult och svetsade fast en mutter utanpå detta som ett nytt huvud. Då blev ju bulten några millimeter längre och då var längden ok. Denna tryckte jag in i navet och allt såg bra ut. Men när jag hade monterat däcket och drog åt hjul-muttern med momentnyckel så släppte svetsen från mitt nya mutterhuvud och fords pinnbult kom ut :-(. Jag tog då bort allt igen och denna gång så svetsade jag fast fords pinnbult direkt i navet (på baksidan). Jag testade direkt att dra med momentnyckeln (innan jag satte på däcket) och då höll det. Men när jag väl hade satt på däcket igen och skulle dra så gick även denna svets sönder och pinnbulten kom ut :-(....bah...lite uppgiven nu....är det verkligen sånna krafter när man spänner åt hjulmuttern.
OK, jag måste alltså ha en pinnpult med eget huvud av rätt längd och rätt tjocklek. En polare hade några pinnbultar från en V70 som jag testade. Dessa hade rätt längd men var tyvärr för tjocka (samma som toyotas).
Jaja, jag gav inte upp utan gjorde det jag verkligen borde ha gjort från början. Jag åkte till skroten och hämtade pinnbultar från en skrotad V50. Dessa funkade såklart utmärkt så nu är den jäkla pinnbulten bytt en gång för alla och den sitter perfekt. Det kostade mig bara 20:- förutom all tid jag lagt ner på misslyckade försök ;-). Det behöver ju dock inte nästa person gå genom som har läst detta inlägg. Helt sjukt faktiskt att volvo inte säljer lösa bultar utan tar 4000:- för att fixa detta lilla problem (deras enda lösning var att byta hela navet).
En liten notis till: Pinnbultarna på navet på V50 sitter inte alls speciellt hårt utan är jättelätta att banka ut med en liten hammare. Dock får man inte ut dem hela vägen då hjulupphänget är lite i vägen. Lösningen är att slipa bort lite på ena sidan på bultens huvud med en vinkelslip. Därefter glider dom förbi hjulupphänget och man kan plocka bort dem. Jag försökte först att plocka bort hela navet men det satt som faan så det är inget att rekommendera.
Allt var väldigt lätt även för en nybörjare som jag, det var faktiskt första gången som jag körde med en vinkelslip, hehe :-).
Haha, klockren lösning! Kan va bra o veta inför framtida däckbyten!! :lol:
Användarvisningsbild
av NickeB
Råkade ut för samma sak i helgen när jag skulle byta till vinterdäck. När hjulmuttrarna på 3:e hjulet (höger fram) skulle lossas gick inte bara en utan två pinnbultar av... :shock: De var de två första jag lossade på det hjulet och de satt inte speciellt hårt heller. Har aldrig dragit fast hjulmuttrarna med mutterdragare utan alltid använt ett vanligt fälgkors och dragit "lagom hårt" så man blir inte så lite förvånad när sånt här händer. Efter att de två första gått av så vågade jag inte lossa de övriga på vanligt sätt utan gick över till el-mutterdragare.

Hos den lokala Volvoverkstaden så fick jag först uppgiften att det inte gick att beställa pinnbultarna separat utan man var tvungen att köpa ett helt nav. Så de använde pinnbultar från ett begagnat hjulnav och tog bara betalt för arbetet.
När jag hämtade bilen så hade de fixat så att de skulle vara beställningsbara i framtiden. Kan ju vara bra att veta om någon annan skulle drabbas av problemet, så att den personen inte behöver beställa ett helt nytt hjulnav.

Slänger upp en ritning över pinnbulten om någon skulle undra om mått etc. på den.

(Jag vet att det egentligen inte heter pinnbultar om de är gängade men använder det uttrycket eftersom det är alltför vedertaget och introtat).

Bild

Länk till högupplöst ritning:
http://img301.imageshack.us/img301/8650 ... 50fram.jpg
Användarvisningsbild
av Sparkz
jumu01 skrev:Det finns ju inga mekaniker av den gamla sorten nu förtiden som kunde reparera endast felet.
Jodå, det finns några av oss kvar :)
Jag brukar banka ur bultarna när jag byter hjullager. Och spara på alldeles för mycket bra-att-ha-saker... :oops:
är det verkligen sånna krafter när man spänner åt hjulmuttern.
En M12 åtdragen med 90 Nm utövar en kraft av 4 ton har jag läst nånstans...
av alx242
Råkade ut för detta i helgen när jag skulle byta till vinterdäck. Vänster bakhjul ville inte trilla av och en av bultarna drogs även av...:(
NickeB skrev:Råkade ut för samma sak i helgen när jag skulle byta till vinterdäck. När hjulmuttrarna på 3:e hjulet (höger fram) skulle lossas gick inte bara en utan två pinnbultar av... :shock: De var de två första jag lossade på det hjulet och de satt inte speciellt hårt heller. Har aldrig dragit fast hjulmuttrarna med mutterdragare utan alltid använt ett vanligt fälgkors och dragit "lagom hårt" så man blir inte så lite förvånad när sånt här händer. Efter att de två första gått av så vågade jag inte lossa de övriga på vanligt sätt utan gick över till el-mutterdragare.

Hos den lokala Volvoverkstaden så fick jag först uppgiften att det inte gick att beställa pinnbultarna separat utan man var tvungen att köpa ett helt nav. Så de använde pinnbultar från ett begagnat hjulnav och tog bara betalt för arbetet.
När jag hämtade bilen så hade de fixat så att de skulle vara beställningsbara i framtiden. Kan ju vara bra att veta om någon annan skulle drabbas av problemet, så att den personen inte behöver beställa ett helt nytt hjulnav.
Vad tog verkstaden betalt för att kirra det med när de bara bytte pinnbultarna?

Finns det någon som kan rekommendera en verkstad i Sthlm som kan kirra detta lite enkelt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
smicker skrev: Helt sjukt faktiskt att volvo inte säljer lösa bultar utan tar 4000:- för att fixa detta lilla problem (deras enda lösning var att byta hela navet).

På nästa modell kan man nog inte ens byta nav utan man skrotar hela bilen om en gänga gått paj på någon bult :evil:
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]