Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janne44
#291951
Hej! Om man vill veta hur mycket köldmedia man har kvar i systemet,räcker det då att bara koppla upp systemet och läsa av trycket/manometrarna? eller måste man vacumsuga/tömma systemet för att få fram antal hekto som finns kvar? Hur många hekto köldmedia måste försvinna för att kompressorn inte skall starta upp mer? Skadas systemet om man fyller upp mer en ett kilo? :-)-) Mvh/Janne
Senast redigerad av 1 janne44, redigerad totalt 0 gånger.
av greenbay
#291956
Det sitter en dekal nånstans under huven, där står hur mycket det skall vara totalt. Tror inte det skall vara så mycket som ett kilo ens. Sen är det väl 134A du skall fylla med?
/greenbay
av janne44
#291968
greenbay skrev:Det sitter en dekal nånstans under huven, där står hur mycket det skall vara totalt. Tror inte det skall vara så mycket som ett kilo ens. Sen är det väl 134A du skall fylla med?
/greenbay
Skrev freon men menade 134a :oops: . Det skall vara ett kilo i systemet. Är lite nyfiken på om det fattas några hekto i mitt system. Mvh/Janne
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#292384
Man kopplar på ett manometerställ ( tryckklockor) och låter ac n jobba för fullt. Man ser då direkt om trycket på lågtryckssidan är för lågt. Är det för lite gas i systemet sjunker trycket tills lågtrycksvakten bryter kompressorn. Fyller man en ac som inte är tom från början så fyller man bara tills den går "riktigt" så att säga. Alltså att inte trycket på sugsidan blir så lågt att lågtrycksvakten bryter. Enda sättet att veta att det är EXAKT så mycket gas det ska vara är att man fyller systemet från att det är tomt..
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#292415
Det är inte säkert att man märker det. Det kan tex vara 0.9 kg och det kyler lika bra och fungerar lika bra för det. Sjunker det sen mer, tex till 0.7 kg eller lägre börjar det märkas på att det inte kyler lika bra längre. Det beror på att kompressorn inte går så länge som den ska göra, pga att lågtrycksvakten slår ifrån. Det märker man på det viset att kompressorn slår till och från hela tiden. ( typ går några sekunder bara åt gången). Man kan alltså ha ganska lite köldmedie i systemet typ 0.2 kg och ändå ha fullt tryck! Men kompressorn går ju då bara jättekorta stunder. = i princip obefintlig kyla.
Användarvisningsbild
av CarMan
#292426
oavsett vad vi har för gas, så fungerar det så här när det gäller gas.
man kan momprimera gasern (viket man gör när man fyller på den i en behållare eller ett system) Då kommer trycket att öka. Tillslut så når man det tryk då gasen övergår från gas till vätskeform (vilket tryck det är varierar beroende på vilken gas vi pratar om)
när man har fått lite vätska i systmet, så kommer trycket inte att öka! trycket på gasen är den samma hela tiden, det enda som händer när man fyller på mer, är att mer o mer gas övergår till värskeform.


Vill man veta exakt mängd i systmet, så måste men tömma systemet o se hur mycke man får ut.
vill man veta om man har tillräckligt med gas i systemet, så ska man ha ett munstycke öppet & mäta tempraturen där, när AC:n jobbar på MAX & motorn går på 2500 rpm

vilken tempratur man ska ha beror på vilken utomhus tempratur man har & vilken bilmodell vi pratar om. men generallt så bör vi ialla fall nå +8 grader konstant. ser vi att tempraturen svajar regält, när kompressorn slår till & från (typ pendlar melen +13 grader till + 6 grader) så har vi för lite gas i systemet.
(Alltså ett legake i systemet!)
av RubbyDubby
#292482
Fylde min bil idag, jag hade 0,2 och när man kört par mil, så kunde det sluta kyla ( hände sama förra året), samt, som ovan beskrivet, gick kompressorn till och från så gott som hela iden.

Killen jag var hos, sög ut det som fanns i syetmet. Och mätte det till 200gram.
Sen hade han undertryck ( vaccum) i ca 10 minuter, för att se om vccumet inte skulle minska ( i så fall läcka, ingen mening fylla på igen)

Då undertryket höl sig kvar, blåste han in min 200 gram, samt ytterligare 800.
Användarvisningsbild
av CarMan
#292528
RubbyDubby skrev:Fylde min bil idag, jag hade 0,2 och när man kört par mil, så kunde det sluta kyla ( hände sama förra året), samt, som ovan beskrivet, gick kompressorn till och från så gott som hela iden.

Killen jag var hos, sög ut det som fanns i syetmet. Och mätte det till 200gram.
Sen hade han undertryck ( vaccum) i ca 10 minuter, för att se om vccumet inte skulle minska ( i så fall läcka, ingen mening fylla på igen)

Då undertryket höl sig kvar, blåste han in min 200 gram, samt ytterligare 800.
det är svårt att hitta lekagen, men du har ett lekage, tro mig! (relativt stort lagkage samanhanget, om det nu nte håller ett år!)
sen det där med att hålla vakum, beror ju lite på hur bra grejor han har !!! (eller vad han säger till dig!)

Vad har du för bil?
Användarvisningsbild
av CarMan
#292535
RubbyDubby skrev:Fylde min bil idag, jag hade 0,2 och när man kört par mil, så kunde det sluta kyla ( hände sama förra året), samt, som ovan beskrivet, gick kompressorn till och från så gott som hela iden.

Killen jag var hos, sög ut det som fanns i syetmet. Och mätte det till 200gram.
Sen hade han undertryck ( vaccum) i ca 10 minuter, för att se om vccumet inte skulle minska ( i så fall läcka, ingen mening fylla på igen)

Då undertryket höl sig kvar, blåste han in min 200 gram, samt ytterligare 800.
du skrev om detta i an annantråd, då höll du bara vakumet 5-10 min (alltså bara en uppskattad tid)
där står att ni bara fylde 800g
DennisCA's Volvo 850 -97

..Plockade bort innerskärmarna också […]

Renovering framvagn Volvo 240

Husvagnsfjädrar från Biltema. Jag monte[…]

Idag passerade jag 500mil med bilen. :-)

Saknar Android Auto

Jag ser Carplayikonen på displayen men inte […]