Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ekp99noh
Hej på er,

Skall snart byta tjänstebil, och står då i valet och kvalet mellan Volvo V70 2.4D och 2.5FT. Har provkört båda bilarna, men har grymt svårt att bestämma mig, behöver er hjälp. Vridet i dieseln imponerar, liksom hästkrafterna och motorn i 2.5FT. Jag vill ha en stark och körglad bil upp till 150 km/h (sedan kör jag inte snabbare). Bilen är ofta fullastad.

Vad säger ni? Tacksam för råd och hjälp!

/ Nicklas
av perhall
Väldigt bra fråga! Jag tror den är svår att svara på utan att ha kört nya dieseln så nu tycker jag att vi alla raskt tar en provtur... hade det gällt gamla dieseln skulle jag ha valt 2,5FT, nu kan det bli mycket svårt. /PH
av Lövet
Om subventionerna på etanol försvinner så brister kalkylen direkt. Vad gäller energieffektivitet så vinner 2,4D hands down. Det har alla andra europeiska länder förutom Sverige insett. När insikten väl kommer till Sverige skulle jag klart hellre vara ägare av en 2,4D än en 2,5FT.

För en privatperson i andra hand är sannolikt 2,4D mer ekonomisk också = bättre andrahandsvärde.
av ekp99noh
Tack för din input, PH!

Meeeen om man leker med tanken att Volvos specifikationer på de båda nya motorerna verkligen stämmer, hur hade du resonerat då?

/ N
av Lövet
Nej. 2,5FT motorn är betydligt rappare, framförallt om du växlar ner.

Men vill du ha roligt bakom ratten ska du inte ha en V70 alls. Den är till 100% inriktad på komfort och säkerhet. Skillnaden mot exempelvis en BMW 5-serie Touring är stor.
av ekp99noh
Hur tänker du då, XC90_Executive?

R-design är väl mest design, eller tänker du på att chassit är uppstyvat?

Jag tänker ändå välja det aktiva chassit till min bil, för Volvo-bilar brukar ha rätt mjuk chassisättning.

/ N

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]