Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Stämmer, finansbolagen blir inte glada, om de bryr sig. Men det tar ju ofta ett tag tills det upptäcks. Antag att Alfa Laval, Coca-Cola eller något annat stort företag byter in 15 bilar i månaden på BIlia. Sen händer det en gång om året att en kund klagar på att bilen är chippad, och den köps efter att ha stått i hallen länge. Då går man in i datorn och kollar när mjukvaran modifierades av BSR, Polestar, SCT etc. och så ska man söka upp företaget som haft bilen och de ska då leta upp den anställde... och hur lätt är det att göra en sådan utredning ett år efter att bilen byttes in? Det blir nog så i så fall att Bilia får ta det (skulle de inte ha upptäckt vid inbytet?) eller att Alfa Laval etc. får ta det - men de köper ju 15 nya bilar i månaden och det är inte troligt att de skulle bötfällas... och det kan ju hända att den som hade bilen är en mycket viktig anställd med förmånsbil och många andra förmåner och den personen kommer knappast krävas på 15 000 spänn... /PH
Tja, att hitta rätt person är väl simpelt, man kollar vilken anställd som hade bilen med ett visst regnummer. Rätt lätt, oavsett storlek på företaget.
riha skrev:
perhall skrev:Stämmer, finansbolagen blir inte glada, om de bryr sig. Men det tar ju ofta ett tag tills det upptäcks. Antag att Alfa Laval, Coca-Cola eller något annat stort företag byter in 15 bilar i månaden på BIlia. Sen händer det en gång om året att en kund klagar på att bilen är chippad, och den köps efter att ha stått i hallen länge. Då går man in i datorn och kollar när mjukvaran modifierades av BSR, Polestar, SCT etc. och så ska man söka upp företaget som haft bilen och de ska då leta upp den anställde... och hur lätt är det att göra en sådan utredning ett år efter att bilen byttes in? Det blir nog så i så fall att Bilia får ta det (skulle de inte ha upptäckt vid inbytet?) eller att Alfa Laval etc. får ta det - men de köper ju 15 nya bilar i månaden och det är inte troligt att de skulle bötfällas... och det kan ju hända att den som hade bilen är en mycket viktig anställd med förmånsbil och många andra förmåner och den personen kommer knappast krävas på 15 000 spänn... /PH
Tja, att hitta rätt person är väl simpelt, man kollar vilken anställd som hade bilen med ett visst regnummer. Rätt lätt, oavsett storlek på företaget.
Ja, det är jättelätt, men att göra utredningen och rutiner för att bestraffa den som chippat sin tjänstebil + utreda med Bilia hur mycket det ska kosta och vad som ska åtgärdas - det är inte lätt och mig veterligen finns inga allmänna rutiner för det /PH
wide skrev:Men vänta nu av alla 1000-tals nya bilar som chippas, är väll 80% leasing.Om man får tro alla tuners vilka som är deras kunder på nya/dyra bilar.
Så att du skulle halshuggas är ett skämt! :). Trimma på!!, man lever bara en gång...
perhall skrev: Ja, det är jättelätt, men att göra utredningen och rutiner för att bestraffa den som chippat sin tjänstebil + utreda med Bilia hur mycket det ska kosta och vad som ska åtgärdas - det är inte lätt och mig veterligen finns inga allmänna rutiner för det /PH
Men hallå. Det är ju som med fortkörning, så länge man inte blir tagen så händer det ju ingenting.

Man ska bara vara medveten om att man tar en risk om något händer. Jag har ju tex fått motorn lagad i min D5a för 10.000, hade den varit chippad så finns ju risk att man fakturerat det vidare till min lön. Men så länge inget händer så är ju risken låg.

Och som sagt, det finns oftast färdiga rutiner, i princip alla avtal som skrivs under har du redan från början undertecknat en klausul som gör att du kan bli debiterad för "onormalt siltage" sen om det beoror på missad service, vanvård eller chippning spelar ingen roll.

Läs igenom det finstilta i era avatal så får ni se vad ni skrivit under.
perhall skrev:
erc skrev:
perhall skrev:sen är det ju så att hyrbilsfirmorna aldrig servar bilen utan byter den efter 6 eller 9 månader, då den kan ha gått över första servicen med 50% men är oservad... PH
Vilka hyrbilsföretag byter ut bilarna efter 6-9 månader?!
Alla på kontinenten och nästan alla i Sverige. 6 och 9 månader är de vanligaste avtalen. Detta eftersom a/ bilföretagen får sälja fler bilar, b/ det gör att hyrbilsföretagen inte behöver underhålla bilarna = enklare administration. PH
Njae... Nu har jag ingen direkt insyn längre då det är över tio år sedan jag jobbade med biluthyrning, men känner väl till branschen genom bekanta som både driver station och jobbar på sådan. Hyr även bil ett tiotal gånger per år i Sverige, Europa och USA. När jag hyr i Sverige är det alltid av Europcar. På den europeiska kontinenten föredrar jag Europcar men en och annan hyra på Hertz och Avis blir det också. Har vid väldigt många tillfällen hyrt bilar (från Fiat Panda i Italien till Mercedes Benz S-klasse i Tyskland ) som definitivt varit äldre än ett halvår och som lika definitivt servats.

Två år tror jag är en mer vanlig livscykel för en hyrbil i tjänst.

Jag har dock reagerat på det smått abnormt stora antalet ett år gamla S40 och V50 ute i bilhallarna (fd hyrbilar). Kan det kanske vara Hertz som kör sina hyrbilar så kort tid?
Att 6-9 månaders avtalen är dom vanligaste stämmer inte, vart har
du fått den infon ifrån, eller hittar du på nåt eget???
Dom absolut vanligaste hyrbilsavtalen löper på 18 månader, samt
ibland 12mån.

När det gäller servade hyrbilar så kan jag med
facit i hand säga att Europcar är dom absolut bästa
när det gäller service samt underhåll på sina bilar.
Att dom delar ut en trelitersdunk med olja när det är
dags för service är inte alls vanlgt, om ens troligt.
Nädå, det var bara 1l och dom fyllde allt på åt mig. :roll: Å dags för service hade det varit 800mil tidigare ;)

Jag säger inte att det är så överallt, men på detta ställe gjorde dom uppenbarligen så. Iaf i mitt fall.
erc skrev:Njae... Nu har jag ingen direkt insyn längre då det är över tio år sedan jag jobbade med biluthyrning, men känner väl till branschen genom bekanta som både driver station och jobbar på sådan. Hyr även bil ett tiotal gånger per år i Sverige, Europa och USA. När jag hyr i Sverige är det alltid av Europcar. På den europeiska kontinenten föredrar jag Europcar men en och annan hyra på Hertz och Avis blir det också. Har vid väldigt många tillfällen hyrt bilar (från Fiat Panda i Italien till Mercedes Benz S-klasse i Tyskland ) som definitivt varit äldre än ett halvår och som lika definitivt servats.

Två år tror jag är en mer vanlig livscykel för en hyrbil i tjänst.

Jag har dock reagerat på det smått abnormt stora antalet ett år gamla S40 och V50 ute i bilhallarna (fd hyrbilar). Kan det kanske vara Hertz som kör sina hyrbilar så kort tid?
Det kan nog vara längre på S-klass etc. men de enorma lagren av osålda bilar som står lite överallt har gjort att cyklerna blir kortare. Hos de stora hyrbilsföretagen i Europa är 6-9 månader vanligt men för fem år sedan var cyklerna längre. Att sälja fler hyrbilar är ju ett bra sätt att öka registreringarna.

Det med service kanske de inte berättar för kunden.../PH
Jensen skrev:Att 6-9 månaders avtalen är dom vanligaste stämmer inte, vart har
du fått den infon ifrån, eller hittar du på nåt eget???
Dom absolut vanligaste hyrbilsavtalen löper på 18 månader, samt
ibland 12mån.

När det gäller servade hyrbilar så kan jag med
facit i hand säga att Europcar är dom absolut bästa
när det gäller service samt underhåll på sina bilar.
Att dom delar ut en trelitersdunk med olja när det är
dags för service är inte alls vanlgt, om ens troligt.
Varför skulle jag hitta på? Menar du att de alltid är 12 eller 18 månader? Jag tror inte att du har koll på det här riktigt.
Förstår inte heller vad du menar med att dela ut olja, att de skulle fylla på istället för att byta? /PH
6-9 månader som hyrbil tror jag inte alls på. Har åkt alldeles för mycket gamla hyrbilar för att köpa det. Hyr av Europcar och Hertz.

Tittar man dessutom på vilka bilar som är uppenbara hyrbilar i hallarna så är de runt 1,5-2 år gamla precis som Jensen säger. Kolla Volvo S40 1,8F exempelvis. En extremt stort andel Kineticutrustade sådana är fd hyrbilar.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]